مکمل بنزین
مقایسهگوناگون

مقایسه فونیکس FX و لاماری ایما، جذاب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار!

به‌تازگی مدیران خودرو رسماً از جدیدترین محصول خود با نام فونیکس FX رونمایی کرده است. این خودرو درواقع چری اومودا 5 است که یکی از جدیدترین محصولات این شرکت چینی محسوب می‌شود. فونیکس FX به لطف طراحی چشمگیر و جوان‌پسند، پیشرانه قدرتمند و آپشن‌های زیاد، یکی از جذاب‌ترین کراس‌اوورهای بازار کشورمان به‌حساب می‌آید. البته این خودرو در بازار ایران کار خیلی آسانی در پیش نخواهد داشت زیرا با رقبای زیادی مواجه خواهد بود که شاید لاماری ایما را بتوان یکی از برجسته‌ترین آن‌ها دانست؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم این دو کراس‌اوور جذاب چینی را باهم مقایسه کنیم.

معرفی کلی

چری در نمایشگاه خودروی گوانگژوی سال 2021 شاسی‌بلند جدیدی با نام اومودا 5 را رونمایی کرد. این خودرو اولین محصول از سری جدید اومودا محسوب می‌شود که قرار است مثل سری تیگو، به یک خانواده از شاسی‌بلندهای مختلف تبدیل شود. تولیدی اومودا 5 اوایل سال 2022 آغاز شده و پس از عرضه در چین، به بازارهای دیگری مثل استرالیا، نیوزلند، روسیه و قزاقستان هم راه پیدا کرد. لاماری محصول یک از برندهای زیرمجموعه دانگ‌فنگ بنام فورتینگ بوده و نام اصلی آن T5 Evo است. این خودرو برای اولین بار در اواخر سال 2020 در نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد و جالب اینکه پلت‌فرم مشترکی با کراس‌اوور فردا T5 دارد؛ بنابراین هردو خودرو کاملاً جدید هستند و با فاصله یک سال از یکدیگر معرفی شده‌اند.

طراحی بیرونی

لاماری و FX هردو از ظاهر جذاب و بروزی برخوردار هستند که می‌تواند نظر خریداران را به خود جلب کند. هردو خودرو از مد این روزهای طراحی خودرو یعنی چراغ‌های جلوی دوقسمتی استفاده می‌کنند که شامل دی‌لایت‌های باریک در بالا و چراغ‌های اصلی در پایین می‌شود. البته هرکدام از این دو خودرو از این شیوه طراحی به شکل متفاوتی استفاده کرده‌اند. در FX شاهد جلوپنجره‌ای بدون قاب هستیم که در بالا به دی‌لایت‌های باریکی متصل شده است و نمای متمایزی را ایجاد کرده‌اند درحالی‌که طراحان لاماری از جلوپنجره‌ای چندضلعی استفاده کرده و دی‌لایت‌ها را در لبه کاپوت قرار داده‌اند.

در نمای جانبی، هردو خودرو فرم کوپه مانند و اسپرتی دارند اما FX به لطف ستون C مشکی‌رنگ برای ایجاد طرح سقف شناور و همین‌طور تریم‌های رنگی در قسمت‌هایی مثل آینه‌های جانبی و رینگ‌ها، جذاب‌تر به نظر می‌رسد. در عقب، هردو خودرو چراغ‌های افقی باریکی دارند که به هم متصل هستند. البته در لاماری این کار توسط یک نوار LED باریک صورت گرفته درحالی‌که در FX شاهدتریم مشکی‌رنگی با نوشته CHERY (در ایران FOWNIX) هستیم. سپر عقب دو خودرو هم به لطف دیفیوزر مشکی و سر اگزوزهای کرومی نمای اسپرتی دارد ولی به‌طورکلی، در بیرون می‌تواند طراحی FX را تا حدودی جذاب‌تر دانست.

داخل

در داخل نیز هردو خودرو از یکی دیگر از مدهای طراحی این روزهای خودرو یعنی نمایشگرهای متصل‌به‌هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه غربیلک‌های فرمان D شکل سه پره استفاده می‌کنند. این نمایشگرها در هردو خودرو 10.25 اینچی هستند. در لاماری اما دریچه‌های تهویه دایره‌ای و کنسول میانی شبیه به مرسدس، فضای لوکسی را ایجاد کرده‌اند درحالی‌که چری ترجیح داده از دریچه‌های تهویه باریک افقی در یک بخش مشکی براق استفاده کند. در همین حال، طراحی رو دری‌های FX هم زیباتر و لوکس‌تر از رقیب به نظر می‌رسد. به‌طورکلی، طراحی و حال و هوای کابین هردو خودرو قابل‌قبول و جذاب است اما در اینجا هم کفه ترازو کمی به سمت FX سنگینی می‌کند.

پیشرانه و گیربکس

لاماری و فونیکس FX جزء قوی‌ترین کراس‌اوورهای چینی حال حاضر بازار کشورمان محسوب می‌شوند. البته فونیکس FX قرار است در دو تیپ پایه با پیشرانه 1.5 لیتری توربو و تیپ فول با پیشرانه 1.6 لیتری توربو در ایران عرضه شود ولی گفته شده عرضه تیپ پایه بسیار محدود خواهد بود و مدیران خودرو بیشتر روی تیپ فول تمرکز خواهد داشت. این تیپ از همان پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ تیگو 8 پرو استفاده می‌کند که در اینجا هم 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم مثل تیگو 8 پرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، زیر کاپوت لاماری یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل شده است.

بنابراین، دو خودرو از لحاظ قوای محرکه بسیار به هم نزدیک هستند. در بخش ابعاد اما لاماری با 4,565 میلی‌متر طول، 1,860 میلی‌متر عرض و 1,690 میلی‌متر ارتفاع کمی از FX با 4,400 میلی‌متر طول، 1,830 میلی‌متر عرض و 1,585 میلی‌متر ارتفاع بزرگ‌تر است. به همین دلیل، FX با وزن 1444 کیلوگرمی، حدود صد کیلوگرم از لاماری 1550 کیلوگرمی سبک‌تر است که این می‌تواند باعث چابکی بیشتر و شتاب سریع‌تر آن شود تا جایی که گفته می‌شود این خودرو با شتاب صفرتاصد زیر 8 ثانیه، رکورد پرشتاب‌ترین خودروی مونتاژی کشور را به نام خود ثبت کرده است. این در حالی است که لاماری برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به 9.5 ثانیه زمان نیاز دارد.

تجهیزات

تجهیزات رفاهی و ایمنی دو خودرو را در جدول زیر مقایسه می‌کنیم:

فونیکس FX

لاماری ایما

نمایشگر 10.25 اینچی 10.0 اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی دیجیتالی 10.25 اینچی
سیستم صوتی 8 بلندگو سونی 6 بلندگو
سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای اتوماتیک
کروز کنترل تطبیقی تطبیقی
رادار نقطه کور دارد ندارد
رادار حرکت بین خطوط دارد ندارد
هشدار خروج از خط دارد ندارد
هشدار تغییر خط دارد ندارد
سیستم جلوگیری از خروج از خط دارد ندارد
هشدار برخورد جلو دارد ندارد
ترمز خودکار اضطراری دارد ندارد
کنترل خودکار نوربالا دارد ندارد
سیستم جلوگیری از برخورد دارد ندارد
ایربگ 6 عدد 6 عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد
صندلی راننده تنظیم 6 جهته برقی تنظیم 6 جهته برقی
صندلی سرنشین جلو تنظیم 4 جهته برقی دستی
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد ندارد
سردکن صندلی‌های جلو دارد ندارد
گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها دارد دارد
فرمان برقی برقی
غربیلک فرمان چرمی D شکل چرمی D شکل
تودوزی چرمی چرمی
دی‌لایت دارد دارد
ترمزها ABS و EBD ABS و EBD
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهولد دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ESC دارد دارد
سیستم کنترل کشش TCS دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
دوربین 360 درجه دارد ندارد
سنسور پارک عقب و جلو عقب
سانروف دارد دو حالته دارد دو حالته
خروجی برق 12 ولت و USB دارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد ندارد
سنسور نور و باران دارد دارد
نورپردازی داخلی 64 رنگ دارد ندارد
سیستم فرمان صوتی دارد ندارد
کول باکس دارد دارد
پاور ویندوز و آنتی تروپ دارد دارد
درب صندوق برقی خودکار دارد ندارد
روشن کردن پیشرانه از راه دور دارد ندارد
حالت‌های رانندگی معمولی/اقتصادی/اسپرت اقتصادی/اسپرت
رینگ‌ها 18 اینچی دورنگ 19 اینچی

 

با توجه به جدول فوق، برتری فاحش FX در تجهیزات نسبت به لاماری کاملاً مشخص است. این کراس‌اوور جدید مدیران خودرو علاوه بر برخورداری از تجهیزات رفاهی بیشتری مثل گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، کنترل تهویه دو منطقه‌ای، شارژر بی‌سیم گوشی و نورپردازی داخلی، از سیستم‌های کمک‌راننده مدرن و نسبتاً کاملی هم بهره می‌برد که از هیچ‌کدام آن‌ها در لاماری خبری نیست و این نقطه‌ضعف بزرگی برای کراس‌اوور آرین پارس موتور محسوب می‌شود. البته ازآنجایی‌که انتقاداتی به کمبود برخی تجهیزات مهم در کراس‌اووری با این قیمت وارد شده است، به گفته آرین پارس موتور، به‌زودی تیپ جدیدی از لاماری ایما ارائه خواهد شد که به چند آپشن بیشتر شامل دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک جلو، درب صندوق برقی، نورپردازی داخلی 64 رنگ، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی شاگرد و رادار نقاط کور مجهز خواهد بود.

قیمت

هنوز قیمت فونیکس FX اعلام نشده است اما گفته شده بین مدل‌های تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو یعنی حدود یک میلیارد 500 تا 600 میلیون تومان قیمت خواهد داشت؛ بنابراین، کراس‌اوور جدید مدیران خودرو به میزان قابل‌توجهی از لاماری با قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و 94 میلیون تومانی گران‌تر است که این می‌تواند سطح تجهیزات پایین‌تر لاماری را جبران کند ولی باید توجه داشت که قیمت این خودرو هم در بازار هم‌اکنون به حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است که اگر این قیمت را ملاک قرار دهیم قطعاً برتری با فونیکس FX خواهد بود.

مشخصات فنی

لاماری ایما

فونیکس FX

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 195 اسب بخار 197 اسب بخار
گشتاور 285 نیوتن متر 290 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
وزن 1550 کیلوگرم 1444 کیلوگرم
طول 4,565 میلی‌متر 4,400 میلی‌متر
عرض 1,860 میلی‌متر 1,830 میلی‌متر
ارتفاع 1,690 میلی‌متر 1,585 میلی‌متر
فاصله محوری 2,715 میلی‌متر 2,630 میلی‌متر
حجم صندوق بار 480 لیتر 290 لیتر
قیمت کارخانه 1 میلیارد و 94 میلیون حدود 1 میلیارد 600 میلیون

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اینهمه خودرو خوب خارجی، چرا خودروهای معیوب چینی
    از چی بنالیم!!!!!؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا