مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاخبرداخلی

تعرفه واردات خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت وارداتی، کاهش یافت!

یکی از مباحث مهم در رابطه با واردات خودرو، میزان تعرفه گمرکی آنان است. تعرفه‌ای که باعث شده تا حتی برخی خودروهای مونتاژی نیز با قیمت‌های چند برابری نسبت به خارج از کشور فروخته شود! اما براساس اخبار شنیده شده، گویا دولت و مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند تا برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی، در جهت کنترل بازار خودرو تعرفه کمتری را در نظر بگیرند.

برهمین اساس، مصطفی طاهری به عنوان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‌ای از کاهش تعرفه‌های گمرکی خبر داد. ایشان اعلام کرد که هدف از تدوین آئین‌نامه واردات خودرو 2 موضوع است؛ نخست آن‌که از آئین‌نامه به عنوان ابزار سیاست‌گذاری استفاده شود و دوم، خودروهای وارداتی نیاز تمامی دهک‌ها را پوشش دهند. همچنین در حال حاضر خودروهایی مانند تیبا، سمند و پژو 405 از رده خارج شده‌اند؛ اما تاکنون معادل داخلی برای آن‌ها تعیین و تولید نشده و یکی از اهداف آئین‌نامه مذکور، واردات خودروهایی است که نیاز تمامی اقشار درآمدی را پوشش دهند.

نرخ تعرفه واردات خودروهای اقتصادی بین 10 الی 20 درصد است!

نماینده مردم زنجان و طارم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی موضوع نرخ تعرفه را از دیگر مباحث بررسی شده در نشست امروز برشمرد و اضافه کرد: نرخ تعرفه در آئین‌نامه مذکور، طبق آئین نامه‌های قبلی همچنان پلکانی است اما برای خودروهای اقتصادی (خودروهای کمتر از 10 هزار دلار و حدود 6 تا 8 هزار دلار) این تعرفه کاهش یافته و بین 10 الی 20 درصد است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: براساس گزارش ارائه شده خودروهای اقتصادی استانداردهای 85 گانه را پاس می‌کنند و از متوسط خودروهای اقتصادی داخلی بهتر هستند.

وی با بیان اینکه واردات خودرو برقی برای مناطق آزاد از دیگر موضوعات ارائه شده در این گزارش بود، درباره منابع مورد نیاز برای واردات خودرو تصریح کرد: بخشی از این منابع، ناشی از منابع حاصل از صادرات خواهد بود؛ البته این موضوع به صادرات خودرو محدود نمی‌شود و شامل کالاهایی که برای سازمان توسعه تجارت اولویت داشته باشند مانند فرش نیز خواهد شد.

طاهری ادامه داد: براساس گزارش ارائه شده، بخشی از منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو از محل ارز منشا خارجی تامین می‌شود و بخش دیگر مربوط به ارز دولت است.

علت تعلل در اجرای آئین نامه واردات خودرو چیست؟

طبق صحبت‌‌های ارائه شده، تعلل در تصویب آئین نامه دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه آئین‌نامه مذکور در نوبت بررسی است؛ از سوی دیگر، پیشنهادات متعددی در این حوزه ارائه می‌شود. همچنین اینکه این آئین‌نامه موافقان و مخالفانی دارد!

واردات خودرو

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. بشنو و باور نکن، همین رنو کویید با این تعرفه میشه 200 تومن اونوقت صنعت خودرو با جمع کنه که نمیکنه که نمیشه و ما صد سال بعد هم همین اوضاع رو داریم شاید بدتر!

  2. باز دنبال درست کردن یک راه دزدی برای خودشون می‌گردن
    اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم بیچاره قبلا دارن
    خودرو هم با این شرایط هم به این مردم بدبخت و مظلوم خواهند داد
    فقط برای خودشون میتونن وارد کنن چون
    اولا تامین ارزش رو میگن نمیتونن
    دوما کارخانه‌ای دولتی و خصوصی خودشون رو بایست تعطیل کنن

  3. باز دنبال درست کردن یک راه دزدی برای خودشون می‌گردن
    اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم بیچاره قبلا دارن
    خودرو هم با این شرایط هم به این مردم بدبخت و مظلوم خواهند داد
    فقط برای خودشون میتونن وارد کنن چون
    اولا تامین ارزش رو میگن نمیتونن
    دوما کارخانه‌ای دولتی و خصوصی خودشون رو بایست تعطیل کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا