مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

نسخه‌های اولیه سدان چانگان ایدو دی‌تی (EADO DT) وارد ایران شد!

چندی پیش برند چانگان در پی اعمال تحریم‌های آمریکایی و غربی در سال 1397 علیه کشورمان، فعالیتش را در ایران بسیار محدود کرد. البته هیچ‌گاه نمی‌توان چانگان را در قبال تعهداتش به سایپا، بدعهد خواند؛ زیرا گویا تعهدات مربوط به قطعات CS35 را عین آن چیزی که در قرارداد ذکر شده بود به ایران صادر کرد.

جدا از برخی پروژه‌های دیگر چانگان و سایپا که تحریم‌ها جلوی به‌وقوع پیوستن آن‌ها را گرفت و تا دو سالی خبر خاصی از این شرکت چینی نشد، ناگهان خبر عجیبی از پایگاه خبری چرخان برای اولین بار منتشر شد! این خبر که مضمون آن مونتاژ سدان آلسوین توسط شرکت فردا موتورز بود، تعجب بسیاری را برانگیخت. درنهایت پس از 8 ماه از انتشار خبر مذکور، شاهد ورود این خودرو با نام 511 به بازار ایران شدیم.

پس از عرضه حدود 7 و 8 ماهه فردا 511، باز شایعه‌ای منتشر شد که گویا چانگان از صادرات این خودرو را به ایران دست برداشته است. این خبر آن‌جایی قوت گرفت که نمایندگی‌های مجاز شرکت فردا موتورز به برخی حواله‌داران 511، طی فراخوانی اعلام نمودند تا حواله‌های خود را به کراس اوور SX5 تبدیل نمایند!

اما زمان گذشت و به تابستان سال 1401 رسیدیم. در این زمان، باز پایگاه خبری چرخان برای اولین بار خبری را منتشر نمود که حاکی از ورود نمونه‌های اولیه دو خودرو چانگان یونی تی و CS35 پلاس به سایپا بود! پس از انتشار خبر مذکور و گذشت چند هفته، شاهد آن بودیم که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که سایپا نمونه‌های اولیه دو کراس اوور چانگان را وارد کشور کرده و آن‌ها را عرضه خواهد کرد!

با این اخبار، بسیاری از فعالان صنعت خودرو در حیرت مانده بودند که قطع صادرات سدان 511 را باور کنند یا این ادعای سایپا را؟!

اما پس از توقف مونتاژ فردا 511 و ورود نسخه‌های اولیه کراس اوورهای چانگان به سایپا، اکنون نیز شنیده می‌شود که یکی از سدان‌های سگمنت C چانگان قرار است وارد بازار ایران شود؛ البته ادعا رسانه چرخان بیشتر از این‌ها بوده و حتی می‌توان گفت که نسخه‌های اولیه این سدان نیز وارد خاک کشورمان شده است!

با توجه به اینکه سدان ایدو DT با برند ثبت شده چانگان وارد ایران نشده، به نظر می‌رسد متعلق به یک شرکت بخش خصوصی باشد…

ایدو DT، خودروییست که در سال 2017 مورد فیس لیفت قرار گرفت. این خودرو قبل از تغییرات مذکور، آلسوین V7 نام داشت. ایدو دی تی که کمی از فردا 511 (آلسوین) بزرگتر است، می‌تواند مورد پذیرش بیشتر برای مشتریان ایرانی قرار بگیرد. البته این خودرو با اینکه جایگاه بالاتری نسبت به 511 دارد، اما ضعف‌هایی نیز در آن وجوددارد.

فردا 511 (چانگان آلسوین) و چانگان ایدو DT

 

سدان 511 با پیشرانه 1/5 لیتری تنفس طبیعی و مجهز به گیربکس 5 سرعته DCT عرضه شد. البته برخی نسخه‌های مونتاژی از این سدان نیز دیده شده‌اند که مجهز به پیشرانه 1/4 لیتری و گیربکس دنده‌ای بودند (از روند عرضه این نسخه، خبری نیست).

اما در آن‌طرف ماجرا، ایدو DT مجهز به پیشرانه 1/6 لیتری تنفس طبیعی است که این پیشرانه به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک متصل شده است. با اینکه موتور پرحجم‌تری نسبت به موتور 511 در ایدو DT مشاهده می‌شود؛ اما گیربکس فردا 511 بروزتر بوده و دنده بیشتری دارد. موتور 1/6 لیتری تنفس طبیعی ایدو دی تی توانایی تولید 125 اسب بخار، قدرت و 160 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی باتوجه به اینکه ایدو DT یک خودرو اقتصادی محسوب می‌شود، قاعدتا انتظار آپشن‌های خاصی را نداشته باشید. اما در کل، از امکانات مهم چانگان ایدو DT می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سانروف
  • تریم چرم و پارچه صندلی ها
  • 6 ایربگ ایمنی در نسخه فول آپشن – 2 ایربگ ایمنی در نسخه لو آپشن
  • نورپردازی داخلی داشبورد و رودری‌ها
  • مولتی مدیای لمسی همراه با دوربین عقب
  • باز و بسته شدن آینه های جانبی همراه با گرمکن و چراغ های راهنما
  • تهویه مطبوع دیجیتالی
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • سیستم کروز کنترل
  • فرمان دی کات
  • سامانه کنترل پایداری
  • سامانه ضد سرقت و ایموبلایزر
  • سنسور نور
  • ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ (در فردا 511 سفارش ایران، ترمزهای عقب به صورت کاسه‌ای بودند)
  • آنتن کوسه‌ای
  • و…

باتوجه به پروژه‌های ارتقایی خودروهایی چون سایپا شاهین و ایران خودرو تارا و همچنین استفاده از پلتفرم‌های بروزی که در سایر خودروهای موجود در بازارهای جهانی نیز از آن‌ها استفاده شده و مانند پلتفرم قدیمی دنا پلاس نیستند، ورود چانگان EADO DT با یک قیمت مناسب، می‌تواند تا بازار این خودروها را به خطر بیندازد.

 با ما همراه باشید تا از آخرین اخبار مهم صنعت خودرو مطلع شوید…

长安逸动

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. چادگان هم چینیه اما بخاطر دهه‌ها رفاقت و شراکت با فورد آمریکا انصافا چینی استخون داریه.خدا کنه بیاد و قیمتش زیر ۵۰۰ بخوره

  2. ندیده و نشنیده،قطعا از اشغال های داخلی مثل پارس و دناپلاس و تارا بهتره

  3. ببین چقدر ما بدبختیم که یه شرکت لگن ساز تو دوقوز آباد چین اینطوری ما را مسخره خودش کرده و ببین چقدر بدبخت تریم که همین شرکت لگن ساز آشغال های تولیدیش از بهترین خودروهای داخلی ایمن تره.

  4. تمام این شرکت ها در ظاهر رقیبن همه دست در دست هم برای پول مردم کیسه اندوخته اند خودرو چینی 400تا600میلیونی در دوبی که مشتری نداره تیگو8 به این ملت بدبخت میدن1800وای به حالمان که حق انتخاب نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا