مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

نگاهی نسبتاً کامل به کی125 ایران‌خودرو؛ اولین خودرو ایرانی با سطح انتظارات جهانی!

اولین روز از ماه جاری بود که با حضور وزیر صمت در گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک، از برخی محصولات جدید این خودروساز هم بازدید نمود. در این حاشیه این مراسم که محصول نهایی پروژه K125 به صورت خصوصی به وزیر صمت نشان داده شد، اطلاعاتی را هم مسئولان ایران خودرو در اختیار خبرنگاران قرار داد.اما همان‌طور که گفته شد، در این مراسم اطلاعاتی هم راجع به اولین کراس اوور اختصاصی ایران خودرو که با کد پروژه ای K125 شناخته می‌شود، منتشر شد. البته بهتر است تا قبل از معرفی بیشتر، کمی به سابقه این خودرو هم نگاهی بیاندازیم. k125 از اصول سازه PF1 گروه PSA استفاده می‌کند و براساس پژو 2008 گسترش یافته است. به همین علت این محصول جدید ایران خودرو دارای قد و قواره کوچکی بوده و در دسته کراس اوورهای کوچک جای خواهد گرفت.

این‌طور که از اطلاعات منتشره معلوم است، کراس اوور جدید گروه صنعتی ایران خودرو، محصولی با طراحی خوب، امکانات بسیار بالا (نسبت به خودروهای ایرانی) و موتوری با بازدهی مناسب است. از رندرهای دیجیتالی و هم‌چنین بنا به گفته‌ها که این محصول طی 21 ماه از طراحی به نمونه مدل سازی رسیده، می‌توان دید که سبک طراحی بسیار بهتری نسبت به تارا دارد.

طراحی ایکو کی125 دیگر مثل طراحی پروژه کی132 که منجر به تولید خودرویی نازیبا تارا شد، نیست. باتوجه به کنفرانس مربوطه، معلوم شد که خود ایران خودرو سرمایه گذاری حدود 2 هزار و 862 میلیارد تومانی و شرکت ساپکو هم حدود 2 هزار و 225 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این پروژه کرده اند.  در رابطه با قوای محرکه هم، قرار است تا برروی محصول نهایی پروژه K125، پیشرانه TC7 پلاس که همان نسخه جدید موتور EF7 توربو بوده، نصب شود. گیربکس خودرو هم 6 سرعته اتوماتیک بوده که دقیقا با گیربکس دناپلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک یکسان است. این گیربکس نسخه چینی گیربکس پاورتک بوده که از شرکت چینی DAE تامین می‌شود.

این‌طور که برنامه ریزی شده، در فازهای بعدی، موتور سه سیلندر توربوشارژ که به گیربکس DCT متصل بوده، برروی کی125 نصب خواهد شد. البته که زمان دقیقی برای فاز مذکور ارائه نشده است. اما به مبحث امکانات می‌رسیم؛ جایی که می‌توان گفت، خودرو مذکور در تیپ فول، پرآپشن‌ترین خودرو ملی خواهد بود.

از امکانات رفاهی و ایمنی محصول پروژه کی125 می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • 6 کیسه هوای ایمنی
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای خودرو
  • سامانه استارت/استاپ موتور
  • رادارهای هشدار نقاط کور در آینه های جانبی
  • سامانه کنترل پایداری به همراه کنترل کشش
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • دنده پشت فرمان!
  • بالابر شیشه درب ها دارای سنسور موانع
  • ترمز دستی برقی؛ احتمالا به همراه اتوهولد
  • دی لایت (چراغ های روز)
  • سیستم کروز کنترل
  • آینه الکتروکرومیک
  • آینه های جانبی به صورت تاشو برقی
  • فرمان برقی
  • احتمالا سانروف
  • و…

همه این موارد که گفته شد و مواردی هم که گفته نشد، حاکی از این دارد که کی125 محصولی بسیار رقابتی و ارزنده خواهد بود.

با مشاهده تصاویر گرافیکی کی125، می‌توان فهمید که طراحی بیرونی این خودرو بیشتر شبیه خودروهای آسیای شرقی است. در همین‌جا لازم است تا گفته شود که نسخه نهایی کراس اوور آینده ایران خودرو، اولین محصولی از این شرکت بوده که مدل برقی آن از ابتدا طراحی شده است!

اما ایران خودرو چه انتظاراتی در طراحی و عرضه این خودرو خواهد داشت:

  • ارتقاء جایگاه برند ایران خودرو از طریق ارائه محصولی با استایل روز!
  • افزایش سهم شرکت از تقاضای محصولات نیمه شاسی در بازار هدف
  • رقابت پذیری با خودروهای رقیب از لحاظ ایمنی، قیمت و عملکرد
  • سهم گیری از بخش قابل توجه واردات خودروهای نیمه شاسی
  • ایجاد مزیت رقابتی برای ایران خودرو جهت توسعه صادرات
  • افزایش رضایت مشتری و سودآوری و ارتقاء سطح تجهیزات

واقعا این انتظارات باتوجه به سرمایه گذاری های عظیم ایران خودرو و… به حق است؛ اما نکته‌ای که در رابطه با ارتقاء جایگاه برند ایران خودرو وجود دارد، این است که تا زمانی خودروهای با سابقه مان مانند پژو پارس، خانواده سمند و محصولات دیگر از رده خارج نشده و هم‌چنان با بهانه‌هایی چون پلاس در خط تولید بمانند، ارتقائی در سطح بالا رخ نخواهد داد.

گروه صنعتی ایران خودرو در عین حال که در دوران برجام توانست تا ظرفیت‌های بسیار خوبی را در جهت تولید محصولات جدیدتری را برای خود فراهم کند، اما با حواشی ایجاد شده، تحریم های ظالمانه آمریکا و همچنین احتمالا مدیریت نامطلوب در رابطه با تولید خودروهای جدید نتوانست تا خود را به خوبی نشان دهد. از تصمیم به تولید پژو 301 بدون وابستگی به پژو فرانسه توسط مدیرعامل قبلی بگیرید تا طراحی عجیب و در مدت کوتاه تارا در مدیریت جدید که در نهایت نتوانسته رضایت طراحان صنعتی را کسب کند؛ همه اینها نشان دهنده آشفتگی بر سر تولید یک خودرو به اصطلاح جدید بود.

اما قطعا کی125 محصولی خواهد بود که رضایت ایرانیان در رابطه با خودرو ملی را کسب خواهد کرد. البته اگر با مشخصات گفته شده و با قیمتی مناسب و در عین حال باکیفیت بالا عرضه شود…

در نهایت همه این موارد نشان دهنده این است که صنعت خودرو ایران در حال رشد لاک پشتیست؛ اما باوجود تحریم های خارجی و در عین حال ظالمانه، این رشد برایمان قابل قبول است. گرچه که چندین سال است ما منتظر کراس اوور ملی مان بودیم و هرروز هم زمان رونمایی را به موعدی دیگر موکول می‌کنند!

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. میلیارد میلیارد از جیب مردم هزینه میکنن برای چندمین بار طراحیش عوض شده

  2. پلتفرم شاهین از این ایمن تره! اس پی صد پلتفرمش بروزه برای گریت وال چین هستش

  3. رنگ سپر و بدنه تارا ببین چقدر فرق داره.شما حتی نتونستید اینو درست کنید.بعد از سطح جهانی صحبت میکنید.خجالت اوره

  4. دوستان اهل تحقیق حتما میدونن خود ۳۰۱ اصلی سفارش شعبه چین پژو است و نه گلوبال.حالا بیاید و حساب کنید پژوی چینی ای که مورد نوازش مونتاژکار داخلی هم قرار گرفته چگونگی محصولی میشه!

  5. جمع کنید بابا
    چند نفر دوقرونی پیدا شدید ایران خودرو را بکوبید
    ایران خودرو همیشه در حال پیشرفت بوده ولی الان محسوس تر هست

  6. قصد تخریب ندارم ولی این طراحی قدیمی شده تا بیاد بازار قافیه رو به چینی ها باخته ماشینهای چینی هر روز دارن بروز تر میشن اونوقت اون طور که از طراحی بر میاد از پژو ۲۰۰۸ خیلی ضعیف تر طراحی شده‌عقبش منو یاد تیگو ۵ میاندازه که الان نسخه جدیدش اومده با کره ای های ده سال پیش هم قابل مقایسه نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا