مکمل بنزین
گزارشتحلیلیخبر

خلاصه‌ای کوتاه از نشست مجازی پرحاشیه انجمن قطعه سازان با اصحاب رسانه!

حدود ساعت 13 امروز بود که نشست خبری تحت عنوان موانع توسعه صنعت قطعات خودرو کشور به صورت مجازی برگزار شد. در حالیکه این برنامه قرار بود از ساعت 11 صبح برگزار شود، اما باتوجه به قطعی‌های مکرر برق، نشست مذکور در ساعت 13 برقرار شد.

محمدرضا نجفی منش
محمدرضا نجفی منش

اما در این نشست که در رابطه با صنعت قطعه سازی کشور بود، اصلی‌ترین افراد این صنعت، یعنی اعضای انجمن قطعه سازان کشور حاضر شدند. در ابتدا محمدرضا نجفی منش به عنوان رئیس این انجمن، مسائل و برخی از موضوعات مربوطه را به خبرنگاران حاضر بیان کرد؛ ایشان موضوع نقدینگی را مهم‌ترین چالش و مانع صنعت قطعه سازی کشور عنوان کرده و از این موضوع گلایه کردند. او هم‌چنین گفت که قطعه سازان باید مواد اولیه را به صورت نقدی تهیه کنند، در حالی که خودروسازان هزینه قطعات را طی 6 ماه تا یکسال می‌پردازند؛ این درصورتی است که در صنعت قطعه سازی جهان، موضوع وصول پرداختی حداکثر 15 روز تا یک ماه است.

نجفی منش هم‌چنین بیان کرد: درست است که دیگر خودروسازانمان به اصطلاح دولتی نیست؛ اما باتوجه به اینکه بیشترین سهم را در دو شرکت خودرویی (ایران خودرو و سایپا) دارند، می‌توانند مدیرعاملان این دو شرکت را انتخاب کنند! ایشان ادامه دادند که دخالت‌های دولتی به روش‌های مختلف از جمله تعویض و تغییر ادامه دار مدیران دو شرکت داخلی، باعث شده تا تاخیرهای فراوانی در پرداخت بدهی به قطعه سازان ایجاد شود.

ایشان هم‌چنین در ادامه گفت که متاسفانه خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری توان پرداخت مطالبات قطعه سازان را ندارد و برای نجات از این مسیر دست به دامن فرمانداری‌ها و استانداری شدیم. زیاندهی خودروسازان هر روز در حال افزایش بوده و در صورت ادامه این روند، صنعت خودرو با چالش مواجه خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ارزبری یک خودرو 1500 تا 1700 یورو بوده که 37 درصد مواد اولیه و 30 درصد قطعات الکترونیک را شامل می‌شود. این در حالی است که مواد اولیه در اختیار خودروساز نیست و قیمت تراشه در دنیا نیز افزایش پیدا کرده و با کمبود مواجه هستیم. لذا ورود دولت در این زمینه ضرورت دارد.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران تشریح کرد: درحال حاضر ارزبری ایران خودرو 560 یورو و سایپا 509 یورو است که از طریق واردات تامین می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته مقرر شد 300میلیون یورو داخلی سازی در سال انجام شود که در صورت تحقق داخلی سازی بیش از 90 درصد دیگر تحریم نخواهیم شد. نجفی منش تصریح کرد: میزان ارزبری برای تولید یک خودروی CKD را 6 تا 8 هزار یورو در حالی که واردات یک خودروی کامل 10 تا 20 هزار یورو ارزبری به همراه دارد.

در ادامه هم بدین منظور، سایر اعضای انجمن قطعه سازان کشور هم نکاتی را اعلام کردند. پس از صحبت های ابتدایی این افراد، نوبت به سوال های اصحاب رسانه رسید. سوال هایی که باید این اعضا جواب میدادند تا برخی شبهات ایجاد شده برای خبرنگاران و مردم، رفع شود.

در این بین سوالاتی چون تاثیر تحریم‌های خارجی و داخلی بر صنعت قطعه خودرو کشور نیز مطرح شد که طبق نظر دو نفر از اعضای انجمن قطعه سازان، تحریم‌های خارجی را 30 درصد، و تحریم های داخلی را 70 درصد تاثیر گذار دانستند!

امیرحسین جلالی
امیرحسین جلالی

اما در این بین و باتوجه به نظر خبرنگار پایگاه خبری چرخان، منطقی ترین و با اخلاق ترین فردی که به سوالات پیش آمده پاسخ می‌داد، آقای امیرحسین جلالی بود که به عنوان نائب رئیس این انجمن شناخته می‌شوند. می‌توان به جرأت گفت که پاسخ ایشان دلنشین تر و واقع گرایانه تر از پاسخ برخی از اعضای دیگر بود.

سوال خبرنگار چرخان در این خصوص:

گاهی اوقات، خودروسازان بدلیل کاهش قیمت تمام شده یک خودرو، قطعات کم کیفیت تری را از برخی سازندگان در نظر میگیرند! انجمن قطعه سازان کشور چه برنامه ای برای توسعه تولید قطعات خودرو، با هدف ارزان سازی دارند؟

در واقعیت ما اسنادی نداریم که یک خودروساز برای کاهش قیمت تمام شده، از قطعات کم کیفیت تر منابع دیگری در خودروهای تولیدی‌شان استفاده می‌کنند. این سوال و یا اصطلاحاً اظهار نظرمان براساس گزارشاتی بوده که از خرابی خودروهای تولیدی داخلی‌مان منتشر گردیده است. این جمله به کنار و اینکه منظورمان این بود آیا انجمن قطعه سازان برنامه‌ای دارد تا با همکاری اعضا این انجمن، قطعاتی با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب تری را برای خودروسازان تولید کنند؟!

در ابتدای سوالمان، آقای بهرام طیبی عضو اصلی هیئت مدیره انجمن مذکور، از بی ربط بودن سوالمان گفتند! البته احتمال دیگری هم وجود دارد؛ و آن این است که شاید کلمات ارزان سازی قطعات بگوششان رسیده و عصبانی شدند!

ایشان، از تولید خودروهای ایرانی (ایران خودرو) در خطوط مونتاژی پژو و یا سایپا در خطوط مونتاژی خودروهای آسیایی خبر دادند! طیبی هم‌چنین از استاندارد بودن تمامی قطعات تولیدی خبر داد! سوالی که در این میان از آقای طیبی ایجاد می‌شود این است که واقعا به برخی خطوط تولیدی خودروها مراجعه کرده اید؟! آیا از حواشی ایجاد شده در رابطه با خودروهای ایرانی با خبر هستید؟!

پس از گذشت از پاسخ بهرام طیبی، محمدرضا نجفی منش هم برخی از سخنان طیبی را ضمنی تایید کرد. اما با رسیدن نوبت آقای جلالی، ایشان جواب کمی متفاوت تری بیان کردند. ایشان ذکر کردند که قطعا در شرایطی که هستیم، نباید انتظار ساخت قطعاتی فاخر باشیم؛ البته قطعات که در کشور ساخته می‌شوند استانداردهایی را رعایت می‌کنند! اما ایشان هم در آخر گفتند که برخی از نکات آقای طیبی را تایید و برخی را تایید نمی‌کنند.

اما پس از کش و قوس فراوانی که برای سوالمان در این نشست ایجاد شده بود، نوبت به سوال خبرنگاران دیگر رسید.

یکی از این سوالات، در رابطه با قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در صنعت قطعه سازی بود که نجفی منش اینگونه پاسخ دادند: نزدیک به 1200 قطعه‌ساز طی 10 سال اخیر موفق به نوسازی دستگاه‌هایشان نشده‌اند و اگر قطعه با کیفیت میخواهیم باید دستگاه ها به روز شوند.

وی افزود : خودروسازان نیز برای تحقق این موضوع باید بدهی‌شان به قطعه سازان را بپردازند و وزارت صنعت نیز به این فکر باشد. نجفی منش همچنین گفت: البته در این بین ماشین آلات مناسبی داریم که حتی براساس سال 2021 در برخی از شرکت ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

در پایان هم میتوان گفت که این نشست نتیجه خاصی نداشته و اکثراً پاسخ‌های عامیانه ای به سوالات مهم داده شد!

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا