مکمل بنزین
گوناگونخبر

جدیدترین نسل کیا سراتو، آماده ورود به بازار ایران با کوشا خودرو

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام قصه واردات خودرو به ایستگاه نهایی خود رسیده و به نظر می‌رسد به‌زودی شاهد عرضه تعدادی خودروی وارداتی در بازار کشورمان خواهیم بود. مشاهدات میدانی حاکی از آغاز تبلیغات برخی شرکت‌های واردکننده در سطح شهر تهران است که این یعنی واردات خودرو پس از پنج سال، یک گام دیگر به عملی شدن نزدیک شده است.

در همین حال، «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت نیز گفته است که اکنون همه زیرساخت‌های مرتبط با اجرای آیین‌نامه واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مهیا شده و شرکت‌های واردکننده نیز عملیات اجرایی واردات را آغاز کرده‌اند.

نمایندگی کیا

سراتو وارداتی

یکی از خودروهایی که واردات آن به کشورمان قطعی به نظر می‌رسد، کیا سراتو است زیرا تبلیغات این خودرو در سطح شهر دیده شده و نمایندگی رسمی کیا برای کوشا خودرو به تأیید رسمی رسیده است. این در حالی است که قبلاً اطلس خودرو نمایندگی کیا را در ایران در اختیار داشت. سراتو اما سابقه زیادی در بازار کشورمان دارد.

این خودرو که بسته به بازار با نام‌های دیگری مثل فورته و K3 هم عرضه می‌شود، برای اولین بار با نسل نخست خود به‌صورت وارداتی راهی بازار ایران شد اما شناخته‌شده‌ترین مدل این خودرو در ایران، نسل دوم بود که در ابتدا به‌صورت وارداتی به بازار آمد و سپس سایپا مونتاژ آن را آغاز کرد. حتی نسخه کوپه این نسل هم در تعداد محدودی وارد بازار ایران شد.

اما هم‌زمان با مونتاژ نسل دوم سراتو توسط سایپا، نسل سوم آن‌هم توسط اطلس خودرو به‌صورت وارداتی در ایران عرضه می‌شد و حتی برنامه مونتاژ همین نسل هم توسط سایپا وجود داشت که البته با لغو برجام به نتیجه نرسید؛ بنابراین، سراتو خودرویی کاملاً نام‌آشنا و خوش‌نام در بازار کشورمان محسوب می‌شود و بنابراین شاید عرضه دوباره آن به بازار برای چند درصد قشر ثروتمند جامعه خبر خوبی باشد.

سراتو هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت سال 2018 رونمایی شد. این نسل فقط در نسخه‌های سدان و هاچ‌بک تولید می‌شود و نسخه کوپه آن حذف شده است. این نسل در اوایل سال 2021 نیز فیس‌لیفتی را تجربه کرد که با توجه به تصاویر تبلیغاتی، قرار است شاهد عرضه همین نسخه فیس‌لیفت در ایران باشیم.

سراتو نسل سوم
نسل سوم سراتو

مشخصات سراتو وارداتی

سراتو هم‌اکنون بسته به بازار، با سه پیشرانه مختلف عرضه می‌شود. پیشرانه پایه یک نمونه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 123 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن متر گشتاور است. موتور بعدی که در بازار آمریکا ارائه می‌شود، از نوع 2 لیتری تنفس طبیعی است و 150 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. قوی‌ترین پیشرانه سراتو هم یک 1.6 لیتری توربو با 204 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور است.

برای انتقال نیروی این پیشرانه توربو گیربکس‌های شش سرعته دستی و هفت سرعته دوکلاچه قابل انتخاب است درحالی‌که در ایالات‌متحده موتور 2 لیتری فقط با یک گیربکس CVT ارائه می‌شود اما در برخی بازارها کیا برای این موتور یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک را ارائه می‌کند.

سراتو نسل چهارم
نسل چهارم سراتو

با توجه به اینکه نسل قبلی سراتو در ایران با موتور 2 لیتری عرضه می‌شد، به‌احتمال‌زیاد، این سدان کره‌ای این بار هم با همین پیشرانه تنفس طبیعی به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک راهی بازار ایران خواهد شد. این یعنی سراتوی جدید در قوای محرکه شباهت زیادی به نسل قبلی خواهد داشت که این می‌تواند نکته مثبتی باشد برای خریداران باشد زیرا این قوای محرکه قبلاً امتحان خود را پس داده است.

قیمت پایه سراتو با موتور 2 لیتری در بازار آمریکا از حدود 20 هزار دلار آغاز می‌شود که اگر بخواهیم این قیمت را ملاک قرار دهیم، با احتساب تعرفه واردات باید انتظار قیمتی بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان را برای این سدان کره‌ای داشته باشیم.

به نظر می‌رسد به زمان عرضه سراتو و دیگر محصولات اقتصادی کیا به بازار کشورمان بسیار نزدیک شده باشیم زیرا «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو، اعلام کرده است که حتی برای برخی مدل‌ها، خودروها به پشت مرز رسیده‌اند. واردات این خودروها ظاهراً از کشور عمان انجام خواهند شد و ارزش عمده آن‌ها که از برند کیا هستند در محدوده ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. دولت با افزودن مالیات ،ارزش افزوده ،گمرکی ،هزینه حمل و سایر هزینه ها قیمت آن را نجومی و فضایی می کند تا ملت جنس داخلی بنجل یا چینی بخرند و این سیاست ادامه دارد

  2. مردم ایران بدبخت هستن باید از روی ناچاری ماشین های بنجل ایرانی یا چینی سوار بشن و جانشان را در جاده ها از دست بدند تا دولت جیبش پر شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا