مکمل بنزین
گوناگونخبر

عرضه دو تویوتا bZ4X برای چین

بنا‌بر گزارشات، قرار است تویوتا دو نسخه از bZ4X را برای بازار چین عرضه کند. مانند بسیاری از خودروسازان، تویوتا هم دو سرمایه‌گذاری مشترک در چین دارد. FAW-Toyota و GAC-Toyota. به‌همین‌دلیل معمولا دو نسخه از تویوتا در بازار چین وجود دارد. مانند کرولا/لوین، راو۴/وایلدلندر. همین امر در مورد خودروهای برقی تویوتا هم صدق می‌کند. گک، bZ4X را تولید خواهد کرد و FAW یک دو‌قلو البته با نام متفاوت و فیس‌لیفتی جزئی.

bZ4X با ابعاد ۴۹۶۰/۱۸۵۰/۱۶۵۰ میلیمتر در طول، عرض و ارتفاع، بر‌روی پلت‌فرم e-TNGA تویوتا ساخته شده است و تقریبا اندازه راو ۴ است. bZ4X به‌عنوان یک خودروی برقی، دارای فاصله محوری ۲۸۹۰ میلیمتر است که از راو ۴ با فاصله محوری ۲۶۹۰ میلیمتر، بلند‌تر بوده و به‌همین‌دلیل از فضای داخلی بیشتری برخوردار است.

این خودرو دارای ظاهری آینده‌نگر است که ممکن است مورد پسند بخشی از مردم واقع نشود اما بخشی که هدف طراحان این خودرو است خریداران جوان‌تر است. در‌حالی که جلوی خودرو تداعی‌کننده شخصیت‌های کارتونی رباتی فضایی است نمایه‌های جانبی و عقب، تا حدودی شبیه لکسوس است.

 

در داخل کابین هم موضوع طراحی آینده‌نگرانه ادامه دارد. فرمانی که احتمالا جایگزین فرمان‌های سنتی است (احتمالا در چین،‌ همان فرمان معمولی مورد استفاده قرار خواهد گرفت). این اولین خودروی تویوتا است که از سیستم drive by wire استفاده خواهد کرد به‌این معنا که فرمان به‌صورت فیزیکی به چرخ‌ها متصل نیست. البته به غیر از فرمان،‌ بقیه قسمت‌ها کمی ساده‌تر است اما نه خیلی ساده.

علاوه‌بر کیت استاندارد،‌ یک پنل خورشیدی هم بر‌روی سقف وجود دارد که انرژی لازم برای طی مسافت ۱۸۰۰ کیلومتر در سال را تولید می‌کند (یک تکنولوژی پیشرفته که شاید در این خودرو مورد استفاده قرار گیرد)

bZ4X‌های ساخت چین، احتمالا دارای قیمت پایه ۴۷۰۰۰ دلار خواهند بود. با‌توجه به پایه قیمتی خودروی وایلد‌لندر/راو۴ که حدودا ۲۵۰۰۰ دلار است قیمت این خودروی جدید،‌ اصلا قیمت ارزانی نیست.

خودرو فوق این توانایی را دارد که با ۳۰ تا ۸۰ در‌صد شارژ در ۳۰ دقیقه، حدود ۴۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند. همچنین خریداران می‌توانند مدل یک یا دو‌موتوره را انتخاب کنند که گشتاور اولی ۲۶۵ نیوتن‌متر و دومی ۳۳۶ نیوتن‌متر است. با این رنج قیمتی‌‌، پاسخ به این سوال که آیا مشتریان کافی برای خودروی برقی تویوتا خواهد بود یا خیر، نیازمند گذر زمان است.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا