مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

اشکودا فابیا و راپید، دو گزینه اصلی مزین خودرو برای بازار ایران؟!

از صبح امروز شاهد انتشار خبری با عنوان ورود محصولات اشکودا به ایران هستیم. جدا از اخبار رپورتاژگونه، این خبر در حالی شدت گرفته که بنرهای تبلیغاتی آن در بیلبوردهای حاشیه اتوبون‌ها نصب شده است.

بنر تبلیغاتی اشکودا در تهران

اما خبر حضور محصولات برندهای مختلف از جمله اشکودا، هیوندای و…، در حالی منتشر می‌شود که گویا نسخه‌های اولیه و سمپل آن‌ها وارد گمرکات کشور شده است.

همانطور که مستحضرید، کشورمان ایران از سال 1397 مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفت. تحریم‌هایی که باعث شد تا همین آقا بالا سر اشکودا، یعنی گروه فولکس واگن به‌طور کلی برنامه‌هایش را برای بازار ایران تعطیل کند. برنامه‌های مختلفی از جمله عرضه محصولات زیربرندهایی چون خود فولکس واگن، سئات، اشکودا و… به صورت وارداتی و مخصوصا مونتاژی در خاک ایران!

اما امروزه که خبر ورود محصولات برند اشکودا به گوش می‌خورد، نباید به این نتیجه رسید که شرکت ایرانی، نماینده رسمی اشکودا جمهوری چک است؛ بلکه وارد کننده‌ایست که تصمیم به واردات گسترده محصولات اشکودا از کشورهای عربی یا ترکیه گرفته است. اینطور که گفته می‌شود، شرکت مزین خودرو قرار است تا واردات اشکودا را برعهده بگیرد.

اما موضوع بعدی، نوع خودروهاست. علی‌الظاهر گفته می‌شود که اولویت واردات، با خودروهای اقتصادیست. پس با این تفکر، یاد دو خودرویی از اشکودا می‌افتیم که در سال 97 برای تست‌های همولوگیشن توسط یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ایران خودرو (ایساکو کیش) وارد ایران شده بودند. خودروهایی که به نظر می‌رسد تا در این برهه زمانی نیز برای شرکت مزین خودرو، از اولویت واردات برخوردار باشند؛ اشکودا فابیا و اشکودا رپید (راپید)!

همانطور که گفته شد، با طولانی شدن فرآیند حضور آلمانی‌ها در دوره برجام در ایران، گروه فولکس واگن تصمیم گرفته بود تا بدنبال رقابت با شرکت‌های فرانسوی و…، فعالیتش را در ایران گسترش دهد. یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولکس واگن که مشهور به تولید خودروهای اکونومی پلاس است، اشکودا بود که برنامه داشت تا دو محصول هاچ‌بک فابیا و سدان رپید را با ایران خودرو و به صورت مونتاژی، وارد بازار ایران کند.

البته براساس برخی شنیده‌ها، هردو خودرو از تنوع موتوری زیادی بهره برده و در همان برهه زمانی نیز با چهار نسخه موتوری برای تست به ایران آمده بودند. موتورهایی که شامل 1 لیتری 3 سیلندر (توربو و بدون توربو) و 1/4 لیتری چهار سیلندر (توربو و بدون توربو) و گیربکس‌های دنده‌ای و اتوماتیک می‌شود. البته با اینکه شاهد معرفی نسخه جدید رپید و فابیا هستیم، اما در برخی تیپ‌ها، همچنان از موتورهای مذکور نیز استفاده می‌شود. البته بهتر است بدانید که به تازگی یک موتور 1/5 لیتری توربوشارژ نیز به لیست موتورهای فابیا افزوده شده است.

اما فابیا و رپید!

واقعیت این است که ماجرای هردو خودرو با یکدیگر متفاوت است. حداقل در نسخه‌های جدیدشان این موضوع قطعیست. سدان رپید که برخی به آن راپید نیز می‌گویند، اشکودا تصمیم گرفته تا نسخه جدید آن را صرفا در کشورهای در حال توسعه صادر کند؛ به همین دلیل حتی اطلاعات آن در سایت اصلی اشکودا وجود ندارد. یکی از اصلی‌ترین کشورهایی که تا چندی پیش و قبل از جنگ روسیه و غرب رخ داد، اشکودا رپید به آنجا صادر می‌شد، همین روسیه بود.

اگر بخواهیم برایتان یک نگاه اشتراکی ایجاد کنیم، باید اینگونه مثال زد کاری که سایپا با صادرات سری X100 خود (پراید) به برخی کشورهای عربی می‌کند، دقیقا مشابه کاریست که اشکودا انجام می‌دهد؛ همانگونه که دیگر شاهد تولید سدان و هاچبک پراید برای خود بازار ایران نیستیم.

اما داستان فابیا متفاوت بوده و علی‌رغم اینکه در خود اروپا نیز عرضه می‌شود، از آخرین استاندارهای ایمنی نیز برخوردار است. پس اگر وقتی و روزی این خودروها در کشورمان عرضه شوند، نباید تعجب کرد تا خودرو بزرگتر، قیمت کمتری دارد.

براساس آخرین اخبار، رویه قانونی واردات خودرو در حال طی شدن است و تا عید نوروز، اولین سری خودروهای وارداتی 2023 وارد کشورمان خواهد شد.

تاخیر در واردات با اینکه عکس‌العمل اقتصادی مناسبی را برای بازار نداشته، اما می‌توان به نیمه پر لیوان نگاه کرد؛ زیرا اگر تا سه ماه گذشته، واردات خودرو صورت می‌گرفت، مدل‌های آنان براساس سال 2022 می‌بود و دلالان نامحترم، فقط بخاطر 3 الی 4 ماه، مبالغ بیشتری را برای خودروهای وارداتی 2023 قیمت‌گذاری می‌نمودند.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. یکی از بهترین خبرها بود که کسی انتظارش رو نداشت اشکودا با مزین خودرو و سئات با معین موتور طلسم حضور این دو برند عالی در ایران رو شکستند دیگه فقط میمونه سوبارو که جاش خالیه لذت موتور باکسر و جفت دف دائم رو در همه کلاس ها ارائه بده بهمون

    1. البته حضور سئات احتمالا با معین موتور نیست…

  2. شما مطمئن هستید که نماینده رسمی نیست شرکت مزین خودرو؟

  3. ظاهر جذابی ندارن و بنظر گیربکس شون هم دستیه !!! فقط اسم برند و اروپایی بودن رو حمل میکنن و شاید فقط موتور خوبی داشته باشن.

  4. ورود این برندها داستان تکراری خودروهایی مثل آلفارومئو هست. خودروهایی که در یک بازه کوتاه مدت در بازار هستند و بعدش مالکین میمونن و کمبود لوازم یدکی و بازار خرید و فروش نابود.
    متاسفانه واردات این برندها از نظر من هیچ نکته مثبتی نیست چون اینجا با بقیه دنیا تفاوت های زیادی داره.

  5. اشکودا کامیک مدل مجهز به موتور 1.5 TSI 150 اگه بذارن بیاد اونوقت هیچ آدم عاقلی FMC T5 رو حتی نگاه هم نمیکنه!یه حسی بهم میگه شرکای چینی ها تو مسیر واردات اروپایی ها مانع تراشی میکنن چون با فرض حضور این رقبا مجبورن تا 30درصد لااقل قیمتهاشون رو بیارن پایین

  6. بهتره مونتاژه کنن تا اینکه وارداتی بیارن. ممکن اوردنش با قیمت مثلا فلان میلیارد تومان نشه این محصولات اشکودا را خرید.

  7. اداره استاندارد منفعل نباشد و خودروی عالی از هر نظر کارشناسی شده مناسب آب و هوای چهار فصل ایران وارد کند البته با خدمات پس از فروش و قیمت مناسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا