مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه مکث تیارا با فیدلیتی پرایم، شاسی‌بلندهای هفت‌نفره بازار

در بازار خودروی کشورمان شاسی‌بلندهای چینی متعددی حضور دارند اما کسانی که به دنبال مدل‌های سه ردیفه یا هفت‌نفره هستند انتخاب‌های چندان زیادی نخواهند داشت. اگر از چری تیگو 8 پرو با قیمتی نزدیک به دو میلیارد تومان صرف‌نظر کنیم، هم‌اکنون در بازه قیمتی حدود یک میلیارد تومان، تنها سه شاسی‌بلند هفت‌نفره شامل مکث تیارا، فیدلیتی پرایم و دایون Y5 به چشم می‌خورند. البته دایون یک SUV با شاسی مستقل و مناسب آفرود است که چندان با تیارا و فیدلیتی قابل‌مقایسه نخواهد بود اما این دو کراس‌اوور به‌نوعی رقیب مستقیم یکدیگر خواهند بود و بنابراین، در ادامه مقایسه‌ای بین آن‌ها خواهیم داشت.

معرفی کلی

نام اصلی تیارا در اصل رویژیانگ X5 است. رویژیانگ درواقع برندی متعلق به گروه چینی بایک است که پیشینه آن به جوینت ونچر BAIC Yinxiang بازمی‌گردد. این جوینت ونچر در اوایل سال 2021 ورشکست و تمام تولیدات آن متوقف شد. سپس بایک با سرمایه‌گذاری مجدد، نام این شرکت را به BAIC Ruixiang تغییر داد تا دوباره فعالیت‌های خود را آغاز کرد. اولین محصول این شرکت جدید همین کراس‌اوور X5 بود که در سال 2021 معرفی شد. فیدلیتی پرایم هم در واقع جتور X70 نام دارد. جتور برندی متعلق به چری است که در سال 2018 تأسیس شد و اولین محصول این برند نیز همین X70 بود. این خودرو در سال 2018 به بازار آمد و هم‌اکنون در نسخه‌های مختلفی مثل پلاس، کوپه، X70 S و… در چین عرضه می‌شود اما گروه بهمن در کشورمان همان نسخه اولیه X70 را عرضه می‌کند.

طراحی بیرونی

هرچند تیارا خودروی جدیدتری نسبت به فیدلیتی محسوب می‌شود اما سبک طراحی آن به خودروهای سال‌های گذشته شباهت دارد و اثر چندانی از شلوغ‌کاری‌های خودروهای چینی یکی دو سال اخیر در آن به چشم نمی‌خورد. به همین دلیل، از لحاظ طراحی بیرونی در برابر کراس‌اوور گروه بهمن حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته تیارا خودروی کاملاً دست و پا بسته‌ای هم نیست و به لطف جلوپنجره بزرگ با خطوط کرومی عمودی و ورودی‌های هوای برجسته در طرفین سپر، می‌تواند توجهات را به خود جلب کند ولی به‌طورکلی، در بخش طراحی بیرونی کفه ترازو کمی به سمت فیدبیتی سنگینی می‌کند.

داخل

برخلاف بیرون، در داخل شرایط دو خودرو تقریباً برابر است و هردو از داشبورد مدرنی با نمایشگر ایستاده در بالا بهره می‌برند. دریچه‌های تهویه سراسری و غربیلک فرمان D شکل کمی نمای شیک‌تر و اسپرت‌تری به داخل فیدلیتی بخشیده‌اند اما تیارا هم با غربیلک فرمان چهار پره و تریم‌های نقره‌ای حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. با این حال، به‌تازگی کروه بهمن در نمایشگاه خودروی اصفهان نسخه جدیدی از فیدلیتی را معرفی کرده که در داخل از کنسول میانی جدیدی با دسته‌دنده الکترونیکی بهره می‌برد و نمای بسیار مدرن‌تری نسبت به قبل دارد درحالی‌که تیارا از دسته‌دنده معمولی استفاده می‌کند.

هردوی این خودروها در چین در نسخه‌های پنج و هفت‌نفره عرضه می‌شوند و هرچند گروه بهمن هردو نسخه فیدلیتی را در کشورمان عرضه می‌کند اما مکث موتور تصمیم گرفته فقط نسخه هفت‌نفره تیارا را تولید کند. با این حال، در هردو ماشین صندلی‌های ردیف سوم کوچک و تنگ هستند و بیشتر مناسب کودکان خواهند بود ولی بزرگسالان نه‌چندان بلند قد نیز برای مسافت‌های کوتاه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، در هردو خودرو فضای بار بسیار اندک خواهد بود اما شرایط فیدلیتی بدتر است و در این حالت تنها 90 لیتر فضای بار دارد درحالی‌که این رقم برای تیارا 145 لیتر است.

پیشرانه و گیربکس

مثل اکثر کراس‌اوورهای جینی بازار ایران، فیدلیتی و تیارا هردو از پیشرانه‌های 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کنند و هردو 155 اسب بخار قدرت دارند اما گشتاور 230 نیوتن متری فیدلیتی کمی از تیارا با 215 نیوتن متر بیشتر است. در بخش انتقال قدرت نیز بین دو خودرو تفاوت وجود دارد زیرا درحالی‌که تیارا از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند، فیدلیتی به گیربکس شش سرعته دوکلاچه مجهز است. همچنین در نسخه جدید این خودرو، گیربکس به نوع تر (Wet) تغییر پیدا کرده که مشکل داغ کردن را از بین می‌برد. تیارا با وزن 1610 کیلوگرمی، کمی از فیدلیتی 1575 کیلوگرمی سنگین‌تر است اما از لحاظ ابعاد، دو خودرو با طولی در حدود 4.7 متر دقیقاً هم‌اندازه یکدیگر هستند.

تجهیزات

در جدول زیر تجهیزات دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

فیدلیتی پرایم

مکث تیارا

نمایشگر 10.25 اینچی 10.25 اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی دیجیتالی 12.3 اینچی
سیستم صوتی 8 بلندگو 6 بلندگو
کروز کنترل دارد دارد
ایربگ 4 عدد 6 عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد
صندلی راننده برقی 6 جهته برقی 6 جهته
صندلی سرنشین جلو برقی 4 جهته برقی 4 جهته
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد
گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها دارد دارد
تودوزی چرمی چرمی
فرمان برقی برقی
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهولد دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ESC دارد دارد
سیستم کنترل کشش TCS دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سیستم هشدار حرکت بین خطوط دارد ندارد
سیستم پایش نقاط کور دارد دارد
سنسور پارک جلو و عقب عقب
دوربین ثبت وقایع دارد دارد
دوربین 360 درجه دارد دارد
سانروف دارد دارد
سنسور نور و باران دارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد ندارد
نورپردازی داخلی دارد ندارد
درب صندوق برقی خودکار برقی

 

از لحاظ تجهیزات، دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند ولی به لطف مواردی مثل شارژر بی‌سیم گوشی، درب صندوق خودکار با سنسور پایی و نورپردازی داخلی، باید برتری را با فیدلیتی دانست.

قیمت و جمع‌بندی

مکث موتور هنوز قیمت تیارا را اعلام نکرده است و با اینکه چند روز پیش در سایت‌های خبری قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومانی برای این خودرو اعلام شد اما مکث موتور آن را تکذیب کرد. با این حال، قیمت این خودرو چیزی در همین حدود تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود. از سوی دیگر، قیمت کارخانه‌ای فیدلیتی پرایم هفت‌نفره 859 میلیون تومان است اما قیمت این خودرو در بازار به یک میلیارد 400 میلیون تومان رسیده که اختلاف بسیار زیادی با قیمت کارخانه دارد. به‌طورکلی، اگر تیارا با قیمتی در حدود یک میلیارد و 200 تا 300 میلیون تومان به بازار عرضه شود می‌تواند برای فیدلیتی دردسر ایجاد کند.

مشخصات فنی

فیدلیتی پرایم

مکث تیارا

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 155 اسب بخار 155 اسب بخار
گشتاور 230 نیوتن متر 215 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دوکلاچه 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت 180 کیلومتر بر ساعت
ظرفیت باک 55 لیتر 55 لیتر
وزن 1575 کیلوگرم 1610 کیلوگرم
حجم صندوق بار 90 تا 1680 لیتر 145 تا 1380 لیتر
طول 4,735 میلی‌متر 4,788 میلی‌متر
عرض 1,900 میلی‌متر 1,875 میلی‌متر
ارتفاع 1,710 میلی‌متر 1,730 میلی‌متر
فاصله محوری 2,720 میلی‌متر 2,815 میلی‌متر
ظرفیت سرنشین 5 یا 7 نفر 7 نفر
قیمت کارخانه 859 میلیون تومان نامشخص
قیمت بازار 1 میلیارد 400 میلیون نامشخص

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام ، در جدول مشخصات فنی ، مشخصات رو جابجا ثبت کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا