Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

پژو 2008 جی تی ایران خودرو در حال تست دیده شد؛ مونتاژ یا واردات؟!

عرضه خودرو در کشورمان طوری پیچیده شده که هیچ‌کسی از وضعیت موجود، راضی نیست. نه واردات خودرو به صورت CBU مجاز است و آن‌چیزی هم که مجاز است، یا کیفیت ندارد و یا اگر هم کیفیت داشته باشد، فراتر از ارزشی که دارد، قیمت‌گذاری گردیده است؛ درنهایت هم با طرح جدید وزارت صمت در نوع فروش خودرو، عملا نمی‌شود خودرو خریداری کرد.

اما در همین حین که هر از گاهی سیگنال‌هایی از واردات خودرو به گوش رسیده و به نوعی آقای میرسلیم هم راضی می‌شود، ولی نوع رسانه‌ای شدن اخبار توسط دو قوای مربوطه (مقننه و مجریه) باعث کلافه شدن مردم شده است. البته که باتوجه به افزایش ذخایر ارزی، بالاخره می‌توان انتظار داشت که ارثیه بسته بودن سایت ثبت سفارش (ویژه خودرو) از دولت قبل، در این دولت حل و فصل شده و درنهایت واردات خودرو مجاز شود.

اما یکی از اخبار پرحاشیه روزهای اخیر، دیده شدن یک دستگاه خودرو پژو 2008 جی تی جدید با پلاک موقت در سطح کشور است. خبری که به نوعی هررسانه‌ای، تحلیل خود را در پی آن نوشته و همچنان به صورت قطعی سرنوشتش مشخص نیست.

همانطور که مستحضرید، متاسفانه در همان سال 1397 که ترامپ به عنوان رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، وعده اعمال تحریم‌ها علیه اکثر صنایع کشورمان را داد، بسیاری از برندهای معتبر خارجی، شرکای ایرانی خود را تنها گذاشتند. برخی به یکباره مبادله ارزی و مالی خود را قطع کردند؛ برخی دیگر مانند کیا کره و… که خوش قول‌تر بودند، تا اتمام قرارداد قبلیشان با طرف ایرانی مراوده داشته و بالطبع، بعدها دیگر قراردادی را تمدید نکردند. اما هم‌اکنون اگر از اکثر شرکای ایرانی که تحریم‌ها باعث عدم مراوده اقتصادی با طرف خارجی شده، سوال بپرسید، همه آنان در پاسخ به شما خواهند گفت که همچنان نماینده رسمی فلان برند خارجی در ایران هستند!

اما موضوع ایران خودرو و پژو تا حدی متفاوت از سایر شرکت‌های واردکننده و مونتاژکننده است. ایران خودرو علاوه بر اینکه نماینده محصولات بروز پژو در ایران بود، هم اکنون در شرایط تحریمی هم به نوعی با پژو در ارتباط است. تولید پژو 206، 207 و… در انواع تیپ و با لوگو رسمی پژو، اصطلاحا مفتی نیست.

در مصاحبه‌ای که خبرنگار پایگاه خبری چرخان با یکی از کارشناسان خودرو داشت، به این موضوع اشاره شد باتوجه به اینکه پژو 206 صندوقدار یا همان پژو 206 آریان، در مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو و با نظارت پژو فرانسه ساخته شده است؛ پس عملا تغییراتی در مدل سدان پلتفرم این خودرو شکل گرفته و در اصل ایران خودرویی ها مالکیت معنوی مشترکی در این بخش از این پلتفرم با پژو دارند. حال اگر محصولات سدان دیگری نیز برروی آن پلتفرم که همان PF1 است ساخته شود، که از جمله آن‌ها میتوان به خودروهای پژو 301 و سیتروئن الیزه اشاره کرد، ایران خودرو میتواند از گروه پژو-سیتروئن سابق، درصدی از حق مالکیت معنوی خود را از بابت تولید هرخودرو، دریافت کند.

پس باتوجه به مسئله فوق، می‌توان احتمال داد که همچنان ایران خودرو و پژو با هم مراوده مالی هم دارند. ولی بخاطر شرایط تحریمی، این مراوده رسمی نیست.

اما اینگونه که مشخص است، شیر فرانسوی که از ترس تحریم‌های آمریکا همچنان قصد صادرات خودرو به صورت CKD و یا حتی SKD را ندارد؛ اما شاید صادرات CBU و واسطه‌ای برایش قابل پذیرش باشد. البته که پژو همیشه واسطه را دوست داشته و دارد؛ زمانی هم که قصد داشت تا 301 را به ایران صادر کند، از واسطه‌های چینی استفاده می‌کرد! از موتور گرفته تا قالب‌های بدنه. حال شما این را در نظر بگیرید که برخی اعتقاد دارند تارا طراحی و تولید شده در زمان تحریم، خودرویی فرانسویست! زهی خیال باطل…

براساس برخی اخبار تایید و تکذیب نشده که بدستمان رسیده، پژو 2008 جی تی وارد شده به کشور، مربوط به ایران خودرو است. به همین خاطر هم بجای استفاده از پلاک گذر موقت، از پلاک موقت استفاده شده است. اینطور که به نظر می‌رسد، 2008 جی تی در حال تست، دو اهداف در پشت آن قرار دارد. یکی این است که درصورت توافق سیاسی و هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، ایران خودرو و پژو بدون اتلاف وقت، فوری اقدام به مونتاژ این خودرو نمایند؛ هدف بعدی این است که در صورت بازگشایی واردات خودرو، ایران خودرو بتواند تا تیپ قابل واردات را وارد کشور نماید. به همین جهت، هم‌اکنون از نظر فنی درحال تست و آزمایش بوده تا با آب و هوای ایران تطبیق داده شود.

مشخصات پژو 2008 جی تی

ترند تکنولوژی بیشتر باعث شده تا شرکت‌ها به موتورهای کم حجم ولی با بازدهی بالا روی بیاورند. البته برخی از شرکت‌ها این عملشان را به محیط زیست ربط می‌دهند که بیشتر ریا به نظر می‌رسد.

روزگاری که پژو 2008 با موتور 1.6 لیتری توربو برای اولین بار در جهان و آن هم در ایران عرضه شد، کمتر عوام‌الناسی فکر می‌کرد که شاید نسل های آتی 2008 به موتور 3 سیلندر با حجم 1.2 لیتری توربوشارژ مجهز شود. این موتور 1.2 لیتری توربوشارژ PURETECH در نسخه‌های اتوماتیک و بنا به تیپ‌های مختلف توانایی تولید 130 و 155 اسب بخار، قدرت را دارد. بنا به گفته برخی منابع، پژو شتاب صفر تا صد نسخه 155 اسب بخاری را حدود 8.2 ثانیه اعلام کرده که درصورت وقوع، زمانی عالیست. لازم به ذکر است که گشتاور نسخه 155 اسب بخاری، 240 نیوتن متر و گیربکس آن نیز 8 سرعته اتوماتیک است.

از امکانات رفاهی و ایمنی مهم این خودرو، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ترمز پارک برقی
  • کلاستر دیجیتالی
  • سر دنده الکترونیکی
  • رادارهای نقطه کور و هشدار خروج از خط
  • کروز کنترل هوشمند
  • نور بالای اتوماتیک
  • رادار کنترل خودرو در بین خطوط
  • رادار تابلوخوان
  • ترمزهای اتوماتیک
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • آینه داخلی الکتروکرومیک و فریم لس
  • اتوپارک
  • نورپردازی کابین
  • سانروف
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در عقب و جلو خودرو
  • مولتی مدیا همراه با دوربین عقب
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • و…

تصاویر

 

2 دیدگاه
  1. محتشمی زاده می گوید

    بسیار زیباست.ولی بدست ما نمیرسه

  2. ناشناس می گوید

    عالیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.