مکمل بنزین
گوناگونرپورتاژ

قیمت بلیط هواپیما تحت تاثیر چه عواملی است؟

تا به حال فکر کرده‌اید که قیمت بلیط هواپیما به چه عواملی بستگی دارد؟ شاید برای شما هم پیش آمده که در هنگام خرید بلیط هواپیما با نرخ‌های گوناگونی مواجه شوید و دلیل آن را ندانید. واقعیت امر این است که قیمت بلیط هواپیما در سایت‌ها و حتی آژانس‌های گوناگون مختلف است که خود به سوالی بزرگ برای مسافران تبدیل شده است. در این مقاله می‌خواهیم چگونگی قیمت‌گذاری بلیط هواپیما و دلایل تنوع قیمت در نرخ آژانس‌ها را به شما بگوییم و توضیح دهیم چگونه سفرمارکت این مشکل را برای شما حل می‌کند. پس در ادامه همراه ما باشید و جواب سوالات خود را بیابید.

توجه به زمان

یکی از عواملی که در تعیین نرخ پرواز تاثیر دارد، زمان است. اینکه شما در چه برهه زمانی قصد سفر دارید، در تعیین قیمت مهم است. آیا در تعطیلات رسمی راهی سفر می‌شوید و یا در روزهای کاری؟ آیا شب قصد سفر دارید، یا روز؟ حتی فصلی که در آن سفر می‌کنید نیز ممکن است در قیمت‌گذاری بلیط هواپیما مهم باشد. به همین دلیل شاید دقت کرده باشید که در ایام مذهبی بلیط‌های مقصد مشهد در بالاترین نرخ خود قرار دارند. همچنین در نیمه دوم سال و در تعطیلات آخر هفته بلیط‌های مقصد کیش قیمت بالاتری دارند. بد نیست بدانید که پروازهایی که در ساعات ابتدایی روز و یا ساعات پایانی شب انجام می‌شوند، قیمت کمتری دارند. همچنین در برخی مواقع پروازهایی که در روزهای میانی هفته انجام می‌شوند هزینه پایین‌تری دارند. لذا پیشنهاد ما به شما این است که اگر به دنبال پایین‌ترین نرخ بلیط هواپیما هستید، زمان اواخر شب و روزهای وسط هفته را برای سفرتان انتخاب کنید.

 

فاصله مبدا و مقصد

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت بلیط هواپیما فاصله مبدا و مقصد است. یعنی هرچه هواپیما مسافت بیشتری را طی کند، قیمت بلیط آن هم افزایش می‌یابد. دلیل این امر را می‌توان مصرف سوخت و استهلاک بیشتر هواپیما دانست. به همین دلیل پروازهای بین‌المللی نرخ بالایی دارند که تاثیر مستقیمی با مسافت و سوخت بیشتر دارد. لذا اگر می‌خواهید به مقصدی دور سفر کنید، منتظر قیمت‌هایی بالاتری از مقاصد نزدیک‌تر باشید.

 

ایرلاین‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند

ناگفته نماند که نام شرکت هواپیمایی نیز در تعیین قیمت بلیط هوپیما مهم است. یعنی هرچه خدمات باکیفیت‌تر، رفاه‌ بالاتر و برند مشهورتر باشد نرخ بلیط هم افزایش پیدا می‌کند. قطعا پروازی که بهترین خدمات را در اختیار مسافرانش قرار می‌دهد، نسبت به ایرلاین دیگر گران‌تر است و برای بلیط آن باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید. همچنین خوب است بدانید که کلاس‌‍‌ پروازی که به فرست کلاس، بیزنس کلاس و اکونومی تقسیم می‌شود نیز قیمت‌های بسیار متنوعی دارد، که تمام آن به خدمات ارائه شده برمی‌گردد. این امر در دیگر کشورها نسبت به ایران ملموس‌تر است و بسته به کلاس پروازی که مسافر انتخاب می‌کند، قیمت بلیط نیز متغیر است. مسلم است که پروازهای اکونومی کمترین قیمت و فرست کلاس بالاترین قیمت را دارند. اگر در کشورهای دیگر اقدام به رزرو بلیط هواپیما می‌کنید، بهتر است که این مورد را در نظر داشته باشید و بسته به کلاس پروازی انتخابی هزینه پرداخت کنید.

 

بلیط‌های چارتری و سیستمی

قبل از هر چیز بد نیست که تفاوت بلیط چارتری و سیستمی را بیشتر درک کنیم. بلیط سیستمی بلیط‌هایی است که قیمت آن براساس قیمتی است که شرکت هواپیمایی اعلام می‌کند. این نوع بلیط‌ها قابل استرداد است. بلیط چارتری توسط آژانس مسافرتی ارائه می‌شود که معمولا همه یا بخشی از صندلی‌های هواپیما توسط آژانس خریداری شده و قیمت‌گذاری می‌شود. در نظر داشته باشید که بلیط‌های چارتری گاهی از سیستمی ارزان‌تر و گاهی گرانترند. باید بدانید که در ایامی که تقاضای سفر زیاد است، قیمت بلیط‌های چارتری متفاوت است. در این مواقع بلیط‌های چارتری گران‌تر از قبل عرضه می‌شوند البته باید این را هم بدانید که معمولا نمی‌توان بلیط‌های چارتری را کنسل کرد. همچنین قیمت بلیط‌های چارتری برای تمام رده‌های سنتی یکسان است که موجب محبوبیت بیشتر آن شده است.

 

نوسان ارز و تورم

اگر قصد رزرو بلیط پرواز خارجی دارید باید این نکته را در نظر بگیرید که نوسان ارز در تعیین قیمت بلیط هواپیما بسیار تاثیرگذار است. همچنین نوسان ارز و تورم در بعضی موارد روی پروازهای داخلی هم اثر می‌گذارد و قیمت بلیط آن‌ها را هم دگرگون می‌کند. لذا در هنگام رزرو بلیط هواپیما به مقصد دیگر کشورها قیمت ارز را نیز باید در نظر بگیرید. تورم هم از دیگر عوامل تعیین‌کننده قیمت است که در هر کشور می‌تواند متفاوت باشد. در ایران نیز به دلیل تورم بالا همه روزه شاهد نوسان در قیمت بلیط هواپیما هستیم که صنعت گردشگری را تحت الشعاع خود قرار داده است. لذا این انتظار را داشته باشید که مانند دیگر اجناس دیگر قیمت بلیط هواپیما نیز در کشور ما دستخوش تغییر قرار گیرد.

 

موارد دیگری که در تعیین قیمت بلیط هواپیما تاثیر دارند چیست؟

تا اینجا اصلی‌ترین دلایل تعیین قیمت بلیط را برایتان شرح دادیم، ولی بد نیست بدانید که این تمام عوامل نیست. در این امر فاکتورهای دیگری نیز تاثیر دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینه سوخت هواپیما اشاره کرد. سوخت هواپیما یکی ازعواملی است که کمتر به چشم می‌آید ولی شرایطی مثل تحریم‌ها، نرخ دلار و غیره بر آن به شدت تاثیر گذار است. هزینه‌های تعمیر و نگهداری، هزینه پرسنل و غیره از دیگر فاکتورهایی است که در قیمت‌گذاری بلیط هواپیما تاثیر فراوان دارند. البته این موارد در ایران نسبت به دیگر کشورها تاثیر کمتری دارد، ولی دانستن آن خالی از لطف نیست.

 

چند نکته طلایی که بد نیست بدانید.

  • پس از همه‌گیری کرونا تعداد مسافران کاهش پیدا کرد و در بعضی موارد شاهد کاهش قیمت بلیط هواپیما بودیم. از طرفی گاه به دلیل آنکه شمار کمتری مسافر در هواپیماها سوار می‌شوند، قیمت هر صندلی افزایش پیدا کرد.
  • توصیه می‌کنیم که از چند هفته قبل از سفر بلیط خود را رزرو کنید تا با قیمت‌های پایین‌تری رو به رو شوید. مگر اینکه به دنبال بلیط لحظه آخری باشید.
  • در حد ممکن از سفر در ایام تعطیل و مناسبت‌های خاص جلوگیری کنید.
  • در هنگام خرید بلیط هواپیما به خدمات رفاهی ارائه شده به مسافران دقت کنید.
  • سفرمارکت یکی از پلتفرم‌هایی است که بلیط هواپیما را با ارزان‌ترین قیمت به شما عرضه می‌کند. زیرا قیمت همه آژانس‌ها و سایت‌ها را یکجا گردآوری کرده و برای شما به نمایش می‌گذارد.
  • در قیمت‌گذاری بلیط‌های خارجی نیز مانند پروازهای داخلی زمان سفر عاملی تاثیر گذار است.
  • قیمت بلیط کودکان نیز می‌تواند متفاوت باشد، پس به آن توجه کنید.
  • در بعضی مواقع اگر بلیط چارتر باشد، هرچه به ساعت پرواز نزدیک‌تر شوید قیمت بلیط هواپیما کاهش می‌یابد.

چرا آژانس‌ها و سایت‌ها قیمت‌های مختلفی ارائه می‌دهند؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که در هنگام جستجو برای تهیه بلیط در سایت‌ها و آژانس‌های مختلف نرخ‌گوناگونی برای یک پرواز ببینید. اگر می‌خواهید دلیل آن را بدانید، باید به شما بگوییم که حاشیه سود و روش قیمت‌گذاری دلیل اصلی متفاوت بودن قیمت‌ها است. یعنی معمولا شرکت‌های کوچک‌تر با حاشیه سود کمتر نرخ ارزان‌تری نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر ارائه می‌کنند. آژانس‌ها معمولا با پلن درآمدزایی و روش قیمت‌گذاری متفاوت خود باعث تنوع در هزینه‌های بلیط هواپیما شده‌اند. به بیان ساده بسته به سودی که این شرکت‌ها از فروش بلیط به دست می‌آورند، قیمت نیز متغیر است. به همین دلیل با کمی جستجوی ساده می‌توانید سایت‌ها و آژانس‌هایی را بیابید که یک بلیط خاص را با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسانند.

ارزان‌ترین بلیط‌ها را از سفرمارکت بخواهید

ارزان‌ترین بلیط‌ها را از سفرمارکت بخواهید

سفرمارکت به عنوان پلتفرم جستجوی بلیط هواپیما در کنار شماست تا بتوانید مقرون به صرفه‌ترین بلیط‌ها را رزرو کنید. در سفرمارکت این امکان وجود دارد تا عرضه‌کنندگان خدمات سفر محصولات خود را به قیمتی شفاف و مناسب ارائه کنند. لذا با خیالی آسوده می‌توانید به خرید بلیط بپردازید و مجبور نیستید که در سایت‌های مختلف نرخ بلیط را جستجو کنید. هدف ما این است که امکان سفر با هزینه‌های معقول را برای تمامی افراد جامعه فراهم کنیم و بهترین خدمات را با مطلوب‌ترین کیفیت در اختیارتان قرار دهیم.

کلام آخر

اگر قصد سفر با هواپیما دارید، سفرمارکت در کنار شماست تا ارزان‌ترین بلیط هواپیما را در اختیارتان قرار دهد. با کمی جستجو در سایت ما می‌توانید مناسب‌ترین پرواز را انتخاب کرده و با آسودگی خاطر راهی شوید. البته ناگفته نماند که علاوه بر رزور بلیط هواپیما خرید تور نیز از دیگر امکانات ما است که با بهترین کیفیت و خدمات به فروش می‌رسد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا