مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

نگاهی به رانا پلاس ایران خودرو

در سال‌هایی نه چندان دور، محصولاتی که از گروه خودرو‌سازی ایران‌خودرو بیرون می‌آمد عنوان خودروی ملی را یدک نمی‌کشید. فشارهای زیادی به این گروه صنعتی وارد می‌شد که محصولاتی ایرانی را طراحی و وارد بازار کند. نتیجه این فشارها تولید خودروی سمند بود که با نام خودروی ملی، معرفی شد.

خودروهای دیگری هم با عنوان خودروی ملی، توسط ایران‌خودرو تولید شد که یکی از آن‌ها رانا بود.

رانا محصولی است که بر‌مبنای پلت‌فرم پژو ۲۰۶ اس‌دی طراحی گردید و به‌نوعی، می‌توان گفت ارزان‌سازی شده همین خودرو است که در‌سال ۱۳۹۱ وارد بازار شد. در ابتدا رانا در دو نسخه EL و LX تولید شد که پس از مدتی، نسخه EL از خط تولید خارج و ایران‌خودرو تنها نسخه LX آن‌را به بازار عرضه می‌کرد.

از همان ابتدای تولید، رانا همواره در زیر سایه ۲۰۶ اس‌دی قرار داشت و تلاش‌های ایران‌خودرو برای خارج کردن آن از زیر سایه این محصول فرانسوی بی‌فایده بود. بسیاری از خریداران ترجیح می‌دادند که با هزینه بیشتر به‌سراغ ۲۰۶ بروند و به‌همین‌دلیل در‌ آن‌سال‌ها رانا در بازار، شرایط چندان خوبی از لحاظ بازار خرید و فروش را سپری نمی‌کرد.

این شرایط تا همین چند وقت پیش هم ادامه داشت تا زمانی‌که به علت کاهش تولید و افزایش قیمت، مشتریان محصولات ایران‌خودرو مجبور به شرکت در قرعه‌کشی برای تهیه خودرو، آن‌هم پس از مدت‌های طولانی شدند. در سال ۱۳۹۹ ایران‌خودرو با تغییراتی در نسخه قبلی رانا محصول جدید رانا پلاس را معرفی کرد. این دو مساله، یعنی کاهش تولید و معرفی رانا‌پلاس،‌ باعث شد تا استقبال به این خودرو، متفاوت از گذشته شود به‌طوری‌که این‌روزها شاهد اختلاف قیمتی حدود ۸۰ میلیون تومانی رانا پلاس در بازار و کارخانه هستیم.

می‌خواهیم نگاهی کوتاه به این خودرو داشته باشیم و ببینیم چه تغییراتی نسبت به نسخه LX را در آن شاهد هستیم به ارزش خریدش در شرایط حال و حاضر بازار پی ببریم.

 

نمای ظاهری:

در‌حالت کلی، در نمای ظاهری، تغییرات چندانی را نسبت به رانای معمولی شاهد نیستیم و این تغییرات بیشتر در قسمت چراغ‌هاست. رانا‌پلاس دارای ابعاد ۴۲۹۲/۱۶۸۴/۱۴۵۳ میلیمتر در طول،‌عرض و ارتفاع و فاصله محوری ۲۴۴۵ میلیمتر است.

نمای جلویی:

همان‌طور که گفته شد رانا بر‌مبنای ۲۰۶ صندوق‌دار طراحی شده و ایران‌خودرو سعی کرده که با تعویض چراغ‌ها، تغییرات این خودرو را بیشتر کند. رانا پلاس هم تنها در طرح جلو‌پنجره و باز طراحی چراغ‌های عقب و جلو، با رانای معمولی متفاوت است. در‌چراغ‌های جلو از یک ابرویی شبیه دی‌لایت‌ها استفاده شده است. اما در‌واقع چراغ‌‌‌‌ کوچک خودرو هستند و از دی‌لایت خبری نیست.

نمای جانبی:

در‌نمای جانبی، مانند نمای جلویی،‌شاهد تغییرات زیادی نیستیم. طراحان رانا‌پلاس سعی کرده‌اند که با تغییر در آیینه‌های جانبی و هم‌رنگ کردن بخش‌های پلاستیکی با رنگ بدنه،‌ نمای متفاوتی نسبت به قبل، به‌وجود بیاورند که باید گفت به‌هیچ‌ عنوان در این امر موفق نبوده‌اند و همچنان شاهد یک نمای قدیمی هستیم. بهتر بود که در نمای جانبی، از یکسری خطوط، استفاده می‌شد تا کمی این بخش را امروزی‌تر جلوه می‌داد.

نمای عقب:

در قسمت عقب هم مانند سایر بخش‌ها تغییرات، بسیار جزئی و کم بوده و تنها شاهد باز طراحی در چراغ‌ها هستیم. طراحی عقب و جلوی خودرو با یکدیگر هماهنگ است اما باید گفت که نمای عقب، کمی بهتر از آب در‌آمده است و بر‌خلاف نمای جلو، این بخش رانا ‌پلاس، ظاهری جذاب‌تر از ۲۰۶ اس‌دی دارد.

حجم صندوق عقب این خودرو حدود ۴۰۰لیتر است که نشان‌دهنده صندوق‌عقب نسبتا بزرگی است که مورد مهمی در انتخاب خودرو برای خانواده‌های ایرانی است.

در‌حالت کلی، ظاهر رانا‌پلاس تغییرات زیادی نسبت به قبل، به‌خود ندیده است و همچنان از یک ظاهر قدیمی که خالی از آیتم‌های روز طراحی است رنج می‌برد.

نمای داخلی:

داخل کابین رانا‌پلاس هم مانند ظاهر آن، خیلی متفاوت نشده است. جنس به‌کار رفته در داشبورد،‌ خیلی چنگی به دل نمی‌زند و با توجه به خشک بودن پلاستیک به‌کار‌رفته در آن، احتمال به سر‌و‌صدا افتادن داشبورد وجود دارد.

این‌روز‌ها در بسیاری از خودروها حتی در نسخه‌های اقتصادی،‌شاهد به‌کار‌گیری ال‌سی‌دی‌هایی هستیم که در‌عین کاربرد اطلاعات و سرگرمی، عاملی در حذف دکمه‌های فیزیکی شده‌اند. اما ایران‌خودرویی‌ها ترجیح داده‌اند همچنان از همان روش قدیمی استفاده کنند و خبری از مولتی مدیا در کابین این خودرو نیست.

طراحان سعی کرده‌اند تا با به‌کار‌گیری بخش‌هایی شبیه فیبر‌کربن و نوار‌های کرومی‌رنگ، جلوه زیباتری به داخل کابین بدهند. البته این تلاش اندک،‌ در کنار فرمان جدید و دکمه‌های کنترلی روی آن و کلاستری کمی تغییر یافته، نمایی نسبتا خوب را ایجاد کرده است.

دریچه‌های هوای یک شکل دایره‌ای بزرگ، در‌عین اقتصادی بودن،‌ بر جذابیت داشبورد افزوده است و زمانی‌که پشت فرمان رانا پلاس قرار می‌گیریم حس خوبی را تجربه خواهیم کرد و طراحی کابین در عین سادگی،‌ بر‌خلاف خودرویی چون ال‌نود،‌ به‌هیچ‌عنوان خسته کننده و کسالت‌آور نیست.

مشخصات فنی: 

TU5 موتور نام‌آشنایی از گروه ایران‌خودرو است که در بسیاری از محصولاتش شاهد حضور این موتور هستیم. این موتور در ایران، ابتدا بر‌روی ۲۰۶ تیپ ۵ استفاده شد که عملکرد خوبی را از خود نشان داد. توان و گشتاور خوب با توجه به حجم، مصرف مناسب، فراوانی قطعات و آشنایی تعمیر‌کاران با این موتور، باعث شده است که هنوز هم بسیاری از خریداران، به آن، روی خوش نشان می‌دهند.

ایران خودرو هم از این موتور علاوه‌بر ۲۰۶ تیپ ۵ در ۲۰۶ اس‌دی، پژو پارس، پژو ۴۰۵، اچ‌سی‌کراس و همین رانا استفاده کرده است. یکی از ويژگی‌های مثبت رانا‌پلاس، موتور TU5 است. این موتور با حجم تقریبی ۱.۶ لیتر توان تولید ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که در هماهنگی با یک گیربکس ۵ دنده، این امکان را دارد که این خودروی ۱۱۶۴ کیلویی را در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر‌در‌ساعت، برساند.

البته اخیرا ایران‌خودرو از موتور بهینه شده TU5 با نام TU5P رونمایی کرده است که توان تولید ۱۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این موتور جدید درکنار یک گیربکس ۶ دنده جدید، می‌تواند رانا پلاس را در زمان ۱۱.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت برساند.

امکانات رفاهی و ایمنی:

در رانا‌پلاس، شاهد امکانات رفاهی زیادی نیستیم. امکاناتی چون، شیشه‌های برقی، آئینه‌های برقی، تهویه هوای دستی و دو ایر‌بگ، از‌جمله امکاناتی هستند که در نسخه قبلی وجود داشتند و باز‌هم شاهد آن‌ها هستیم. سیستم صوتی جدید دارای بلوتوٍث، دکمه‌های کنترلی روی‌فرمان، کروز‌کنترل، سقف پانوراما و فرمان برقی (در نسخه شش دنده) از امکاناتی هستند که به رانا‌پلاس اضافه شده‌اند. نبود آپشن‌هایی چون، سنسور نور و سیستم‌اطلاعات سرگرمی مرکزی یا مولتی مدیا به‌شدت در رانا‌پلاس احساس می‌شود.

نتیجه‌گیری:

در دنیای امروز و با وجود رقابت شدید بین خودرو‌سازان دنیا، هر روز شاهد عرضه خودروهایی زیبا‌تر و با مشخصات‌فنی، رفاهی و ایمنی مناسب‌تر هستیم.

حتی محصولات خودروسازان کشور‌هایی چون چین که تا همین چند‌وقت پیش، حرفی برای گفتن نداشتند، اکنون شرایط بسیار متفاوتی را طی می‌کنند. خودروهایی که حداقل در‌ظاهر، به‌سختی می‌توان آن‌ها را از رقبای کره‌ای و حتی ژاپنی تشخیص داد. این‌که بعد از گذشت این‌همه سال از انحصار خودروسازان داخلی و قیمت‌های نجومی، هنوز شاهد عرضه خودروهایی با عنوان ملی و در این سطح از ظاهر و مشخصات فنی هستیم، خیلی نمی‌تواند به تحریم‌های ظالمانه!! این کشور و آن کشور، مربوط شود.

دستاویزی که متاسفانه پوششی برای عدم مدیریت صحیح و مناسب برای این صنعت شده است تا عاملی باشد که ایرانیان، از خودروهای به‌روز و مدرن، بی‌بهره باشند. ظاهرا بزک کردن خودروهایی قدیمی با تغییرات بسیار اندک در چراغ‌ها و سایر بخش‌ها، و عرضه آن‌ها به‌بازار با عنوان پلاس، نهایت تلاش خودرو‌سازان شده است تا بتوانند همان محصولات را با قیمت‌هایی بالاتر بفروشند.

در‌هر‌صورت، با در‌نظر گرفتن واقعیت بازار ایران و قیمت‌ سایر خودروها، رانا‌پلاس دارای مزایایی است که می‌توان برای خرید خودرو، به‌آن‌ فکر کرد. قیمت، امکانات، طراحی کابین، فضای صندوق‌عقب، فراوانی قطعات و خدمات‌ پس از فروش،‌ نکات مثبتی هستند که نمی‌توان آن‌ها را ندید گرفت. مهم‌تر از همه،‌ موتور TU5 که در رانا‌پلاس مورد استفاده قرار گرفته است.

همان‌طور که قبلا گفته شد، توان و گشتاور مناسب، مصرف سوخت متوسط، فراوانی قطعات این موتور و آشنایی کامل تعمیر‌کاران با آن، از مزایایی است که TU5 را تقریبا، به‌بهترین گزینه در بین موتور‌های تولید داخل، تبدیل می‌کند. به‌کار‌گیری این موتور در رانا‌پلاس، نظر بسیاری را در‌مورد این خودرو و در بین تولیدات ایران‌خودرو مثبت کرده است.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا