مکمل بنزین
گوناگونگزارشبرگزیده‌ها

روش جدید تشخیص رنگ در مجموعه کارنامه با دستگاه تخصصی اکتیو ترموگرافی

مجموعه کارنامه چندسالی است که در حوزه کارشناسی فنی و رنگ و بدنه خودرو به فعالیت پرداخته و در این مدت نیز با توجه به عملکرد مناسب، مشتریان زیادی را برای خود دست و پا کرده است. اما یکی از مهمترین ویژگی‌های مجموعه کارنامه که به تازگی در شعبه مرکزی این شرکت دایر شده است، بهره‌برداری از دستگاهی به نام اکتیو ترمو گرافی است. کارنامه به‌عنوان یک شرکت پیش‌رو در حوزه تکنولوژی، تلاش دارد با استفاده از ابزار مدرنی مثل اکتیوترموگرافی، دقت تشخیص و ارزیابی را در خدمات کارشناسی خودرو بالا ببرد.

اهمیت استفاده از تکنولوژی در روند کارشناسی خودرو

کارشناسی و تشخیص رنگ خودرو از مهم‎ترین مراحل خرید خودرو به شمار می‎رود؛ چرا که کارشناسی دقیق خودرو تا حد زیادی در معامله و سود و زیان طرفین اثر می‎گذارد. باتوجه به این که خودرو در کشور ما یک کالای سرما‌یه‌ای است، آسیب‌های بدنه در افت قیمت و ارزش خودرو تاثیرگذار است. برای مثال، هر قطعه رنگ‌شده بین ۴٪ تا ۱۰٪ در افت قیمت ماشین تاثیر دارد؛ لذا یک کارشناسیِ مطمئن می‎تواند منجر به یک خرید و فروش منصفانه شود.
صبح امروز و در بازدید یکی از شعبه‌های مجموعه کارنامه، با جدیدترین یا بهتر بگوییم خاص‌ترین دستگاه این شعبه برای بحث تشخیص رنگ خودرو آشنا شدیم.

دستگاه اکتیو ترموگرافی

با توجه به ارائه توضیحات تخصصی مسئولین کارنامه به طور کلی متوجه شدیم که این دستگاه براساس دمای هر قطعه و نور ماورای بنفش منتشر شده از قطعات، می‌تواند تصویری را به ثبت رسانده و بر اساس آن، نتیجه تحلیلی از بدنه خودرو را ارائه دهد. به طور کلی بدنه خودرو دمایی به صورت ییشفرض ندارد؛ این دستگاه با تاباندن نوری مصنوعی از طریق فلش به صورت لحظه‌ای به بدنه خودرو، دمای بدنه را مثلا 2 درجه افزایش میدهد و سپس دستگاه مسیر این دما به عمق قطعه را تشخیص و ثبت می‌کند.

این دمای بازگشتی، با توجه به قطر، ضخامت رنگ و … متغیر است. در این روند، دستگاه به نوعی تنظیم شده است که نور لایه رنگ را بررسی کند. دوربین دستگاه، بعد از تابانده شدن نور و نفوذ به رنگ بدنه؛ 80 عکس متوالی را ثبت میکند. نتیجه این تصویر (عکس ذیل) نشان می‌دهد در کجا قطعات به طور مثال بتونه کاری، یا رنگ و یا تعویض شده است.

در تصاویر دیگر، حتی اگر قسمتی از بدنه، آب رنگ نیز خورده باشد، به راحتی در تصویر مشخص است. (قسمت‌های سبز رنگ، آبی و … )

مهمترین تفاوت این سیستم با تشخیص رنگ دستی

اما تفاوت این دستگاه تخصصی با ضخامت سنج‌های دستی و تشخیص رنگ‌های سنتی چیست؟ بر اساس توضیحات اپراتور این دستگاه مشخص گردید که به طور طبیعی و همانگونه که از اسم دستگاه‌های دستی مشخص است، آنها تنها ضخامت رنگ بدنه را سنجیده و اعلام میکنند، موضوعی که یک نقاش نیز می‌تواند با همین دستگاه آن را متوجه شده و ضخامت را هم اندازه قسمت‌های دیگر کند. این موضوع در خارج از کشور آنچنان مهم نیست، اما در ایران و با توجه به اینکه خودروی کالایی سرمایه است، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

اما این دستگاه، تنها بر اساس ضخامت فعالیت نمیکند و در کنار چک کردن ضخامت، به کیفیت و عمر رنگ نیز توجه می‌شود. مثلا رنگی که روی یک خودرو 5 سال عمر کرده است، خصوصیات آن تغییر میکند؛ بنابراین وقتی قطعه دیگری تعویض شود، رنگ آن با قسمت دیگر متفاوت است و این موضوع با این دستگاه تشخیص داده می‌شود. موضوعی که ممکن است توسط هیچ کارشناسی به صورت ساده و یا حتی با دستگاه تشخیص داده نشود. در واقع این فناوری جدید به کار خریدار خودرو آمده و خیال آن را بابت خرید محصول مد نظر راحت میکند.

مشخصات دستگاه

کمپانی سازنده این دستگاه، شرکت های کار اسکن و تتا اسکن هستند. نام دستگاه نیز اکو2 است. روش کار این دستگاه بر اساس اکتیو ترموگرافی است و تنها دستگاه موجود در ایران نیز، در شعبه مرکزی مجموعه کارنامه است. هم اکنون امکان استفاده از این دستگاه برای کارشناسی خودرو، در موقعیت مکانیِ تهران قابل انجام است.

متقاضیان محترم می‎توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست کارشناسی خودرو با این دستگاه، از طریق پایگاه اینترنتی کارنامه اقدام نمایند.

 

 

 

 

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا