مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

تست و بررسی ام وی ام ایکس 55 (X55) پرو؛ میان رده یک میلیاردی مدیران خودرو!

همان‌طور که مستحضرید، چری در یکسال اخیر اقدام به بروزرسانی سبد محصولاتی خود در اکثر کشورهای صادراتی و مورد هدف خویش نموده است. همین عامل باعث آن شده که در مدت مشابه، بسیاری از محصولات جدید چری وارد بازار استراتژیکی چون ایران هم بشوند.

مردادماه سال گذشته بود که پایگاه خبری چرخان برای اولین بار تصاویری از نسخه جدید ام وی ام X55 را که برای آزمایش وارد کشور شده بود را منتشر کرد. اما اکنون و پس از گذشت حدود 10 ماه از انتشار خبر مذکور، شرکت مدیران خودرو به صورت رسمی اعلام نموده تا بزودی نسخه پرو و فیس لیفت ایکس55 را عرضه خواهد کرد. به همین بهانه، شاهد آن هستیم که طی روز گذشته، مراسم تست درایو این خودرو ویژه اصحاب رسانه و خبرنگاران خودرویی کشور برگزار شد.

اواخر سال 98 بود که شرکت مدیران خودرو عرضه فاز اول ام وی ام X55 را آغاز کرد. خودرویی که باتوجه به قیمت نسبتا بالا و فاصله قیمتی کم با برادر بزرگتر خود، یعنی تیگو7 استقبال بسیار زیادی از آن نشد. اما اکنون باتوجه به برخی بروزرسانی های انجام شده، به نظر می‌رسد تا نسخه پرو ایکس55 نسبت به گذشته از جذابیت بیشتری برخوردار شده و قرار است تا به رقابت با رقبای سرسختی چون بهمن دیگنیتی پرایم، جک S5 فاز دو و… بپردازد.

طراحی

از تغییرات نمای جلو آغاز کنیم؛ باتوجه به سبک طراحی سال 2020-2021 چری، شاهد استفاده از جلوپنجره اصطلاحا کهکشانی در نسخه پرو هستیم. همچنین باتوجه به ابعاد کوچکتر ایکس55 پرو نسبت به تیگو7 پرو، طراحان، این خودرو را تا حدی برای جوانان طراحی نموده و به همین خاطر، از قطعات تزئینی با خطوط قرمز رنگ که نشانگر اسپرت بودن بوده، استفاده گردیده است.

در نمای جانبی و بغل ایکس55 پرو، مهم‌ترین و چشم‌گیرترین تغییری که رخ داده، در رینگ‌ها خلاصه می‌شود. رینگ های 17 اینچی تراش خورده دو رنگ که واقعا طراحی بسیار جذابی داشته و حتی جزئیاتی با خطوط قرمز رنگ دارند! با مشاهده این مورد از یک خودرو چینی، دقیقا یاد طراحی نوین قالپاق خودروهای جدید داخلی‌مان می‌اندارد؛ گل سرسبد آن، تاراست که ایران خودرو از رینگ آلیاژی آن، باتوجه به سبک بودن، از آن به عنوان فناوری جدید ذکر نموده و طرح قالپاق آن را کاور اسپرت می‌نامد…! این‌طور که گفته می‌شود، صنعت قالپاق سازی در کشور، از صنایع دیگر پرسودتر بوده و کارکنان قسمت تحقیق و توسعه آن، وقت استراحت در تایم کاری ندارند! 😉

اما در قسمت عقب نیز تغییرات ریزی انجام شده؛ اما اینکه یک نمای جدیدی نسبت ایجاد کند، نداشته است. از جمله این تغییرات، می‌توان به استیل وسط درب صندوق اشاره نمود که در نسخه قبلی، تا اواسط چراغ‌های اصلی کشیده شده بودند که در نسخه جدید، مشابه نسل گذشته (این نسخه وارد ایران نشده است) ایکس55 در بازارهای جهانی شده است.

خروجی اگزوز فیک نیز در گذشته به صورت کروم بود که در این نسخه به حالت استیل درآمده است. از نکات فرعی این نما، می‌توان به استیل سرتاسر سپر عقب اشاره کرد که در نسخه پرو و جدید، این ویژگی حذف گردیده است.

ام وی ام X55 پرو

اما درنهایت به بخش متحول شده کابین می‌رسیم. جایی‌که کل بخش داشبورد و رودری‌ها تغییر کرده و اتفاق بسیار مثبتی در آن دخ داده است. در حقیقت می‌توان گفت که همان داشبورد تیگو7 پرو بوده و خدا را شکر از آن حالت زمخت قبلی خارج شده است.

اکنون با کابین باکیفیت‌تر و بروزتر از قبل روبرو هستیم که دیگر طراحی آن، به یک سبک در چری تبدیل شده است. همانند تیگو7 پرو، شاهد استفاده از سر دنده الکتریکی و بخش لمسی ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع هستیم. همچنین، بخش نشان دهنده دمای موتور و میزان بنزین موجود در باک نیز در کلاستر دچار تغییر شده و از حالت دایره‌ای به حالت خطی، تغییر کرده است. اما در حالت کلی، کلاستر ایکس55 پرو دیجیتالیست.

متاسفانه باید گفت که علی‌رغم اینکه از غربلیک چرمی فرمان استفاده شده، اما خبری از دی کات بودن آن نیست. در هرحال، ایکس55 پرو حتی اگر چینی باشد، خودرویی با طراحی بروز حساب می‌شود؛ اما متاسفانه ساده ترین مسئله یعنی فرمان دی کات در آن در نظر گرفته نشده است. درصورتی که در برادر ارزان‌تر و کوچک‌تر خود یعنی ایکس22 پرو، شاهد استفاده از فرمان دی کات بودیم!

ام وی ام X55 پرو

از تفاوت‌های کابین تیگو7 پرو و ایکس55 پرو می‌توان به ادوات کنترلی در کنسول میانی اشاره کرد. در تیگو7 پرو، دکمه‌های فعال/غیرفعال‌سازی سامانه کنترل خودرو در سراشیبی، دوربین 360 درجه و مود رانندگی در کنسول میانی و در پشت سردنده تعبیه شده بود؛ درصورتی که در ایکس55 پرو، این دکمه ها حذف شده و هرکدام به محلی دیگر منتقل شده است. لازم به ذکر بوده که خبری از وایرلس شارژری که در تیگو7 پرو است، در ایکس55 پرو نیست؛ فقط مکان آن وجود دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی

باتوجه به مشخصات ارائه شده، ایکس55 پرو را باید نسخه کوچک‌تر تیگو7 پرو خطاب کرد. پس طبیعیست که برخی امکانات رفاهی و… از ایکس55 پرو حذف گردد. اما قبل از مقایسه امکانات تیگو7 پرو و ایکس55 پرو، بهتر است تا نگاه کلی به آپشن های خودرو مذکور بیاندازیم.

از امکانات مهم ام وی ام X55 پرو، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سانروف
  • 4 کیسه هوای ایمنی
  • مانیتور و مولتی مدیا همراه با دوربین 360 درجه (HD)
  • گرمکن صندلی های راننده و سرنشین جلو
  • باز و بسته کردن آینه ها به صورت برقی همراه با گرمکن و چراغ راهنما
  • ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد
  • سر دنده الکتریکی
  • سامانه کنترل خودرو در سراشیبی
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • سیستم کروز کنترل
  • کلاستر دیجیتالی
  • تنظیم برقی صندلی راننده همراه با تنظیم گودی کمر
  • سنسور نور
  • نورپردازی داشبورد و رودری های جلو با طیف 7 رنگ
  • سنسورهای هشدار دهنده میزان فشار باد تایرها
  • سنسورهای هشدار دهنده در عقب خودرو
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • تنظیم سیستم تهویه تک کاناله به صورت لمسی
  • و…

باتوجه به موارد فوق، می‌توان فهمید که ایکس55 پرو نسبت به تیگو7 پرو ویژگی‌هایی چون دو ایربگ پرده ای، جک برقی صندوق عقب، صندلی برقی شاگرد، تهویه مطبوع دو کاناله اتوماتیک، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت جلو خودرو، سقف پانوراما، فرمان دی کات، شارژر وایرلس و… را نداشته باشد.

به نظر شما، وجود امکانات فوق ارزش این را دارد تا 200 و اندی میلیون تومان بیشتر نسبت به ایکس55 پرو پرداخه شود تا یک تیگو7 پرو خرید؟!

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید…

تجربه رانندگی

همان‌طور که گفته شد، ایکس55 پرو در واقع نسخه کوچک‌تر فونیکس تیگو7 پرو است. در همین رابطه، می‌توان فهمید که اتفاقا قوای محرکه هردو خودرو با هم یکسان بوده و هردو مجهز به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ هستند که با اتصال به گیربکس 9 سرعته CVT، توانایی تولید 156 اسب بخار، قدرت و 230 نیوتن متر، گشتاور را دارند. در حقیقت، موتور نسبت به گذشته تغییری نداشته و تنها با تغییرات نرم افزاری، حدود 9 اسب بخار و 20 نیوتن متر، خروجی بیشتری تولید می‌نماید. لازم به ذکر بوده که گیربکس قبلی خودرو X55، دو کلاچه خشک بود که باتوجه به سبک رانندگی ایرانیان، این گیربکس هماهنگی کمی با آن داشت.

باتوجه به یکسان بودن پیشرانه و گیربکس و وزن کمتر ایکس55 پرو، برروی کاغذ این خودرو عملکرد بهتری نسبت به تیگو7 پرو خواهد داشت. پس موقع آن رسیده تا تجربه رانندگی کوتاهی با این کراس اوور داشته باشیم.

با فرارسیدن نوبتمان، سوار ایکس55 پرو می‌شویم. گرچه که با چند دور کوتاه در پیست آزادی تهران، نمی‌توان نظر قطعی در رابطه با یک خودرو داد؛ اما از فرصت استفاده کرده و گرچه کوتاه، اما نگاهی به خودرو مذکور انداختیم.

با فشردن پدال ترمز و دکمه استارت، موتور 1.5 لیتری توربوشارژ پرسابقه روشن شد. با حرکت سردنده الکتریکی به سمت D، خودرو حرکت می‌کند. باتوجه به اینکه گیربکس ایکس55 از دو کلاچه خشک به CVT تغییر پیدا کرده، می‌توان تاخیر در حرکت اولیه را در آن دید. البته این تاخیر به معنای افتضاح بودن آن نیست؛ تنها می‌توان گفت که در این زمینه، گیربکس قبلی عملکرد بهتری داشت. باز لازم است تا اشاره شود باتوجه به تست‌های سنگین انجام شده توسط خبرنگاران، فشارهای گوناگونی به این خودروها وارد شده بود که درنهایت، این فشارها اثر خود را گذاشته و از بین دو خودرو، تنها یکی توانایی ادامه دادن مراسم تست درایو را داشت!

اگر خاطرتان باشد، چری فاز قبلی ایکس55 را با هندلینگ خوب تبلیغ می‌کرد و اتفاقا هم باتوجه به طراحی که داشت، از هندلینگ خوبی بهره می‌برد؛ اما در نسخه جدید با اینکه سایز رینگ ها نسبت به قبل تغییری نکرده و تنها طراحی آن، زیباتر شده است، شاهد افت هندلینگ نسبت به قبل هستیم! اما در رابطه با تعلیق، باید گفت که تغییری نکرده و در آسفالت صاف پیست، عملکرد مطلوب و نرمی داشت.

باتوجه به گرمای موجود، با اینکه خودرو تحت انواع فشارها قرار گرفته بود، اما عملکرد سیستم تهویه مطبوع و کولر ایکس55 پرو مطلوب بود. باتوجه به عایق کاری خوب، صدای موتور تا حد زیادی وارد کابین نشده که جای شکر دارد.

اما اگر بخواهیم تا با برادر بزرگ‌تر ایکس55 پرو مقایسه ای انجام بدهیم، باید از حس رانندگی بهتر این خودرو ذکر کرد. باتوجه به یکسان بودن موتور و گیربکس و کمتر بودن وزن X55 پرو، شاهد شتابگیری بهتر این خودرو هستیم. متاسفانه باید گفت که جای شیفترهای پشت فرمان بسیار خالی بوده و ای کاش، باتوجه به جوان پسند بودن این خودرو، این آپشن تعبیه می‌شد!

نتیجه گیری

ام وی ام X55 پرو را می‌توان تنها کراس اوور با جزئیات طراحی اسپرت صفر کیلومتر زیر یک میلیارد تومان با مدل 1401 تلقی کرد. خودرویی که از نظر پیشرانه، جواب خود را در بازار ایران پس داده و ایراد اساسی در این رابطه نداشته است. با اینکه امکانات معقولی در این نسخه تعبیه شده؛ اما برخی رقبای این خودرو، از امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری بهره می‌برند. لذا معقولانه می‌بود تا بجای بازه قیمتی 900 الی 1 میلیارد تومان، ایکس55 پرو در یک بازه قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شد.

اما چه می‌توان گفت؛ شرکت مدیران خودرو همچنان بواسطه شرایط فروش اقساطی‌اش، محصولاتش اگر 1 میلیارد و 711 میلیون تومان هم قیمت داشته باشد، خریدار خواهد داشت. در همین رابطه، هرچه درباره فروش این شرکت بگوییم، سخن بیهوده است…

گالری تصاویر (اختصاصی)
ام وی ام X55 پرو

 

 

 

سوپر گروه تلگرامی X55 Pro

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. تیگو. 7 پرو خیلی بهتر و امکانات بیشتری داره به نظر من با مقداری پول بیشتر تبگو. 7 پرو ارزش بیشتری برای خرید داره

  2. خودروهای چری از نظر کیفیت و زیبایی در حد مشتری پسند، ولی حیف شرکت مدیران خودرو مونتاژ میکند که گران فروشی شده براش یک آپشن و شعارش فقط قسطی فروشی چون سهامداران آن یک مشت نزول خور که هدفشان پولشویی،

  3. با اطمینان میتوان گفت، از نظر امکانات، شاسی و قیافه انتخاب بهتر تیگو ۷ پرو با قیمتی بیستر

  4. اگر سرچ کنید کلا بدنه و پلتفرم و شاسی این خودرو «تویوتا رایز» هست بدون کم و کاست، حتی نمای عقب و جانبی یکی هستند فقط نمای جلو کمی تفاوت دارن و البته نمای داخلی x55pro بسیار به روزتر و زیباتر هست، توان موتور و گشتاور بیشتری هم داره.
    نمای داخلی کاملا با تیگو ۷ پرو یکی هست و فوق العاده با کیفیت، موتور و گیربکس این ماشین هم ۹ سرعته جدید شده، با تیگو ۷ پرو و آریزو ۶ نیو فیس ، یکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا