Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی وانت هیوسو، وانت گمنامی در بازار خودروی ایران!

هرچند اوضاع بازار خودروی ایران بسیار نابسامان است و از خودروهایی سالخورده و بی‌کیفیت و با قیمت گران رنج می‌برد اما شرایط بخش وانت‌ها به‌مراتب بدتر است. در حال حاضر در بخش وانت‌های به‌اصطلاح ارزان‌قیمت بازار فقط پراید 151 و آریسان حضور دارند که کیفیت بسیار نازلی داشته و توانایی حمل بار چندانی ندارند.

با افزایش بودجه به بیش از 200 میلیون تومان هم صرفاً می‌توان سراغ وانت نیسان متعلق به دوران ژوراسیک و یا وانت مزدای فرتوت رفت. در بازهٔ قیمتی بین 500 تا 800 میلیون تومان نیز صرفاً وانت‌های چینی مثل ریچ، کاپرا و آسنا حضور دارند که به دلیل قیمت بسیار بالا خیلی از مردم توانایی خرید آن‌ها را ندارند.

دراین‌بین اما چند سالی است که بی‌سروصدا، وانت ناشناخته‌ای به بازار کشور عرضه شده است که شاید حتی خیلی‌ها از وجود آن بی‌خبر باشند. این وانت که در ایران با نام هیوسو عرضه می‌شود، توسط شرکت خودروسازی یزد تولید می‌شود. این شرکت در سال 1397 فعالیت خود را آغاز و وانت هیوسو را راهی بازار کشور کرده است. نام اصلی این وانت، وی‌وانگ T205 بوده و محصول شرکت چینی بایک است. هیوسو یا همان T205 از وانت‌های بی‌دماغ و ارزان‌قیمت چینی است که پیش‌ازاین هم نمونه‌هایی از آن‌ها در کشورمان عرضه شده بود.

مثل همه وانت‌های بی‌دماغ، هیوسو هم به یک پیشرانه کوچک مجهز است که زیر صندلی‌ها نصب شده است. این یک موتور 1.3 لیتری چهار سیلندر بنزینی است که تنها 93 اسب بخار قدرت و 115 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. هرچند این پیشرانه قدرت چندانی ندارد اما از سوی دیگر مصرف سوخت نسبتاً پایین معادل 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر دارد.

مزیت اصلی وانت‌های بی‌دماغ، قسمت بار بزرگ و کاربردی آن‌ها است زیرا در این وانت‌ها اتاق بار کاملاً روی چرخ‌ها قرار می‌گیرد و به همین دلیل برآمدگی چرخ‌ها در قسمت بار وجود ندارد. علاوه بر این، درهای طرفین قسمت بار هم باز می‌شود که بارگیری و تخلیه را آسان‌تر می‌کند. اتاق بار هیوسو 2,700 میلی‌متر طول، 1,600 میلی‌متر عرض و 380 میلی‌متر ارتفاع دارد. فاکتور مهم در یک وانت اما ظرفیت حمل بار است که برای هیوسو 955 کیلوگرم اعلام شده که با توجه به ابعاد خودرو و قدرت پیشرانه مناسب به نظر می‌رسد.

وانت‌های کاری در کشورمان همیشه خودروهایی ساده و بدون امکانات بوده‌اند و از وانت ارزان‌قیمتی مثل هیوسو هم نباید انتظار تجهیزات چندانی داشت ولی بااین‌وجود خودروسازی یزد موارد زیر را به‌عنوان تجهیزات این وانت اعلام کرده است:

سیستم صوتی با 2 بلندگو و پورت USB و AUX

تنظیم صندلی راننده در 4 جهت

جعبه‌ابزار

قفل فرمان

ترمز ABS

دو ایربگ

قفل مرکزی

پنجره‌های برقی

تهویه مطبوع

فرمان برقی

دی‌لایت

چراغ‌های مه شکن جلو و عقب

کپسول آتش‌نشانی

علاوه بر این، سیستم کنترل پایداری (ESP) و نشانگر فشار باد تایرها هم برای هیوسو قابل سفارش هستند

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، هیوسو یا T205 پیکاپ ارزان‌قیمتی است به‌گونه‌ای که قیمت آن در چین از تنها 4,700 دلار آغاز شده و در بالاترین تیپ به 5,300 دلار می‌رسد. در ایران اما هرگز نمی‌توان به این خودرو لقب ارزان‌قیمت داد زیرا خودروسازی یزد در فروش بهار 1400 خود، قیمت هیوسو را 222 میلیون تومان اعلام کرده است. البته این شرکت وانت خود را به‌صورت اقساطی 12 یا 14 ماهه با پیش‌پرداخت بین 122 تا 162 میلیون تومان با تحویل فوری هم به فروش می‌رساند.

بااین‌وجود، هیوسو با قیمت 222 میلیون تومانی خود کاملاً بالاتر از آریسان 120 میلیون و پراید وانت 105 میلیون تومانی (قیمت‌های کارخانه) قرار می‌گیرد و به قلمروی وانت نیسان زامیاد وارد می‌شود که در نسخه آپشنال بنزینی 212 میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین هرچند شاید هیوسو کمی مدرن‌تر و کم‌مصرف‌تر از وانت زامیاد باشد اما در توانایی حمل بار هرگز حریف آن نمی‌شود. البته هیوسو هم مثل زامیاد قابلیت استفاده در کاربری‌های مختلفی را داشته و می‌تواند به کانتینر یا یخچال مجهز شود.

یکی دیگر از مشکلات هیوسو در بازار کشورمان نیز می‌تواند خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی باشد زیرا خودروسازی یزد شرکت کوچکی است و هنوز پس از سه سال که از آغاز فعالیتش می‌گذرد، در بسیاری از شهرهای کشور نمایندگی ندارد. البته این شرکت برای وانت خود سه سال یا 100 هزار کیلومتر گارانتی در نظر گرفته است.

درمجموع، هیوسو وانتی کاربردی، کم‌مصرف و با ظرفیت بار مناسب است اما اگر با قیمت کمتری عرضه می‌شد شانس بیشتری برای موفقیت داشت زیرا می‌توانست گزینه بهتری نسبت به آریسان و پراید 151 باشد اما حالا که در بازه قیمتی وانت نیسان و وانت مزدا قرار گرفته، کار سختی برای جذب خریداران خواهد داشت. این در حالی است که پیش‌ازاین، شرکت‌های مرتب خودرو و زامیاد هم وانت‌های بی‌دماغ چینی کاکی و دُرکا را به بازار کشور عرضه کردند که هیچ‌کدام موفق نبوده و شکست خوردند. بااین‌حال، به گفته خودروسازی یزد، هیوسو با استقبال مناسبی مواجه شده است و شاید به همین علت باشد که پس از سه سال هنوز تولید و فروش آن ادامه دارد.

14 دیدگاه
  1. محسن محبی می گوید

    سلام شماره تماس کارخانه هیوسو یا دفتر فروش میخام ممنون از شما

  2. رضا می گوید

    سلام عرض ادب قیمت تمام شده و شرایط فروش مناسب تر و بهتری امکان پذیر باشه بنظرم امکان خرید پیدا میکنه ممنون

  3. ناشناس می گوید

    به مفت نمیرزه

  4. ناشناس می گوید

    به مفت نمیرزه. ۲۲۲ میلیون واوبلا

  5. ناشناس می گوید

    با دلار ۲۷۰۰۰تومن میشه ۱۲۰تومن تا ۱۳۰ تومن بعد داره میده ۲۲۳ تومن. واویلا همیشه ایرانی باید درست بشه

  6. ناشناس می گوید

    دوستان عزیز
    ماشینی که موتورش در داخل کابین قرار داره نخرید.
    با انواع گرفتاریهای کمر شکن مواجه خواهید شد.

  7. امیر می گوید

    موتورش حجم پراید قیمتش هایلوکس

  8. روزبه می گوید

    به این شرکت سه تا توصیه می کنم
    ۱ اول تمرکز روی فروش روی کارخانجات یزدی علی الخصوص کاشی و سرامیک چون بار سنگین و کمر شکنی هست و اگر اونجا جواب بده تبلیغ خوبیه
    ۲ ایجاد ۳نمایندگی در تهران (غرب،شرق،جنوب) که بازار این محصول را گسترش خواهد داد
    ۳ در شهرهایی مثل تهران تبریز ،مشهد،اصفهان که صنایع زیاد است در مناطق صنعتی اقدام به تبلیغ و بعد اخذ نمایندگی کند

    1. مصطفی می گوید

      آفرین شما با این همه دانایی وقتتو اینجا تلف نکن

  9. حسین عابدی می گوید

    سلام خسته نباشید
    لطف میکنی نحوه فروش اقساطی وانت هیوسوروبرای من بفرستید ممنون میشم

  10. سیروس راستگو می گوید

    سلام لطفا قیمت نقدی این محصول وبرامن بفرستید نمیخوام از واسته یادلال بخرم ممنون

  11. طاها می گوید

    قطعاتش فک نکنم گیر بیاد

  12. سید علی چراغی می گوید

    سلام، شرایط ثبت نام کی شروع میشه، پیش پرداختش چه موقع هست اعلام کنید ثبت نام کنیم

  13. سید علی موسویان می گوید

    سلام
    محبت کنید شرایط فروش توضیح دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.