مکمل بنزین
گوناگونخبر

زیکر 009، یک مینی‌ون مجلل تمام برقی از جیلی

زیکر (Zeekr) برندی متعلق به شرکت چینی جیلی است. این برند در اوایل سال 2021 به‌عنوان یک برند لوکس برای ساخت محصولات الکتریکی به‌منظور رقابت با شرکت‌هایی مثل نیو و تسلا تأسیس شد. اولین و تنها محصول زیکر تاکنون یک سدان کوپه بنام 001 بود و حالا این برند از یک مینی‌ون مجلل تمام الکتریکی بنام 009 پرده‌برداری کرده است. این خودرو مینی‌ون بزرگی که با سه ردیف صندلی است که 5,209 میلی‌متر طول، 2,024 میلی‌متر عرض و 1,856 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله محوری آن برابر با 3,205 میلی‌متر است.

زیکر 009 بر اساس پلت‌فرم جدید جیلی بنام SEA ساخته شده که در لوتوس الترا، زیکر 001 و پولستار 5 آینده هم بکار می‌رود. این مینی‌ون جدید از طراحی جسورانه‌ای با فرم جعبه‌ای شکل بهره می‌برد که در جلوی آن صفحه نقره‌ای بزرگی به‌عنوان جلوپنجره به چشم می‌خورد. جیلی این جلوپنجره را چشمه نور می‌نامد و آن را به 154 نوار LED مجهز کرده است. در طرفین دماغه نیز دی‌لایت‌ها به شکل دو نوار عمودی طراحی شده درحالی‌که چراغ‌های اصلی کمی پایین‌تر به شکل افقی دیده می‌شوند و از سه قسمت تشکیل شده‌اند.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های طراحی 009، ستون C با خط در دُم کوسه‌ای و تریم نقره‌ای روی آن است. همچنین روی خط سقف خودرو هم تریم نقره‌ای‌رنگ کار شده و رینگ‌های چند پره هم طراحی بسیار جالبی دارند. این مینی‌ون جدید در هردو طرف به درهای کشویی مجهز است و به‌صورت استاندارد با ترکیب صندلی‌های 2+2+2 ارائه می‌شود اما زیکر نسخه VIP با فقط دو صندلی در عقب را هم ارائه می‌کند.

فعلاً تصویر رسمی و واضحی از داخل زیکر 009 منتشر نشده اما تصاویر جاسوسی نمایشگر لمسی افقی، غربیلک فرمان کوچک و اسپرت، پانل شارژر بی‌سیم و انتخاب‌گر درایو روی کنسول مرکزی، صندلی‌های جلوی عریض و تودوزی چرمی سفید را نشان داده‌اند. صندلی‌های ردیف سوم اما بسیار تنگ به نظر می‌رسند و احتمالاً فقط برای کودکان مناسب خواهد بود. در اینجا همچنین یک سانروف کوچک بالای صندلی‌های جلو و یک سانروف بسیار بزرگ‌تر بالای صندلی‌های ردیف دوم و سوم به چشم می‌خورد.

زیکر فعلاً هیچ جزئیاتی از مشخصات فنی 009 اعلام نکرده و صرفاً به برد 700 کیلومتری اشاره کرده است. بااین‌حال، ازآنجایی‌که پلت‌فرم این خودرو با 001 مشترک است می‌توانیم مشخصات احتمالی آن را پیش‌بینی کنیم. 001 با یک موتور 272 اسب بخاری روی محور عقب یا نمونه دو موتوره با 544 اسب بخار قدرت قابل خریداری است. این خودرو همچنین با باطری‌های 86 یا 100 کیلووات ساعتی ارائه می‌شود که بردی از 536 تا 732 کیلومتری را فراهم می‌کنند؛ بنابراین، برای فراهم شده برد 700 کیلومتری در 009 به‌احتمال‌زیاد شاهد پکیج باطری 100 کیلووات ساعتی و یک موتور در عقب خواهیم‌ بود.

اولین نمایش عمومی زیکر 009 در نمایشگاه خودروی چنگدو 2022 صورت گرفت که حدود دو هفته دیگر کار خود را آغاز می‌کند. این مینی‌ون لوکس الکتریکی تا قبل از پایان سال 2022 راهی بازار چین خواهد شد و به لطف طراحی جسورانه و برد چشمگیر 700 کیلومتری قطعاً می‌تواند در این بخش شلوغ بازار توجهاتی را به خود جلب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا