مکمل بنزین
یادداشتبرگزیده‌ها

نگاهی به محصولات قابل عرضه از شرکای غیرچینی ایران خودرو در آینده!

گروه صنعتی ایران خودرو را می‌توان جزو پرشرکاترین خودروسازان در ایران و چه‌بسا فراتر از آن دانست. گروهی که سابقه شراکت با اروپایی‌هایی چون پژو، رنو و حتی مرسدس بنز را در کارنامه خود دارد.

آمریکا همواره دست از تحریم و محاصره غیرمستقیم از ایران برنداشته و در سال‌های گذشته، حتی صنعت خودرو ایران را نیز تحریم کرد! بدین جهت، اکثر خودروسازان مطرح یا ارتباط خود را با ایران قطع کردند؛ یا دیگر با اتمام ظرفیت، قراردادشان را تمدید نکردند. یکی از شرکت‌های ایرانی که تحت تاثیر بسیار قرار گرفت، ایران خودرو است.

خودروسازی که روزگاری بواسطه ظرفیت برجام، توانست خودرو 2008 پژو را با قوی‌ترین پیشرانه قابل سفارش، وارد خطوط مونتاژی خود کرد. همچنین با بدست آوردن نسخه بروزرسانی شده پلت‌فرم PF1، خودروهایی چون تارا و ری‌را را طراحی و عرضه خواهد کرد. البته این تمام داستان نبوده و قرار بود تا در سایت تولیدی تاپ خودرو، در فاز اول، دو محصول شرکت مرسدس بنز را مونتاژ کند.

البته باتوجه به نگاه گسترده‌ای که ایران خودرو داشت، این خودروساز با شرکت‌های آسیایی غیرچینی مانند سوزوکی هم برنامه‌های مختلفی داشت که درنهایت همه‌شان با برهم خوردن توافقنانه برجام توسط آمریکا، بهتر است بگوئیم سوختند.

اما امروز قصد داریم در این یادداشت بگوئیم که درصورت بهتر شدن شرایط، گروه صنعتی ایران خودرو چه گزینه‌های غیرچینی را می‌تواند وارد کشور کند! پس با ما همراه باشید…

سوزوکی

سوزوکی ژاپن جزو کم‌حاشیه‌ترین برندهایی بود که ایران خودرو محصولات آن را عرضه می کرد. آخرین خودرو سوزوکی در ایران که در سایت تولیدی خراسان مونتاژ می‌شد، گرند ویتارا بود. شاسی بلندی باکیفیت که در نبود رقبا دو دیفرانسیل مونتاژی، توانست موفقیت‌هایی را کسب کند.

ایران خودرو علاوه بر اینکه برنامه داشت تا سوزوکی گرند ویتارا را به نوعی در زمینه گیربکس و… ارتقاء بخشد، برنامه مونتاژ کراس‌اوور سوزوکی ویتارا را نیز داشت.

اما پس از چندین سال، قاعدتا سوزوکی برخی تغییراتی در محصولات خود داده که یکی از آنان معرفی نسل جدید گرند ویتارا با کاربری متفاوت است. البته فعلا این خودرو در هند معرفی شده و گزینه‌های دیگری مانند اس_کراس و ویتارا جدید نیز در صورت بهبود شرایط می‌تواند از خودروهای قابل عرضه ایران خودرو باشد.

البته با نگاهی به سبد محصولات سوزوکی، می‌توان به غنی بودن این خودروساز از خودروهای اقتصادی نیز پی برد. ولی ایران خودرو برای تامین خودروهای اقتصادی، همواره به سمت فرانسوی‌ها روی آورده؛ نه ژاپن!

پژو

بنیه ایران خودرو را به نوعی وابسته به پژو می‌دانیم. ایران خودرو در هربرهه‌ای از زمان، همواره پس از توافق سیاسی به سمت پژو جذب شده است. پس قاعدتا اگر باز خبری از توافق باشد، ایران خودرو دست دوستی به سمت پژو دراز خواهد کرد.

البته بهتر است بدانید که با اعلام احتمال بازگشایی واردات خودرو، ایران خودرو نمونه‌هایی از پژو 2008 جی تی و 3008 را وارد ایران کرده است که به نوبه خود، قابل تامل است!

درصورت مطلوب شدن شرایط، انتظار می‌رود تا ایران خودرو دو خودرو پژو 2008 و 408 سفارش چین را وارد ایران کند. همواره برخی محصولات گروه سابق پژو-سیتروئن در ایران، سفارش بازار چین بوده‌اند؛ پس سدان 408 که چندیست وارد بازار کشور چین شده، احتمالا گزینه جدی برای ایران خودرو خواهد بود.

باتوجه به عرضه تارا، به نظر نمی‌رسد که دیگر خبری از پژو 301 باشد…

رنو

همکاری رنو و ایران خودرو یکی از عجیب‌ترین اتفاقات خودرویی در زمان سابق بود. از طرفی شاهد مونتاژ سری تندر90 و پارس تندر در پارس خودرو بودیم که ایران خودرو هم نسخه‌هایی از این خودرو را مونتاژ می‌کرد. از طرف دیگر هم شرکت نگین خودرو مسئولیت واردات محصولات رنو را برعهده داشت؛ اما ایران خودرو کپچر را به صورت وارداتی در ایران عرضه می‌کرد.

اما شرکت رنو همواره برنامه داشت تا به صورت مستقیم و مستقل در بازار ایران حضور داشته باشد. به همین خاطر برنامه داشت تا سایت تولید بن رو سایپا را خریداری کند که درنهایت موفق نشد. البته رنو صرفا چشم امیدش به بن رو نبود و نگاهی به سایر گزینه‌ها هم داشت که گویا متاسفانه با اعمال تحریم‌های ظالمانه، از این کار بازماند. رنو سعی داشت در ابتدا سه محصول سیمبل، داستر و آرکانا را به صورت مونتاژی وارد بازار ایران کند.

به تازگی هم باتوجه به برخی شایعات، گویا رنو برنامه همکاری با شرکت ایلیا موتور را دارد!

اینطور که به نظر می‌رسد، به علت تعدد شرکا رنو در ایران، ایران خودرو برنامه همکاری زیادی با این فرانسوی را نداشته باشد. اما درصورتی که وضعیت سیاسی بهبود پیدا کند و مدیران ایران خودرو به این نتیجه برسند که باز با رنو کارهایی را جلو ببرند، دو خودرو کپچر و کلیو از گزینه‌های اصلی خواهند بود.

مرسدس بنز

داغی که پس از چندین دهه همچنان بر دل‌های ما خودرویی‌ها وجود دارد، مونتاژ نشدن محصولات مرسدس بنز در سال‌های گذشته در سایت تولیدی تاپ خودرو گروه صنعتی ایران خودرو است.

یکی از شرکت‌هایی که در چهارمین دوره نمایشگاه خودرو تهران (1401) حضور پیدا کرد، شرکت ستاره ایران بود. شرکتی که بواسطه قرار دادن دو دستگاه مرسدس بنز E200 سر و صدای زیادی را در غرفه ایران خودرو ایجاد کرد!

شرکت ستاره ایران به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ایران خودرو در سال های گذشته، اقدام به واردات برخی محصولات مرسدس بنز کرد که برنامه داشت در فازهای آتی، آنان را در داخل کشور مونتاژ کند. باتوجه به تاکید مدیران این شرکت مبنی‌بر نماینده مرسدس بنز بودن، دو گزینه اصلی ورود به بازار ایران به شرح ذیل است:

تحریم‌ها با وجود اینکه مشکلات فراوانی را به بار آوردند؛ اما یکی از ثمرات آن، روی آوردن به تنوع‌بخشی به محصولات داخلی و کار کرد زیاد بخش تحقیق و توسعه خودروسازانی چون ایران خودرو بود. اینکه توافق سیاسی صورت بگیرد و باب حضور بسیاری از خودروسازان مطرح به ایران باز شود، نباید جلودار اهداف اصلی چون تولید خودروهایی با برند داخلی شد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. تا جایی که خبر دارم میخواستن مرسدس A کلاس رو در کنار یک محصول دیگه (E یا C ) تو ایران مونتاژ کنن چون هم اقتصادی بود و هم مرسدس تازه داشت کارخونه هایی که برای تولید این خودرو ظرفیت دارن رو انتخاب کنه و قرار بود ایران هم جزو گزینه ها باشه ولی متاسفانه این اقدام اتفاق نیوفتاد.

  2. کمپانیهای بزرگ فیات ، آلفارومئو و لانچیا رو از قلم انداخته ای .

  3. درباره واردات یا مونتاژ خودروهای ایتالیایی هم بنویس.

  4. درباره واردات یا مونتاژ خودروهای ایتالیایی هم بنویس.

  5. از مونتاژ و واردات خودروهای سواری توسط شرکت پارسیان موتور منطقه صنعتی سلفچگان چه خبر؟

  6. مشکل اساسی فرمون برقی چینی تارا که بعد نیم ساعت رانندگی از فرمون دندونه شانه ای پیکان 57 هم سفت تر میشه رو درست کنه ارائه محصولات مدرن و بروز باشه برای بعد!!!

  7. خاک تو سر خودرو سازی که بعد چهل سال نتونست خودرو کشورش رو تامین کنه

    1. اگه میخاستن خوردوی درست کامل تحویل ملت بدهند کجا وچجوری پولشویی کنند چجوری دلاردولتی که میگرفتن بالا بکشن .حالاهنوزادامه راه ببینید چه میکنند خداکنه دولت واقعا این خوردوهایی که وارد میکنه به نام مردم به کام مردم هم باشه .نه به کام دلالان

  8. اگه میخاستن خوردوی درست کامل تحویل ملت بدهند کجا وچجوری پولشویی کنند چجوری دلاردولتی که میگرفتن بالا بکشن .حالاهنوزادامه راه ببینید چه میکنند خداکنه دولت واقعا این خوردوهایی که وارد میکنه به نام مردم به کام مردم هم باشه .نه به کام دلالان

  9. فقط اون کپشن آخر نویسنده. نفسش از جای گرم بلند میشه. ملت صاف شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا