مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌ها

رینگ‌های اسپرت و تاثیرات آنها بر عملکرد خودرو!

در بیشتر کشور‌های جهان، صاحبان خودرو برای این که خودروی خود را کمی شخصی سازی کنند به مراکز مجاز تیونینگ می‌برند تا تغییرات به طور حساب شده و اصولی بر روی خودرویشان صورت گیرد. متاسفانه در کشور ما تعداد این نوع مراکز تیونینگ بسیار کم و گران است و به همین دلیل اکثر صاحبان خودرو در ایران به طور خود سرانه و بدون تحقیق و غیر اصولی اقدام به تغییرات در خودروی خود می‌کنند.

موضوع مبحث ما رینگ اسپرت و تاثیرات آن بر خودرو است؛ موضوعی که شاید در وحله اول چندان اهمیتی نداشته باشد اما یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین قسمت‌های تیونینگ یک خودرو به حساب می‌آید.

خودروسازان دنیا معمولا در تیپ‌های بالاتر محصولات خود از رینگ‌های آلمینیومی اسپرت استفاده می‌کنند که متاسفانه خودروسازان کشور ما هر دفعه با ارائه دلایل غیر قابل قبول اقدام به حذف امکانات رفاهی خودروهای خود می‌کنند و به همین خاطر مالکان خودروها با هزینه شخصی خودروی خود را شخصی سازی می‌کنند. معمولا رینگ‌های اسپرت برای خودروهای بزرگ‌تر از سایز استاندارد آنها است و نخستین تاثیر آن فشار بیشتر در قسمت انتقال قدرت است زیرا با وزن و سایز بزرگ‌تر فشار بیشتری به محورها و دیفرانسیل وارد می‌شود و برای چرخش چرخ‌ها به انرژی بیشتری نیاز است؛ در نتیجه استهلاک خودرو بالاتر می‌رود و در آینده باعث خرابی جلوبندی و … می‌شود.

نکته: برخی از رینگ‌های اسپرت در بازار، از رینگ‌های فابریک سبک تر بوده و باعث راندمان بهتر خودرو نیز می‌شوند.

همانگونه که گفته شد، رینگ‌های بزرگ‌تر فشار بیشتری به سیستم انتقال قدرت می‌آورد درنتیجه شاهد بالاتر رفتن مصرف سوخت و کاهش چشمگیر شتاب و کشش خواهید شد.

همچنین هنگامی که از رینگ‌های بزرگ‌تری بر روی خودرو استفاده می‌شود، باید تغییراتی در سیستم ترمزگیری و لنت‌ها صورت بگیرد و بهتر است از دیسک‌های بزرگ‌تری استفاده شود تا هنگام ترمز گیری به مشکل بر نخورید!

خوب است بدانیم استفاده از رینگ بزرگ تر بر کیفیت سواری خودرو هم تاثیر چشمگیری می‌گذارد. خودروسازان برای ارائه سواری بهتر و راحت‌تر از رینگ‌های متناسب برای هر خودرو استفاده می‌کنند؛ هنگامی که از رینگ‌های بزرگ‌تری استفاده شود به لاستیک پهن تر و فاق کوتاه تری نیاز است که سایز بزرگ‌تر و فاق کمتر از حالت استاندارد، کیفیت سواری را پایین می‌آورد و به اصطلاح سواری خودرو خشک‌تر و کوبش‌های خیابان و جاده‌ها بیشتر به سرنشینان منقل می‌شود. همچنین به دلیل کیفیت پایین آسفالت جاده های ایران، از لذت رانندگی نیز کم می‌شود.

 

جمع بندی

استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر جلوه دو چندان به خودروی شما می‌بخشد و حتی رینگ‌های بزرگ‌تر و تغییر نوع لاستیک می‌تواند مفید باشد، به شرطی که تغییراتی در سیستم ترمز گیری و جلوبندی و سیستم تعلیق صورت گیرد. حال اگر این موارد برای شما اهمیت زیادی ندارد و با آن کنار می‌آیید توانید به راحتی شخصی سازی مورد علاقه خود را انجام دهید اما اگر این موارد برای شما خوشایند نیست می‌توانید ابتدا با کمک یک مکانیک ماهر تغییرات لازم را انجام دهید و سپس از شخصی سازی خودروی خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. رینگ اسپرت تو خیابونای ما یعنی نابودی سیستم تعلیق و اتاق، اینجا باید رینگو کوچیک کردو فاق رو زیاد که سواری نرمتر شه، رینگ و لاستیک بزرگ فقط مال ماشینای لوکس و تعلیق بادی و این صحبتاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا