مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌ها

نحوه کلاس‌بندی خودروها بر اساس سایز آن‌ها به چه صورت است؟

در مقاله قبلی به تقسیم بندی خودرو ها بر اساس فرم ظاهری پرداختیم  و به دلیل استقبال شما عزیزان و درخواست‌های دوستان علاقه مند میخواهیم به تقسیم بندی خودرو ها بر اساس اندازه و کاربرد بپردازیم.

1-خودروی شهری بسیار کوچک (A):

خودرویی با اندازه کوچک و کم مصرف که برای تردد در شهر طراحی شده است. این خودرو ها معمولا موتور‌های کم حجم با تعداد سیلندر‌های کم دارند. به عنوان مثال دوو ماتیز و mvm110 در این کلاس جای می‌گیرند.

هیوندای i10

2-خودروی شهری کوچک(B):

خودروهایی که از کلاس A بزرگ تر هستند و برای تردد در شهر طراحی شده‌اند، ولی قابلیت تردد در خارج از شهر را نیز دارند. این خودرو‌ها در بیشتر موارد هاچ بک هستند. به عنوان مثال تویوتا یاریس و پژو 206 در این دسته جای می‌گیرند.

تویوتا یاریس

3-خودروی خانوادگی کوچک(C):

این خودروها از نظر اندازه متوسط و مناسب برای مصرف خانوادگی هستند. حجم موتور این خودروها بین 1400 تا 2200 سی سی است. در این خودروها سعی شده تعادلی بین فضای داخلی، اندازه خودرو، عملکرد، تجهیزات و قیمت رعایت شود و به همین دلیل پر فروش‌ترین خودروها در دنیا هستند. به عنوان نمونه تویوتا کرولا و مزدا 3 در این کلاس جای می‌گیرند.

هیوندای الانترا

4-خودروی خانوادگی بزرگ و نیمه لوکس (D):

این خودروها هم از نظر کاربرد برای کاربرد خانوادگی طراحی شده‌اند، اما از نظر ابعاد بزرگتر و جادار تر از کلاس c هستند و معمولا از موتورهای قوی‌تری بهره می‌برند. به عنوان نمونه خودروی هیوندای سوناتا را میتوان در این رده قرار داد.

کیا اپتیما

5-خودروی لوکس متوسط و لوکس بزرگ (E):

خودروهای این کلاس نسبت به کلاس D امکانات و فضای بزرگ‌تری دارند و مجلل تر هستند. برای مثال مرسدس بنز کلاس E در این بازه قرار دارد.

بی ام و سری 5

6-خودروی مجلل (F):

به لوکس ترین،گران‌ترین و بزرگ‌ترین خودرو‌های سواری شخصی گفته میشود که معمولا مدل طویل هم دارند. قیمت این خودروها بسیار زیاد بوده و مشتریان خاص خود را دارند. برای مثال مرسدس بنز کلاس S در این کلاس جای دارد.

آئودی A8

7-رودستر:

این نوع خودرو ها معمولا دو در هستند و قابلیت حمل دو سرنشین را دارند و دارای سقف متحرک هستند. بی ام و سری Z4 در این دسته جای دارد.

پورشه 718 اسپایدر

8-اسپرت:

این خودرو ها دارای موتور قدرتمند،شتاب و قدرت مانور بالا هستند و معمولا به صورت دو در یا همان کوپه عرضه میشوند. معمولا قسمت صندلی عقب از فضای اندکی برخوردار است. به عنوان مثال مرسدس بنز کلاس CLK در این کلاس قرار دارد.

فورد موستانگ

9-گرندتورر:

طراحی این خودروها ترکیبی از خودرو های اسپورت و سدان است و عملکرد خودرو های اسپورت را دارند و همینطور فضای کافی برای راحتی سرنشینان دارند. برای مثال بی ام و سری 6 در این دسته جای دارد.

کیا استینگر

10-MVP:

به خودرو های چند منظوره گفته میشود که بیشتر برای مصارف مسافرتی و حمل بار استفاده میشوند و فضای جاداری هم دارند. کیا کارنیوال را میتوان در این کلاس جای داد.

سیتروئن c4 گرند پیکاسو

11-کراس اوور (CUV):

این خودرو هامعمولا ارتفاع کم‌تری دارند نسبت به شاسی بلندها برای رانندگی شهری مناسب‌ترند و معمولا چهار چرخ متحرک و یا دیفرانسیل جلو هستند. معمولا جمع و جور تر هستند، در مورد قابلیت‌های خارج از جاده ای هم در حد و اندازه خودرو های SUV نیستند. به عنوان مثال خودروی هیوندای اسپرتیج در این کلاس جای دارد.

ولوو xc40

12-شاسی بلند (SUV):

این خودروها از قابلیت خارج از جاده ای بسیار خوبی بهره میبرند و  تفاوت آن ها با کراس اوور این است که بدنه و شاسی جدا از هم قرار دارند ولی کراس اوور ها همانند دیگر کلاس‌های خودرویی دیگر بدنه و شاسی یک تکه دارند. به عنوان مثال خودروی تویوتا لندکروز در این دسته جای دارد.

مرسدس بنز جی کلاس

شما از طرفداران کدام کلاس خودرویی هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید اگر هم سوالی دارید حتما کامنت کنید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا