مکمل بنزین
گوناگوناخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

نگاهی به میزان داخلی سازی و مهم‌ترین ویژگی حذف شده آریزو 6 پرو مدیران خودرو!

اواخر آذرماه سال گذشته بود که شرکت مدیران خودرو طی رونمایی رسمی از برند فونیکس، خودرو آریزو6 پرو را نیز معرفی کرد. آریزو6 پرو موجود در مراسم رونمایی، جزو فول‌ترین تیپ‌های این خودرو بوده و می‌توان ادعا کرد تا چری، آن نسخه را تاکنون به کشوری صادر نکرده است.

البته شاید برایتان جای سوال باشد که مگر این نسخه از آریزو6 پرو، دارای چه امکانات و ویژگی‌هایی بوده که آن را خاص‌تر می‌نماید؟! سامانه ADAS! باتوجه به اطلاعات موجود، چری تاکنون آریزو6 پرو را با سامانه ADAS به کشوری صادر ننموده و وجود آن در نسخه تستی و آزمایشی بازار ایران، برایمان عجیب بود! البته که با وجود عرضه نسخه فول تیگو8 پرو در بازار ایران، از عجیب بودن دیده شدن نسخه فول آریزو6 پرو برایمان کاسته شد.

اما بدنبال این ماجرا، دی ماه سال گذشته بود که پایگاه خبری چرخان برای اولین بار تصاویری از نسخه تولید آزمایشی آریزو6 پرو را منتشر نمود. با مشاهده دقیق‌تر به تصاویر، می‌توان فهمید که سامانه ایمنی ADAS در این خودرو حذف شده است. حذف شدن این سیستم را می‌توان از خالی بودن دکمه‌های فعال/غیرفعالسازی سیستم کروز کنترل هوشمند و حالت کنترل خودرو در بین خطوط در روی فرمان فهمید. همچنین باتوجه به دکمه امکان فعالسازی حالت کنترل خودرو در بین خطوط در قسمت چپ راننده در نسخه‌های فول، اما در نسخه مونتاژی که تصویرش در زیر قابل مشاهده بوده، وجود ندارد! به نوعی این دکمه جای خود را به دکمه خاموش/روشن کردن سیستم کنترل پایداری داده است.

ARRIZO 6 PRO

هنوز نمی‌توان به صورت رسمی اعلام نمود که سیستم ADAS از آریزو6 پرو بازار ایران حذف شده؛ زیرا در اکثر اوقات نمی‌شود تا به نسخه‌های تولید آزمایشی استناد نمود. اما باتوجه به نسخه موجود در تصاویر فوق، می‌توان نتیجه گرفت که همچنان چری قصد ندارد تا نسخه صادراتی آریزو6 پرو را به سیستم ADAS مجهز نماید. از طرفی ذکر این نکته هم مهم بوده که در برخی از بازارهای جهانی، آریزو6 پرو با رادارهای هشدار خروج از خط (رادار بین خطوط) و هشدار وجود اشیاء در اطراف خودرو (رادار نقطه کور) هم عرضه شده است.

در مراسم معرفی برند فونیکس، جک لی به عنوان مدیرعامل شرکت مدیران خودرو یکی از ویژگی‌های هوشمندانه محصولات فونیکس را وجود سیستم ADAS اعلام کرد. این درصورتیست که خودروهای تیگو7 پرو، تیگو8 کلاسیک و اکنون هم احتمالا آریزو6 پرو بدون سامانه ADAS عرضه خواهند شد!

اما جدا از وجود یا عدم وجود ADAS در نسخه تجاری سازی شده آریزو6 پرو، امروز قصد داریم تا باتوجه به اطلاعات بدست آمده توسط خبرنگار پایگاه خبری چرخان، نگاهی به میزان داخلی سازی خودرو مذکور بیاندازیم.

براساس اطلاعات مذکور که تصویر فوق، تنها خلاصه شده آن است، می‌توان فهمید که خودرو آریزو6 اکسلنت که چند سالیست در بازار ایران حضور دارد، میزان داخلی سازی آن حدود 25/11 درصد می‌باشد. نکته مثبتی که وجود دارد، این بوده تا نسخه جدید آریزو6 (پرو) که قرار است تا بزودی عرضه آن آغاز شود، میزان داخلی سازی آن از نسخه قبلی بیشتر بوده و به 30/13 درصد می رسد! داخلی سازی 30/13 درصدی آریزو6 پرو را باتوجه به روند سابق شرکت مدیران خودرو، می توان اقدام مثبتی ارزیابی کرد.

مشخصات آریزو6 پرو

آریزو6 پرو را می‌توان نسخه ارتقاء یافته آریزو6 دانست. خودرویی که بواسطه برخی مسائل از جمله تحریم های ظالمانه آمریکا، قرار است تا با لوگو فونیکس در ایران عرضه شود. این‌طور که شرکت مدیران خودرو اعلام نموده است، این خودرو مجهز به همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ قبلی خواهد بود؛ با این تفاوت که با بروزرسانی های انجام شده، این پیشرانه دیگر قادر خواهد بود تا قدرتی در حدود 156 اسب بخار و 230 نیوتن متر، گشتاور را تولید کند. در رابطه با گیربکس نصب شده برروی آریزو6 پرو هم می‌توان گفت که همان قبلیست!

در رابطه با امکانات رفاهی هم باید گفت که در نسخه پرو، شاهد تغییراتی چون دی کات شدن غربلیک فرمان، دیجیتالی شدن کلی کلاستر خودرو، الکتریکی شدن سر دنده خودرو، بزرگتر شدن مولتی مدیا و مانیتور، شارژر وایرلس، ویس کامند و… هستیم. اما در کل، از امکانات مهم این خودرو می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سانروف (دوحالته + حالت بسته)
  • دوربین 360 درجه
  • تنظیم برقی صندلی راننده همراه با تنظیم گودی کمر
  • شش ایربگ ایمنی (راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای هردو)
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • کلاستر دیجیتالی
  • سامانه ورود و خروج به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای
  • ترمز پارک برقی و اتوهولد
  • شارژر وایرلس تلفن همراه
  • سر دنده الکتریکی
  • تریم چرمی صندلی ها
  • نورپردازی داشبورد و رودری ها
  • گرمکن صندلی های جلو
  • و…
آریزو6 پرو
آریزو6 پرو

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. شما پولی که از مردم بابت ماشین چینی گرفتید ماشین تحویل ندادید اونم بعد از ۵ ماه الان نسخه جدیدشون نشون میدید

  2. سگشون شرف داره به آشغالهای ایرانی که برای چهل سال پیس هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا