Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

منتظر کدام خودروی چینی در سال 1401 باشیم؟

خودروهای چینی چند سالی است که در بازار کشور حضور دارند؛ اما در ابتدای ورود آن‌ها، مشتریان زیادی جذبشان نشدند. کیفیت نه چندان رضایت‌بخش و طراحی‌هایی که باب میل مصرف‌کننده ایرانی نبودند، سبب شد تا چینی‌ها در بازار کشور چندان موفق نباشند. اما رفته‌رفته عواملی همچون افزایش قیمت خودرو صفر، قانون ممنوعیت واردات و محصولات تکراری و بی‌کیفیت داخلی سبب شد تا بازار خرید و فروش خودروهای چینی، رونق گیرد.

اکثر خریدارانی که قصد خرید خودرو صفر را داشتند، باید بین محصول کسل‌کننده و بدون امکانات داخلی و محصول پر زرق و برق چینی، انتخاب می‌کردند که معمولا چینی‌ها برنده می‌شدند. البته کیفیت و تنوع خودروهای چینی نیز کم‌‌کم افزایش یافت و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که مصرف‌کننده هنگام خرید خودرو، از محصولات چینی استقبال کرد.

این روزها سهم قابل‌توجهی از بازار خودرو کشور، در اختیار محصولات چینی است؛ بنابراین، خودروسازان برای حفظ و گسترش بازار این خودرها، محصولات چینی جدیدی را ارائه می‌کنند که با چند نمونه از آن‌ها آشنا می‌شویم.

جک J7

پس از آن که محصولات جک مانند S3 و S5 از سوی مشتریان استقبال شدند، کرمان‌موتور تصمیم گرفت تا سدان پرچمدار J7 را به ایران بیاورد. این سدان در مرکز توسعه و تحقیقات جک تورین در ایتالیا طراحی شده است. در بخش فنی نیز از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ نیرو می‌گیرد، که 150 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه به طور تقریبی 7.5 لیتر سوخت را در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند. با توجه به این که جک J7 در چین بین 14 تا 16 هزار دلار قیمت دارد، پیش‌بینی می‌شود که کرمان‌موتور آن را با قیمتی معادل 800 تا 900 میلیون تومان بفروشد.  معاون فروش و بازاریابی کرمان‌موتور اعلام کرده که جک J7 در سال 1401 به بازار کشور عرضه خواهد شد.

سوئیست DX7

پس از آن که دیارخودرو، سوئیست DX3 را عرضه کرد، اکنون DX7 به ایران می‌آید. این محصول جدید در واقع لوکس‌تر و گران‌قیمت‌تر از DX3 است و این بار توسط شرکت مانیان‌خودرو عرضه خواهد شد. شرکت سوئیست مالک 25 درصد میتسوبیشی است و از همین رو، در بخش طراحی و مهندسی، پیشرفت خوبی را تجربه کرده است. طراحی سوئیست DX7 بسیار مدرن بوده و در ساخت آن به جزئیات دقت شده است. ظاهر این شاسی‌بلند علاوه بر اسپرت بودن، لوکس و اشرافی نیز به نظر می‌رسد. این خودرو چینی در کلاس کراس‌اورهای سایز متوسط قرار دارد و ظرفیت آن 5 نفره است. بنابراین، باید با خودروهایی مانند فیدلتی پرایم، دیگنیتی و تیگو7 پرو رقابت کند.  سوئیست DX7 به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی مجهز شده است، که در بازار چین دو نسخه دارد. قیمت DX7 در بازار چین معادل 18 تا 22 هزار دلار است؛ بنابراین، قیمت تمام شده آن در بازار ایران، احتمالاً در حدود 900 میلیون تومان خواهد بود.

رسپکت

رسپکت نام سدان جدید بهمن‌موتور است که از برند کایی (Kaiyi)، زیرمجموعه چری، بوده و باید با محصولاتی همچون چری آریزو5  IE، آریزو 6 و آریزو 6 پرو رقابت کند. با کمی دقت متوجه می‌شویم که رسپکت، براساس چری آریزو7 طراحی شده است؛ در این طراحی، از خطوط ساده استفاده شده و رینگ‌ها دو رنگ هستند. داخل کابین، نمایشگری ایستاده و جزئیات کرومی به چشم می‌خورد و با تجهیزاتی مانند ترمز دستی برقی و سیستم پارک خودکار، کامل می‌شود. در بخش فنی، همان پیشرانه 1.5 لیتری آریزو 5 پلاس به کار رفته که 156 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. طبق گفته‌های مدیرعامل بهمن‌موتور، رسپکت در نیمه اول سال 1401 عرضه خواهد شد و میزان داخلی‌سازی آن به 20 تا 30 درصد می‌رسد.

فونیکس

مدیران‌خودرو قصد دارد تا محصولات لوکس و گران‌قیمت خود را با نام تجاری «فونیکس» عرضه کند. نخستین محصولی که با این نام وارد بازار خواهد شد، تیگو8 پرو است، که زمستان 1400 از راه می‌رسد. پس از آن تیگو7 پرو، اواسط سال 1401، عرضه می‌شود. سومین محصول فونیکس نیز با نام آریزو6 پرو در اواخر سال 1401 از راه می‌رسد. معرفی برند جدید مدیران‌خودرو بدان معنا نیست که عرضه محصولات سابق خود مانند تیگو7، را متوقف کند؛ بلکه قصد دارد سبد محصولات خود را گسترش دهد.

تیگو7 پرو با زبان طراحی جدید برند چری، در ایران مونتاژ خواهد شد. کابین این خودرو با دو رنگ پوشیده شده و با امکاناتی نظیر تهویه مطبوع خودکار، ترمز برقی پارک و اتوهلد، همراه است. برای بخش فنی آن، دو پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با خروجی 156 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور و 1.6 لیتری توربوشارژ با 197 اسب‌بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور، در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از برنامه‌های مدیران‌خودرو در سال 1401، راه‌اندازی خط مونتاژ آریزو 6 پرو است. در واقع فرم کلی خودرو تغییری نداشته و تنها قسمت جلو و عقب بازطراحی شده‌اند. تغییرات قسمت عقب خودرو چشم‌گیرتر است و حالا چراغ‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند. اصلاحات داخل کابین نیز شامل فرمان دی‌کات، صفحه‌کیلومتر دیجیتال، حذف پنل لمسی سیستم تهویه مطبوع و … می‌شود. اما در بخش فنی تغییری حاصل نشده و همان پیشرانه‌های قبلی با گیربکس دستی 5 سرعته و یا CVT  قابل سفارش‌اند.

پس از معرفی برند جدید، مدیران‌خودرو اعلام کرد که قصد دارد به زودی خودرو چری اومودا 5 را به ایران بیاورد. البته با توجه به این که هنوز در بازار چین عرضه نشده، احتمالا آن را در سال 1403 خواهیم دید.

از ویژگی‌های ظاهری آن می‌توان به رینگ‌های 18 اینچی و چرخ‌های بزرگ اشاره کرد. چری اومودا 5 به پیشرانه‌ای 1.6 لیتری TGDI مجهز شده که به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل است.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است
2 دیدگاه
  1. genius می گوید

    البته که خودروهای چینی تو این ده سال خوب پیشرفت کردن ولی نه همشون بلکه برندهایی که تو دنیا پذیرفته شدن و دقیقا همونا از ایران رفتن(!!!!)مثل چانگان و byd و جیلی.
    بالکل حضور چینی ها حتی چینی های درجه ۲ و ۳ هم بدک نیست بشرطیکه رقبای کله گنده غربی و شرقیشون هم تو بازار باشن نه مثل حالا که بازار انحصاری دستشون افتاده!

  2. محمد می گوید

    ای کاش ام جی برگرده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.