مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

اولین سری از تارا دستی توسط ایران خودرو به مشتریان تحویل داده شد

حوالی ظهر امروز بود که گروه صنعتی ایران خودرو، در مراسمی مختصر و نمادین 6 دستگاه خودرو تارا مجهز به گیربکس دستی را به مشتریان تحویل داد.ایران خودرو در تحویل نمادین اولین سری از تارا دستی، این خودروها را به تعهدات و حواله دارانی تحویل داد که موعدشان تیرماه سال جاری بود. قیمت خودرو مذکور حدود 291 میلیون تومان برای زمان اعلام شده بوده و احتمال دارد تا در سه ماهه سوم سال، قیمت تارا نیز افزایش یابد.

گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرده که از روزهای آینده، تحویل این خودرو در برخی شهرستان‌ها نیز آغاز خواهد شد تا بزودی و طبق قولی که به مشتریان داده شده بود، خودرو ثبت‌نامی خود را تحویل بگیرند.

اما در ادامه فرشاد مقیمی به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که بر روی پلتفرم اختصاصی ایران خودرو که تارا نخستین محصول آن است، سرمایه گذاری زیادی شده، عنوان کرد: در نقشه راه استراتژیک این خودروساز محصولات متنوع و متعددی پیش بینی شده است. به زودی نسخه کراس اوور این پلتفرم رونمایی خواهد شد که این اقدام، گام بلند و خوبی در پیشرفت صنعت خودروی کشور و نشان دهنده عزم ملی و همه جانبه گروه صنعتی ایران خودرو است. در آینده نیز خودروی هاچ بک این پلتفرم ارایه خواهد شد.
مقیمی با اشاره به مزیت رقابتی بودن خودرو تارا در مقایسه با محصولات داخلی و نیز محصولات مونتاژی کشور، اظهار کرد: این محصول علاوه بر مزیت صادراتی، دارای استحکام بسیار بالایی در بدنه و ایمنی بالایی است که از این منظر کاملا قابل رقابت با محصولات موجود در بازار است؛ این مزیت موجب می شود تا مشتریان مطمئن باشند که ایران خودرو برای سلامتی و ایمنی آنها احترام قائل است.
وی با بیان این‌که اواخر سال ۹۸ پروژه تارا آغاز و ظرف مدت ۱۳ ماه موفق به رسیدن به مرحله تولید شد، بیان کرد: تولید انبوه این خودرو و اجرای برنامه های فروش و افزایش عرضه به بازار، در دستور کار امسال ایران خودرو قرار دارد.
مقیمی با بیان این‌که در شرایطی محصول تارا به تولید رسید که هدف تحریم ها متوقف کردن صنعت خودروی کشور بود، افزود: با تلاش همه همکاران توانستیم از سد تحریم ها عبور کرده و این پروژه را به سرانجام برسانیم. این خودرو دارای ۷۵ درصد عمق خودکفایی و داخلی سازی است و بیش از ۹۲ درصد از قراردادهای تامین قطعات آن با رویکرد توسعه صنعت قطعه سازی، با قطعه سازان داخلی بسته شده است. در حال حاضر نیز چند قطعه از قطعات مهم این خودرو با هدف داخلی سازی، در حال نمونه سازی است.
وی با بیان این‌که از حدود یک ماه گذشته توزیع این خودرو در نمایندگی ها آغاز شده است، عنوان کرد: حتما به سرعت نسبت به تحویل دهی خودروها اقدام خواهد شد. کل تعهدات تارا تا پایان سال حدود ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده که از این تعداد، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آن با گیربکس اتوماتیک شش سرعته و ۷ هزار دستگاه نیز با گیربکس دستی پنج سرعته تحویل خواهد شد، امروز تحویل دهی نسخه پنج سرعته آن آغاز شده است.
مقیمی با بیان این‌که طبق تعهدی که به مشتریان دادیم، از مهرماه امسال تحویل دهی نسخه اتوماتیک تارا نیز آغاز خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر تارا اتوماتیک در مرحله تولید قرار گرفته و در موعد مقرر تحویل مشتریان می‌شود.

و اما…

هرچند که حواشی تارا از رقیبش یعنی خودرو سایپا شاهین کمتر نبوده، اما با تحویل این خودروها و ترددشان، احتمال ایجاد حواشی دیگر هم وجود دارد. ولی هرچه باشد، اقدام مثبت ایران خودرو که شاید از ایجاد حواشی اضافه تر جلوگیری کند، تحویل نسخه‌های آزمایشی با تیراژ بالا به برخی کارکنان خود بود تا با تردد با این خودرو، اشکالات ایجاد شده را به واحدهای مربوطه، اطلاع دهند. حداقل از این جهت میتوان گفت که ایران خودرو بهتر از سایپا در محصول شاهین عمل کرد.

اما جدا از مسائل مذکور، باز می‌توان دید که ایران خودرو در نسخه‌های تحویلی هم مسئله دو-رنگی سپر و بدنه را حل نکرده است. قبل از این، گزارش داده می‌شد که این مسئله تنها برای نسخه‌های آزمایشی بوده و در نسخه‌های تحویلی تارا دستی، این دو-رنگی برطرف خواهد شد.

 

معرفی کوتاه

این خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده که با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته، توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. با اینکه این موتور در برخی از بازارهای جهانی مانند چین، به EC5 معروف بوده، اما ایران خودرو هم به تازگی نام این موتور را به TU5 پلاس تغییر داده است.

البته بهتر است بدانید که فعلا ایران خودرو، عرضه تارا را با گیربکس 5 دنده دستی اعلام کرده و احتمال دارد تا در سال‌های آینده، این خودرو به گیربکس 6 سرعته دستی نیز متصل شود.

از امکانات نسخه مجهز به گیربکس دستی خودرو تارا، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• چراغ روز
• رینگ آلومینیومی
• مانیتور لمسی به همراه دوربین دید عقب
• سامانه کنترل پایداری
• 2 ایربگ ایمنی
• فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل صوتی
• روکش پارچه ای صندلی ها
• سامانه GSI
• شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ
• تنظیم زاویه آینه های بیرون به صورت برقی
• و…

از مزایای خودرو تارا دستی که به نوعی بر پایه پژو 301 است، می‌توان به سامانه کنترل پایداری، کنترل کشش و هم‌چنین بدنه (شاسی) مونوکوک اشاره کرد. اما این را هم بدانید که این خودرو در مقایسه با رقیب سایپایی خود، یعنی خودرو شاهین در بحث امکانات رفاهی، بسیار ضعیف عمل کرده و حتی مواردی مانند رینگ آلومینیمی، دوربین دید عقب، سانروف، آینه های تاشو برقی و… را ندارد.

گالری تصاویر

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. گوه تو این ماشین.انقدر پول گرفتن از رینگ خبری نیس. مهتاب عقبو نگم براتون

  2. خودت واسه خودت لایک نزن. زشته
    اگه محترمانه هم بگی اتفاق خاصی نمی افته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا