مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

نگاهی به ویژگی‌ها و مشخصات پیکاپ مکث موتور کلوت

در دورانی که تحریم‌های سنگینی علیه کشورمان اعمال شده است، بسیاری از خودروسازان خصوصی و کوچک برای بقا راهی جز رفتن به سمت چینی‌ها ندارند. یکی از این شرکت‌ها ماموت خودرو است که قبلاً به عرضه کامیون‌های اسکانیا می‌پرداخت و بعداً نمایندگی فولکس‌واگن در ایران را هم گرفت اما این روزها با تأسیس برند جدیدی بنام مکث موتور اقدام به عرضه پیکاپی بنام کلوت می‌کند. حال در ادامه قصد داریم بیشتر با این پیکاپ و ویژگی‌هایش آشنا شویم.

معرفی کلی کلوت یا دایون V5

کلوت یک پیکاپ چینی بنام دایون V5 است اما این خودرو درواقع محصولی از شرکت فودی است و لایون F22 نام دارد. شرکت دایون که در سال 1987 در استان شانکسی چین تأسیس شد، بیشتر در زمینه ساخت خودروهای تجاری سبک و سنگین و پیشرانه‌های مختلف فعالیت دارد و در بخش خودروهای سواری خیلی فعال نیست. بااین‌حال، دایون از سال 2020 نسخه ری‌بج شده پیکاپ فودی لایون F22 را به بازار عرضه می‌کند. این پیکاپ برای اولین بار در نیمه دوم سال 2015 در بازار چین عرضه شد و بنابراین خودروی سالخورده‌ای محسوب می‌شود. دانگ‌فنگ نیز نسخه ری‌بج شده همین وانت را از سال 2017 با نام P16 در چین عرضه می‌کند.

همچنین نسخه شاسی‌بلند V5 هم با همین ظاهر و ویژگی‌ها و با نام Y5 تولید می‌شود که آن خودرو نیز توسط شرکت ایلیا در کشورمان عرضه شده است. برای دایون V5 در ایران اما نام کلوت انتخاب شده که از دو بخش کل به معنای آبادی و لوت (کویر لوت) تشکیل شده و نام زیباترین پدیده کویر است. کلوت‌ها در اثر فرسایش بادی و آبی به وجود می‌آیند و بزرگ‌ترین عارضه طبیعی کلوخی دنیا به شمار می‌روند. ازآنجایی‌که V5 با هدف اصلی آفرود در بیابان‌ها و بیراهه‌ها تولید شده، نام کلوت برای آن انتخاب شده است.

طراحی بیرونی مکث کلوت

همان‌طور که گفته شد، کلوت پیکاپ سالخورده‌ای است و این موضوع در طراحی بیرونی کاملاً خود را نشان می‌دهد زیرا ظاهر این ماشین بسیار ساده و محافظه‌کارانه بوده و به وانت‌های یک نسل قبل بازارهای جهانی شباهت دارد. البته هرچند هیچ ویژگی جذاب و هیجان‌انگیزی در ظاهر کلوت دیده نمی‌شود اما از سادگی و کاربردی بودن آن نمی‌توان ایرادی گرفت و با توجه به رقبای داخلی، به طراحی کلوت باید نمره قبولی داد. همچنین این خودرو با عرض 1,610 میلی‌متری، همراه با وانت کاپرا گروه بهمن عریض‌ترین پیکاپ بازار ایران محسوب می‌شود و عمق اتاق بار 530 میلی‌متری آن نیز از همه رقبا بیشتر است. این ویژگی‌ها هرچند شاید خیلی به چشم نیایند اما می‌توانند برای کلوت در بازار شلوغ وانت‌های ایران برگ برنده‌ای باشند.

داخل مکث کلوت

با نگاهی به داخل کلوت، داشبورد ساده و استفاده گسترده از پلاستیک خشک آنچنان جالب به نظر نمی‌رسد. این حجم از پلاستیک خشک در داخل خودرو فضای کاملاً ارزانی را ایجاد کرده که حتی در برابر دیگر رقبای چینی بازار ایران هم حرفی برای گفتن ندارد. بااین‌حال، با استفاده از نمایشگر لمسی بزرگ 9 اینچی، تریم نقره‌ای، تزئینات مشکی پیانو در اطراف دریچه‌های تهویه و دوخت قرمزرنگ روی صندلی‌ها سعی شده از سادگی کابین خودرو کاسته شود که تا حدی نیز موفق بوده است.

تجهیزات مکث کلوت

کلوت سعی دارد کاستی‌ها خود در کیفیت و طراحی داخلی را با ارائه تجهیزات مناسب جبران کند و به همین دلیل با غربیلک فرمان چرمی با دکمه‌های کنترلی، نمایشگر لمسی 9 اینچی، ناوبری، سیستم صوتی با هشت بلندگو، کامپیوتر سفری، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی شش جهتهٔ صندلی راننده، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، آینه‌های جانبی با گرم‌کن و تنظیم برقی، دی‌لایت، دوربین دید عقب، رکاب‌های جانبی آلومینیومی، پوشش ضد خش اتاق بار، رول بار فلزی، رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و دو ایربگ به بازار عرضه می‌شود. این سطح تجهیزات برای یک پیکاپ کاری نسبتاً قابل‌توجه بوده و باعث برتری کلوت نسبت به رقبای بازار ایران می‌شود.

پیشرانه و گیربکس کلوت

دایون V5 در چین با دو پیشرانه 2 لیتری توربودیزل و 2.4 لیتری بنزینی توربو عرضه می‌شود که مکث موتور برای بازار ایران گزینه بنزینی را انتخاب کرده است. این پیشرانه که ساخت میتسوبیشی است، 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور می‌تواند برگ برنده بزرگ کلوت در برابر رقبا باشد زیرا نه‌تنها آن را به قوی‌ترین پیکاپ چینی حال حاضر بازار ایران تبدیل کرده است بلکه نام میتسوبیشی را هم روی خود دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. کلوت همچنین به قفل دیفرانسیل هم مجهز است که در مسیرهای ناهموار به کمک آن می‌آید.

تعلیق عقب کلوت از نوع فنر شمش است که مناسب‌ترین نوع تعلیق برای پیکاپ‌های شاسی مستقل که برای حمل بارهای سنگین ساخته می‌شوند به‌حساب می‌آید. ظرفیت بار این پیکاپ نیست حداکثر یک تن است که در کنار آمیکو آسنا بیشترین ظرفیت در بین رقبای بازار ایران محسوب می‌شود. بااین‌حال، ترمزهای عقب کلوت کاسه‌ای هستند که شاید از دید برخی نقطه منفی به‌حساب بیاید ولی وجود سیستم ABS، ترمز ترکیبی CBS و ترمز کمکی BAS این کمبود را جبران می‌کند. این پیکاپ با 235 میلی‌متر فاصله از زمین و زاویه حمله و فرار 29 و 24 درجه، در آفرود نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

اصلی‌ترین نقطه‌ضعف کلوت استفاده از گیربکس دستی بود که این مشکل هم به‌زودی برطرف خواهد شد زیرا مکث موتور چند ماه پیش در نمایشگاه خودروی تهران نسخه اتوماتیک این پیکاپ را با گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت آیسین معرفی کرد. در این نسخه، در خالت استاندارد نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما می‌توان از حالت‌های چهارچرخ سبک و سنگین نیز بهره برد. بعلاوه قفل دیفرانسیل عقب با محدودکننده الکترونیکی لغزش نیز می‌تواند میزان لغزش چرخ‌های محور عقب را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد. بعلاوه ضریب دیفرانسیل این خودرو نیز به ۴.۶۲ افزایش یافته که این سبک شدن ضریب باعث افزایش سرعت خودرو خواهد شد.

قیمت و رقبای مکث کلوت

هرچند اولین فروش کلوت با قیمت 800 میلیون تومان آغاز شد اما بعداً مکث موتور قیمت پیکاپ خود را افزایش داد و در حال حاضر این وانت چینی با قیمت 987 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود. با این قیمت، کلوت باید با رقبای چینی زیادی شامل کی‌ام‌سی T8، آمیکو آسنا، فوتون تونلند و کاپرا رقابت کند.

همچنین نسخهٔ وانت یوآز پاتریوت را هم می‌توان یکی از رقبای جدی کلوت دانست. دایون V5 در چین با قیمتی از 89,800 یوآن معادل 13,280 دلار تا 150,800 یوآن معادل 22,300 دلار عرضه می‌شود.

مشخصات مکث کلوت

پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 215 اسب بخار
گشتاور 320 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
مصرف سوخت 10.3 لیتر ترکیبی
حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت
طول 5,330 میلی‌متر
عرض 1,870 میلی‌متر
ارتفاع 1,864 میلی‌متر
فاصله محوری 3,100 میلی‌متر
طول اتاق بار 1,575 میلی‌متر
عرض اتاق بار 1,610 میلی‌متر
عمق اتاق بار 530 میلی‌متر
فاصله از زمین 235 میلی‌متر
وزن 1920 کیلوگرم
ظرفیت بار 1000 کیلوگرم
ظرفیت باک 72 لیتر
قیمت 987 میلیون تومان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا