مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاتحلیلیخبر

اولین حضور خارجی چری اومودا 5 در اندونزی ثبت شد؛ مقصد بعدی ایران؟!

اگر از دنبال کنندگان اخبار صنعت خودرو باشید، احتمالا خبرهایی مبنی بر برگزاری نمایشگاه خودرو پکن 2022 چیزهایی را شنیده‌اید. اما همان‌طور که ویروس منحوس کرونا عامل به تاخیر افتادن برگزاری نمایشگاه خودرو تهران 1400 شد، در چین هم اتفاق مشابهی افتاده و نمایشگاه خودرو بزرگترین بازار دنیا به تعویق افتاد. اما ما که از اینجا مانده و از آنجا رانده شده بودیم، به هرحال نمایشگاه خودرویی در قاره آسیا برگزار شد که در نوع خود، اخبار بسیار مهمی را در پی داشته و توانستیم تا نیم نگاهی به آن بیاندازیم؛ نمایشگاه خودرو جاکارتا (اندونزی) 2022!

امسال در نمایشگاه خودرو جاکارتا، شاهد حضور بسیار پررنگ برندهای چینی بودیم؛ از ام جی و گروه دانگ فنگ گرفته، تا چری که برای اولین بار محصول جدید اومودا5 را در خارج از مرزهای چین، به نمایش گذاشت. برهمین اساس، امروز قصد داریم تا در این مطلب، بدلیل حضور پررنگ برند چری در ایران، نگاهی به وضعیت غرفه این برند در نمایشگاه خودرو جاکارتا بیاندازیم.

اومودا 5

CHERY OMODA 5
CHERY OMODA 5

چری بعد از سال‌ها، بالاخره به بازار اندونزی برگشت. این برند، اولین قدم تبلیغاتی خود در اندونزی را بزرگ‌ برداشته و برای بار نخست، چری اومودا5 را در خارج از مرزهای چین، به نمایش گذاشت.

همانطور که پیش‌تر گفته شده بود، شرکت مدیران خودرو در مراسم لانچ برند فونیکس، اعلام کرد تا در سال 2022 خودرو اومودا5 را با برند فونیکس، در ایران عرضه خواهد کرد.

باتوجه به حضور ناباورانه اومودا5 در نمایشگاه بازاری که هنوز محصولات چری در آن عرضه نشده، پس می‌توان انتظار داشت که احتمالا مدیران خودرو این خودرو را به نمایشگاه خودرو تهران 1401 حاضر کند. البته لازم به ذکر بوده که محموله خودروهای جدید چری، وارد کشور شده؛ اما از جزئیات آن، خبری نیست.

این‌طور که در حاشیه نمایشگاه خودرو جاکارتا بیان شده و براساس برخی رپورتاژهای خبری شرکت عرضه کننده محصولات چری در اندونزی، گویا قرار است تا دو پیشرانه مشهور چری در اومودا5 نصب شود. موتور اول که در تیپ های پایه نصب می‌شود، همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ است. این موتور که برروی اکثر محصولات مدیران خودرو نصب شده، توانایی تولید 156 اسب بخار، قدرت و 230 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

پیشرانه دومی که هم اکنون در تیگو8 پرو بازار ایران نصب گردیده، 1.6 لیتر حجم دارد. این موتور 1.6 لیتری TGDI، توانایی تولید حداکثر 197 اسب بخار، قدرت و 290 نیوتن متر، گشتاور را دارد. گیربکس هماهنگ شده با این موتور همان 7 سرعته DCT می‌باشد.

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی اومودا5، در گذشته بسیار به آن پرداخت نموده ایم. اما سطح آپشنی آن در تیپ های فول، مشابه تیگو8 پرو (بازار ایران) بوده و تنها در برخی ویژگی‌ها، نسبت به آن کاستی هایی دارد. بطور کلی، از مهم‌ترین ویژگی های اومودا5 می توان به مجهز بودن آن، به سامانه ADAS اشاره کرد.

از برخی پارامترهای ADAS، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سیستم هشدار و پیش بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA)
  • سیستم هشدار خروج از خط (LDW)
  • رادار تصادف از عقب (RCTA)
  • رادار نقطه کور (BSD)
  • سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
  • سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)
  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
  • سیستم کمکی کروز هوشمند (ICA)
  • سیستم نوربالا اتوماتیک (IHC)
  • رادار تصادف از جلو (FCW)
  • ترمز اضطراری خودکار (AEB)
  • و…

برای اطلاعات بیشتر، برروی لینک زیر کلیک فرمایید:

تولید چری اومودا 5، محصول آینده مدیران خودرو آغاز شد!

اسکای تور

معمولا کشورهای دارای مردمان چشم بادامی، علاقه فراوانی به خودروهای خانوادگی دارند؛ به همین علت است که فروش برخی محصولات تویوتا، سوزوکی و… در این کشورها آمار بالایی دارد. اما باتوجه به واقف بودن مدیران چری به این موضوع، تصمیم گرفته اند تا علاوه بر نسخه لوکس‌تر، نسخه ارزان‌تر خانواده تیگو8 را در اندونزی به فروش برسانند.

CHERY SKY-TOUR
CHERY SKY-TOUR

این نسخه از تیگو8 که ما ایرانیان معمولا آن را فیس قدیم خطاب می دهیم، قرار است تا با نام اسکای تور در اندونزی عرضه شود. نکته جالب در این است که هنوز هم این نسخه از تیگو8، همچنان در چین تولید می شود. یکی از دلایل انتخاب این نسخه، مشابهت آن با برخی کراس اوورهای اقتصادی زیرمجموعه تویوتاست که آمار فروش بالایی در اندونزی دارند.

اما همانطور که گفته شد، این خودرو قرار است تا با قیمت رقابتی وارد اندونزی شود. خودرو خانوداگی که 7 نفره بوده و دارای امکانات مناسبیست. یکی از عامل های رقابتی بودن قیمت این نسخه در اندونزی، استفاده از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ است. البته که اگر همین نسخه از تیگو8 هم وارد کشورمان می شد، با قیمت گذاری نامناسب مدیران خودرو، قطعا بالای یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان قیمت داشت.

تیگو8 پرو

همانطور که مستحضرید، تیگو8 پرو در ایران باتوجه به قیمت گذاری عجیب، سر و صدای فراوانی را ایجاد کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، تیگو8 پرو تک دیفرانسیل در ایران مجهز به موتور 1.6 لیتری TGDI است؛ اما قرار است تا برروی نسخه تک دیفرانسیل بازار اندونزی، یک موتور 2 لیتری TGDI نصب شود. این موتور قدرتمند قرار است تا در نسخه دو دیفرانسیل بازار ایران که با پسوند پلاس عرضه خواهد شد، نصب شود. لازم به ذکر بوده که موتور مذکور، توانایی تولید 250 اسب بخار، قدرت و 390 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

TIGGO 8 PRO
TIGGO 8 PRO

البته بهتر است بدانید که این نسخه از تیگو8 پرو، مجهز به سامانه ADAS بوده و بدلایلی، طراحی داشبورد آن تغییر کرده است.

تیگو7 پرو

خودرو دیگری که اتفاقا اولین محصول نسل جدید چری در بازار اندونزی خواهد بود، تیگو7 پرو است. این خودرو که فروش آن، از اواخر سال گذشته در ایران آغاز شده، با مشخصات و چه بسا امکانات رفاهی و ایمنی خاصی بهره مند نیست. اما علاوه بر اینکه قرار است تا نسخه جدیدتر تیگو7 پرو در اندونزی عرضه شود، این‌طور که گفته می شود حتی از امکانات بیشتری هم بهره می‌برد.

TIGGO 7 PRO
TIGGO 7 PRO

البته باید گفت که این خودرو با تیپ های مختلفی عرضه خواهد شد و فولترین تریپ صادراتی چری به اندونزی، دارای سامانه ADAS است. جهت اطلاع، فولترین تیپ تیگو7 پرو در بازار چین، حتی سیستم اتوپارک نیز دارد! در رابطه با قوای فنی این خودرو، باید گفت که براساس تیپ های مختلف، دو موتور 1.5 لیتری توربوشارژ و 1.6 لیتری TGDI نصب می شود.

چری EQ-1

اما آخرین گزینه و البته کوچکترین خودرو چری، همان EQ-1 است. قبل از هرمسئله دیگر، همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، براساس برخی شایعات مبنی بر ورود محموله جدید خودروهای چری و مدیران خودرو، گویا یکی از آنها، چری EQ-1 است. باتوجه به صف خودروهای برقی که قرار است بزودی وارد بازار ایران شود، یکی از گزینه های خوب و پرآپشن، همین ای کیو-1 است.

CHERY eQ-1
CHERY eQ-1

رادار نقطه کور، صندلی های برقی، ترمز پارک برقی به همراه اتوهولد، کلاستر دیجیتالی، سقف شیشه ای، سیستم کروز کنترل، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و… از جمله امکانات خوب این میکروکار می باشد.

موتور الکرتیکی چری eQ1 حدود 41 اسب بخار قدرت به همراه 120 نیوتن متر گشتاور در اختیارتان قرار می‌دهد. پکیج باتری‌هایش از نوع 30.6 کیلوات‌ساعت است که با 30 دقیقه شارژ سریع، می‌توان 80% باتری را شارژ کرد. با ولتاژ خانگی نیز شارژ باتری‌ها حدود 7 ساعت زمان می‌خواهد.

با چری eQ1 هرچند بیشتر از 100 کیلومتر برساعت نمی‌توانید سرعت بگیرید اما در عوض مسافت قابل پیمایش آن با یکبار شارژ، به حدود 300 کیلومتر می‌رسد.

اما درنهایت نمایشگاه خودرو جاکارتا 2022 درحالی به پایان رسید که برخی برندهای چینی نام آشنا در آن شرکت نموده بودند. شرکت هایی که احتمالا در ماه های آینده با برخی محصولاتشان وارد بازار ایران شوند.

پس با ما همراه باشید…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. دوستان فقط دقت کنید که چون اینجا رقابتی نیست و هر چی بیارن فروش میره اونم چند برابر قیمت مدلهای بازار ایران کم امکانات و ضعیفتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا