مکمل بنزین
گوناگوناخبار روز خودروبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

خرابی گیربکس، جدیدترین ایراد تارا دنده‌ای!

احتمالا در مدتی که خودرو تارا دنده ای، وارد بازار و تحویل مشتریان گردیده، از حواشی آن، مواردی را شنیده باشید! اینطور که گفته می‌شود، تارا نسخه دستی در برخی موارد در بخش‌هایی چون سیستم تعلیق عقب، صداهای اضافی از شاسی، سیستم‌های برقی، ترمزها، اتصالات موتوری، تهویه مطبوع، سیستم ضدسرقت و… مشکل داشته و پس از حاشیه آتش سوزی یک نسخه از آن در استان اردبیل، اکنون هم خرابی گیربکس دستی آن، بسیار شایع شده است!

تارا
تارا

براساس مشکلات عنوان شده توسط برخی مشتریان، گیربکس دستی تارا دچار اشکالات فراوانی بوده و تاکنون برخی مالکان این خودرو از جا نرفتن دنده‌ها، تقه و زوزه های بسیار آن، اظهار نارضایتی کرده‌اند. همچنین باتوجه به برخی اشکالات نرم افزاری، حتی کشش این خودرو در بازه سرعت 110 کیلومتر بر ساعت جالب نبوده و هرچه مقدار سرعت بالا می‌رود، صداهای اضافی بیشتر شده و کشش موتور مناسب نیست.

اینطور که گفته می‌شود، برخی از مالکان در ابتدای تحویل به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش مراجعه کرده و مشکلشان حل نمی‌شد. اما به تازگی و باتوجه به افزایش این نارضایتی‌ها، گویا شرکت ایران خودرو اقدام به تعویض کل سیستم گیربکس می‌نماید. (تصویر فاکتور یکی از مشتریان تارا در این مورد نزد ما محفوظ است)

یکی از اشتباهات گروه صنعتی ایران خودرو در زمان تصدی فرشاد مقیمی، جفت و جور کردن بسیار سریع خودرو تارا بود. البته در آن زمان، شایعه شده بود که مباحث سیاسی باعث شده تا وزرات صمت، فشارهایی را برای تولید خودروهای جدید توسط سایپا و ایران خودرو بیاورد. زیرا عملا خودرویی با پلت‌فرم جدید و با برند ملی، در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی (8 سال) به بازار عرضه نشده و تنها دو خودروساز بزرگ مملکتمان، اقدام به فیس لیفت محصولاتشان می‌کردند!

همین شد که با روی کار آمدن فرشاد مقیمی و تصمیم بر عرضه برخی محصولات با نشان و برند ملی، باعث تعجیل در امور شده و خودرو زیبایی چون پژو 301 فاز دو را به خودرویی با طراحی ناموزون تارا تبدیل کرد. البته گویا خود مقیمی بر این موضوع واقف بوده و در برهه ای عنوان کرد که قرار است نسخه ای از تارا در سال 1401 با تغییراتی در ظاهر وارد بازار شود.

جالب است بدانیم طراحی خودرو پروژه K125  که مینی کراس اوور پلت‌فرم PF1 محسوب می‌شود، مورد تایید مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو، یعنی خطیبی قرار نگرفته و طراح خودرو سایپا شاهین که جدیدا به ایران خودرو پیوسته، توانسته با برخی تغییرات، مدیرعامل ایران خودرو را راضی کند!

اما جدا از بحث طراحی، همان‌طور که گفته شد، باتوجه به زودتر جفت و جور شدن خودرو تارا، متاسفانه ایران خودرو به آن گیربکس 6 سرعته دنده ای که پیش از این برروی برادر و هم پلت‌فرمی تارا، یعنی رانا پلاس سقف شیشه ای نصب نموده بود، مجهز نکرد. اقدامی که می‌توانست تا پوشش هرچه بیشتری برروی آپشن‌های رفاهی نداشته تارا دنده ای باشد. زیرا این خودرو از بسیاری از آپشن های حداقلی که امروزه و در سال 2022 شاید عیب باشد که آنها را حتی آپشن نامید، بی‌بهره است.

همین عوامل و حواشی بسیار خودرو تارا باعث شده تا برخی از مشتریان، حواله های تارا را تبدیل به خودرو پژو پارس TU5 سفارشی ELX کنند. متاسفانه جو خودرو پارس آنقدر فسادزا است که باید وزارت صمت، به طور مستقلانه نهادی را در جهت رسیدگی به قیمت این خودرو ایجاد کنند! برخی از حواله داران خودرو تارا دنده ای، در صحبت هایی بیان نموده اند که باتوجه به تیپ‌های پایین پژو پارس TU5 که اکنون مدل 1401 آن در بازار قیمتی نزدیک به 350 میلیون تومان دارند، پس قطعا نسخه جدید سفارشی ELX قیمتی در حدود 380 میلیون داشته و با قیمت بازار خودرو تارا یکسان است!

این درحالیست که خودرو تارا مدتهاست در کارخانه قیمتی در حدود 293 میلیون تومان داشته و پژو پارس TU5 سفارشی ELX حدود 220 میلیون تومان!

درنهایت می توان گفت که تارا دنده ای تنها در شرایطی میتواند باخت امروز را به موفقیت تبدیل کند که در سال آینده نسخه بروزرسانی شده آن، به بازار عرضه گردد.

لازم به ذکر بوده که تارا دنده ای مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده که با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته، توانایی تولید حداکثر 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته بهتر است بدانید که ایران خودرو، فعلا تارا را با گیربکس 5 دنده دستی عرضه می‌کند.

از امکانات و برخی ویژگی‌های نسخه مجهز به گیربکس دستی خودرو تارا، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• چراغ‌های روز
• مانیتور لمسی بدون دوربین دید عقب!
• سامانه کنترل پایداری
• فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل صوتی
• سامانه GSI
• شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. اتوماتش خوبه ولی دنده ایش یه قرون نمی ارزه.طراحیش هم که کلا افتضاحه

  2. سیاسی بازی های مملکت ما رو از داشتن ارزون ترین سدان پژو یعنی ۳۰۱ هم محروم کرد!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا