مکمل بنزین
گوناگونخبر

F-150 لایتنینگ، اولین پیکاپ الکتریکی فورد معرفی شد

فورد F-150 لایتنینگ در گذشته یک پیکاپ اسپرت خیابانی بود که طی دو نسل تا سال 2004 تولید شد. حال اما فورد از این نام برای اولین F-150 تمام الکتریکی تاریخ استفاده کرده است. F-150 لایتنینگ جدید در دو نسخه «استاندارد برد» و «دور برد» ارائه می‌شود که هردوی آن‌ها به دو موتور الکتریکی (یکی در جلو و یکی در عقب) مجهز هستند. مجموع قدرت این دو موتور در نسخه استاندارد برد 426 اسب بخار و در نسخه دور برد 563 اسب بخار است درحالی‌که گشتاور آن‌ها در هردو نسخه یکسان و برابر با 1050 نیوتن متر خواهد بود.

فورد هنوز ظرفیت پکیج باطری‌های لیتیوم یونی این نسخه‌ها را اعلام نکرده اما میدانیم که نسخه استاندارد برد با هر بار شارژ می‌تواند تا 370 کیلومتر و نسخه دور برد تا 480 کیلومتر را طی کند. به گفته فورد، باطری‌های نسخه دور برد، بزرگ‌ترین پکیج باطری محسوب می‌شود که این شرکت تاکنون ارائه کرده است. بسته به نوع باطری‌ها، شارژر F-150 لایتنینگ متفاوت خواهد بود. نسخه استاندارد برد با یک شارژر 11.3 کیلوواتی ارائه می‌شود درحالی‌که نسخه دور برد به شارژر دوگانه با ظرفیت حداکثر 19.2 کیلووات مجهز شده که برای ارائه سریع‌ترین زمان شارژ ممکن طراحی شده است.

برای لایتنینگ استاندارد برد یک شارژ خانگی 48A هم قابل سفارش است که از 15 تا 100 درصد باطری‌ها را ظرف حدود 10 ساعت شارژ می‌کند. در همین حال، نسخه دور برد می‌تواند به شارژر خانگی 80A متصل شود که زمان شارژ از 15 تا 100 درصد را به 8 ساعت کاهش می‌دهد. با استفاده از شارژرهای سریع عمومی هم می‌توان از 15 تا 80 درصد از باطری‌های F-150 لایتنینگ را ظرف 40 دقیقه شارژ کرد. فورد برای F-150 لایتنینگ نرم‌افزاری بنام «برد هوشمند» را هم طراحی کرده که با در نظر گرفتن مواردی مثل میزان بار یا بکسل برای سنجش دقیق‌تر، برد باقیمانده را نشان می‌دهد.

در همین حال، پیکاپ الکتریکی فورد از سیستمی بنام «انرژی پشتیبان» هم برخوردار است که امکان استفاده از انرژی موجود در باطری‌ها برای تأمین برق خانه در مواقع قطع برق را فراهم می‌کند. این سیستم با خروجی حداکثر 9.6 کیلووات انرژی، در نسخه دور برد با شارژ کامل باطری‌ها می‌تواند تا سه روز برق خانه را تأمین کند. علاوه بر این، در قسمت بار، کابین و صندوق جلوی لایتنینگ هم 11 خروجی برق تعبیه شده که می‌تواند انرژی همه‌چیز از تلویزیون و بلندگو گرفته تا دوچرخه‌های برقی را تأمین کند.

پکیج‌های باطری F-150 لایتنینگ که در زیر کابین سرنشینان نصب شده و به سیستم خنک‌کننده تقویت‌شده مجهز هستند، به‌طور خاص برای این پیکاپ الکتریکی طراحی شده‌اند. فورد همچنین مطمئن شده است که این باطری‌ها می‌توانند در شرایط سخت مثل یدک کشی تریلرهای سنگین یا آفرود دوام بیاورند. به گفته این شرکت، این پکیج‌های باطری برای کل عمر پیکاپ طراحی شده‌اند. هرچند شاید برای برخی استفاده از نام پرافتخار لایتنینگ برای یک پیکاپ الکتریکی چندان خوشایند نباشد اما F-150 لایتنینگ جدید هرگز خودروی کسل‌کننده‌ای نخواهد بود زیرا نسخه دور برد این پیکاپ با برخورداری از قدرت و گشتاوری بیشتر از هر F-150 دیگر، ظرف حدود 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که از همه پیکاپ‌های بنزینی حال حاضر بازار سریع‌تر است.

F-150 لایتنینگ همچنین اولین پیکاپ سری F محسوب می‌شود که از سیستم تعلیق عقب مستقل بهره می‌برد. این ویژگی موجب کاهش قابل‌توجه وزن غیر فنر سوار خودرو و همین‌طور بهبود هندلینگ و راحتی می‌شود. این پیکاپ الکتریکی می‌تواند تا حداکثر 900 کیلوگرم بار را حمل و تا 4.5 تن را یدک بکشد. علاوه بر این، فورد در جلوی F-150 لایتنینگ هم بزرگ‌ترین صندوق بار جلو را با ظرفیت 400 لیتر و حداکثر 180 کیلوگرم بار تعبیه کرده است.

تفاوت‌های ظاهری F-150 لایتنینگ با نسخه‌های درون‌سوز اندک هستند اما همین تغییرات کافی است تا بتوان سریعاً قوای محرکه الکتریکی آن‌را تشخص داد. یکی از این ویژگی‌ها، نوار LED جدیدی است که در تیپ‌های گران‌تر لاریات و پلاتینوم در بالای جلوپنجره کشیده می‌شود. در همین حال، سه طرح جلوپنجره مختلف برای خودرو قابل سفارش خواهد بود درحالی‌که به‌منظور کاهش ضریب درگ، کاپوت و رکاب‌های جانبی هم از نو طراحی شده‌اند. در عقب لایتنینگ هم چراغ‌هایی مشابه نسل قبلی F-150 دیده می‌شود که نواری باریک از بالای آن‌ها تا روی درب قسمت بار کشیده شده است.

لایتنینگ اولین F-150 محسوب می‌شود که به جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC4A مجهز شده است. این سیستم که از طریق یک نمایشگر عظیم 15.5 اینچی ارائه می‌شود، از قابلیت کنترل صوتی، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم، ناوبری و قابلیت به‌روزرسانی از راه دور برخوردار است. برای این پیکاپ الکتریکی، سیستم خودران سطح دو «بلوکروز» فورد هم قابل سفارش است که بیش از 160 هزار کیلومتر از بزرگراه‌های ایالات‌متحده و کانادا را پوشش می‌دهد. فورد F-150 لایتنینگ در چهار تیپ مختلف ارائه خواهد شد که قیمت پایه آن از رقم شگفت‌انگیز 39,974 دلار آغاز می‌شود و در بالاترین نسخه به 90,474 دلار می‌رسد. انتظار می‌رود F-150 لایتنینگ از بهار آینده راهی بازار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا