مکمل بنزین
رپورتاژ

علائم خرابی بغل یاتاقانی را بشناسید

علائم خرابی بغل یاتاقانی را باید در نوع کارکرد این قطعه در خودرو پیدا کرد. میل لنگ و سیلندر و همچنین میل لنگ و شاتون در خودروها در کنار یکدیگر دائما در حال لغزش هستند و لغزش دو قطعه فلزی در کنار هم می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای آنها شود. از آنجایی که این دو قطعه اهمیت بسیار مهمی در کارکرد خودروهای امروزی دارند، حتما باید از راهکارهایی برای جلوگیری از اصطکاک بالا در آنها استفاده کرد.

راه چاره برای این منظور استفاده از یاتاقان است. وقتی یاتاقان به خوبی عمل نکند و شرایط کیفیتی خوبی نداشته باشد، اصطلاح یاتاقان زدن را می‌توانید از زبان تعمیرکاران بشنوید. یاتاقان با ایجاد فاصله میان میل لنگ با سایر اجزای فلزی، روانکاری بیشتری را برای آن ایجاد کرده و باعث می‌شود تا خبری از چالش‌های مربوط به سایش در آنها دیده نشود.

بغل یاتاقانی هم در کنار یاتاقان همان انحراف‌های کوچک را نیز کنترل می‌نماید تا دیگر هیچ جای نگرانی بابت کارکرد این سیستم وجود نداشته باشد. اما این قطعه نیز در طول عمر ماشین با ایراداتی روبرو می‌شود.

اگر با خطرات ناشی از نبود یا ضعیف شدن بغل یاتاقانی در خودرو آشنا هستید، به خوبی می‌دانید که عدم رسیدگی به موقع به این قطعه می‌تواند تبدیل به یک چالش بزرگ برای ماشین شما گردد. از این جهت شناخت علائم خرابی بغل یاتاقانی اهمیت بسیار زیادی برای رانندگان پیدا می‌کند که به دنبال حفظ کیفیت خودرو خود در بهترین شکل ممکن و با کمترین هزینه‌ها هستند.

اهمیت شناخت علائم خرابی بغل یاتاقانی

ایرادات بزرگ در خودروهای امروزی مخصوصا در قطعات اصلی و مهم مانند ‌بخش‎های مختلف موتور یا میل لنگ از ایرادات بسیار کوچک آغاز می‌شود. در مواقعی که شما با علائم خرابی هر قطعه کوچک در خودرو خود آشنا باشید، این مزیت برای شما به وجود می‌آید که بتوانید به سرعت برای تعمیر و رفع ایرادات اقدام نمایید و همین امر نیز در نهایت باعث می‌شود تا کمتر شاهد به وجود آمدن ایرادات بزرگ و پرهزینه در خودرو خود باشید و اهمیت شناخت آن را پررنگ‌تر می‌کند.

علائم خرابی بغل یاتاقانی در مجله خودرو سایت آریان یدک به طور کامل توضیح داده شده است و ما نکات مهم آن را در این صفحه جمع‌آوری کرده‌ایم. در صورت تمایل، می‌توانید از اینجا به منبع مقاله دسترسی داشته باشید.

اگر میل لنگ در خودرو شما ساییده شده و کارکرد اصلی خود را از دست بدهد، احتمالا برای تعویض آن باید یک سرمایه هنگفتی را کنار بگذارید. مخصوصا اگر به دنبال خرید لوازم یدکی برای خودروهای خارجی باشید، این هزینه چند برابر هم بیشتر خواهد شد. در حالی که برای خرید یاتاقان و بغل یاتاقانی چالش خاصی نخواهید داشت و می‌توانید با هزینه‌های کمتری خودرو خود را مانند روز اول در اختیار داشته و از آن استفاده کنید. لازمه چنین شرایطی شناخت علائم خرابی بغل یاتاقانی است.

کاربرد بغل یاتاقانی

برای اینکه بتوانیم علائم خرابی بغل یاتاقانی را برای شما تشریح کنیم، ابتدا باید وظایف این قطعه کوچک را تعریف نماییم؛ زیرا عدم اجرای دقیق کاربردها و وظایف است که به نوعی ایرادات و خرابی‌های بغل یاتاقانی را به وجود می‌آورد. ما از عدم اجرایی دقیق وظایف است که می‌توانیم به خراب شدن آن پی ببریم. در همین راستا در قدم اول لازم است تا شما را با وظایف این قطعه هر چند کوچک در خودرو آشنا نماییم.

یاتاقان به صورت نیم دایره دور میل لنگ قرار می‌گیرد و در یک فاصله مشخص که این فاصله را روغن پر می‌کند، باعث روانکاری بهتر میل لنگ شده و راندمان آن را افزایش می‌دهد. همچنین از بروز صدمات مختلف به آن نیز جلوگیری می‌نماید. نکته بسیار مهم در عملکرد یاتاقان حفظ فاصله مشخص و ثابت آن با میل لنگ است. قرار نیست این فاصله کم و زیاد شود و هر تعمیرکاری با سلیقه خود یاتاقان‌ها را در فاصله مشخصی از میل لنگ نصب کند. برای حفظ این فاصله از بغل یاتاقانی استفاده می‌شود. بغل یاتاقانی در این فاصله قرار گرفته، از یک طرف به سیلندر و از طرف دیگر به میل لنگ متصل خواهد شد. می‌تواند در روانکاری بهتر به سیستم کمک کند و عملکرد بهتری را نیز برای آن رقم بزند.

علائم خرابی بغل یاتاقانی

حالا که وظایف و کارکرد بغل یاتاقانی را شناختید و با اهمیت شناخت علائم خرابی آن نیز آشنا شدید، لازم است تا این علائم را به صورت کامل با هم مرور کنیم. قبل از آن البته باید یادآوری کنیم که در صورت بروز هر گونه ایراد و خرابی حتما باید از قطعات اصلی و با کیفیت بالا برای خودرو خود برای تعویض یاتاقان و بغل یاتاقانی استفاده کنید.

برای خرید لوازم یدکی اصلی خودروهای خارجی و قطعات با کیفیت بالا برای آنها می‌توانید از فروشگاه‌های موجود در بازار چراغ برق به عنوان بورس لوازم یدکی خودرو استفاده کنید. البته برخی از فروشگاه‌های این بازار مانند فروشگاه آریان یدک خدمات خود را به صورت اینترنتی نیز ارائه می‌نمایند که می‌توانید از این طریق بدون حضور در بازار خرید خود را نهایی کنید.

در صورتی که با موارد زیر در خودرو خود روبرو شدید، احتمالا بغل یاتاقانی خودرو شما خراب شده و باید برای تعویض آن اقدام کنید.

Shape1

صدای تق تق از موتور

یکی از علائم خرابی بغل یاتاقانی صدای تق تقی است که از موتور و سمت میل لنگ به گوش می‌رسد. در چنین مواقعی است که تعمیرکار از اصطلاح یاتاقان زدن استفاده می‌نماید. در واقع معیوب شدن سیستم یاتاقان و بغل یاتاقانی باعث ایجاد سایش میان قطعات فلزی شده و همین امر باعث ایجاد صدای تق تق از موتور می‌شود. این صدا همان صدای به هم خوردن قطعات فلزی به همدیگر است.

روشن نشدن ماشین

اگر ماشین کاملا قفل شده و روشن نشود، می‌توانید به خراب شدن بغل یاتاقانی شک کنید. در چنین مواقعی به دلیل اصطکاک بسیار بالای ایجاد شده موتور روشن نمی‌شود.

لرزش خودرو در زمان حرکت

از دیگری علائم خرابی بغل یاتاقانی در ماشین لرزش خودرو در زمان رانندگی است. این لرزش را می‌توانید در‌ بخش موتور خودرو خود حس کنید. اصطکاک بالای قطعات فلزی باعث بروز این لرزش‌ها می‌شوند.

انحراف خودرو از مسیر مستقیم

همچنین از دیگری علائم خرابی بغل یاتاقانی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، انحراف ماشین از مسیر مستقیم و کج شدن چرخ‌ها در زمان رانندگی است. البته ایرادات دیگری هم ممکن است چنین شرایطی را در خودرو ایجاد نمایند که باید به صورت کاکل بررسی شوند.

در صورتی که با هرگونه ایراد در یاتاقان‌ها و بغل یاتاقانی خودرو خود روبرو شدید، بهتر است خیلی سریع برای رفع ایرادات اقدام کنید، در غیر این صورت احتمالا باید هزینه‌های چند برابری را برای تعمیر قطعات بزرگتر بپردازید. همچنین خرید قطعات اصلی نیز اهمیت بسیار زیادی برای حفظ کیفیت خودرو خواهد داشت. برای این منظور هم توصیه ما استفاده از خدمات فروشگاه‌های وارد کننده مستقیم قطعات خودروهای خارجی مانند آریان یدک Arian Yadak است.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. سلام. من سمند معمولی ۸۶ دارم. اب روغن قاطی کرد. سیلند و …. عوض شده. روغن فیلتر خوب ریختم. بعد از دو روز و کارکرد ۵۰۰ کیلومتر موتورش قفل کرد و بعد از تعمیر مجدد یاتاقان تووی جاده بعد ۲۵۰ کلیومتر . فشار روغن ناگهان قطع شد و سخنگو اعلام کرد. الان باز کرده میگه زنجیر اویل پمپ پاره شده کمه به گفته خودش بین پانصدتا ماشین این اولین هست. حال میخوام ببین حرکت طولی میل لنگ در صورت افتادن بقل یاتاقانی زیاد شده کهمنجر به پاره یا ساییده شدن زنجیر اویل پمپ شده ؟

    1. سلام،بله داداش ربط داره،صدرصد بغل یاتاقانی شمارو درست جا نزده بوده بغل یاتاقانی ول کرده افتاده تو کارتر و رفته لای زنجیر اویل پمپ پاره شده،یادت باشه زنجیر اویل پمپ خرابم بشه چند ماه میکشه تا پاره بشه حالا حالاها پاره نمیشه،علتشم اینه که اصلان دقتی به کار نبرده به بغل یاتاقانی من خودم مکانیکم،مقصر این حادثه فقط مکانیک

    2. سلام،من مکانیکم،دلیل اینکه ماشین شما این مشکل براش پیش اومده اشتباه مکانیک بوده،چون زنجیر اویل پمپ به این راحتیا پاره نمیشه خرابم بشه صداش در میاد تا چند ماهم کار میکنه،مکانیک شما موقعه جا زدن بغل یاتاقانی باید شیارهای روی بغل یاتاقانی رو، رو به بیرون جا میزده این کارو نکرده باعث شده بغل یاتاقانی بیوفته تو کارتر بره لای زنجیر اویل پمپ پاره بشه

      1. سلام بله یکی از موارد مربوط به بغل یاتاقانی میتواند باشد

      2. سلام
        بنده مکانیکم اوچیک شما
        صد درصد با گفته شما موافقم و کاملا درست گفته اید ، ممنون

  2. سلام،بنده مکانیک هستم خواستم بگم این همه توضییح دادید برای یاتاقانها بود نه بغل یاتاقانی،وقتی بغل یاتاقانی ول بشه یا به اصطلاح از جای خود در بیاد،یا خراب،باعث میشه کاسه نمد ته میلنگ روغن بده و اکثر مکانیکا کاسه نمدو عوض میکنن دوبار تو یه مدت کوتاه از کاسه نمد ته میلنگ روغن میده،علتشم بغل یاتاقانی، پس اگر خودروی شما با چندبار تعویض کاسه نمد ته میلنگ مجددان روغن داد علتش فقط بغل یاتاقانی هزینه اضافی نیاز نیست،چه خوبه تو این گرونی تعویض کار نباشیم و هوای هموطنامون رو داشته باشیم

    1. سلام
      این نظر شمام باهاش موافقم و روغن دادن از سر میلنگ بیشتر اوقات از بغل یاتاقانی در پژو میباشد طوری که انگار سوراخی ایجاد شده باشه سر میلنگ باسپاس

    2. سلام
      این نظر شمام باهاش موافقم و روغن دادن از سر میلنگ بیشتر اوقات از بغل یاتاقانی در پژو میباشد طوری که انگار سوراخی ایجاد شده باشه سر میلنگ باسپاس

  3. سلام
    ببخشید میشه در این مورد خاص راهنمایی بفرمایید که: بنده ماشینم پراید مدل ۹۵ یورو ۴ هست به دلیل روغن سوزی تعمیر کامل کردم که شامل تعویض میل لنگ اویل پمپ رینگ پستان یاتاقان و بوش سیلندرو… می باشد ولی متاسفانه الان چهار بار بغل یاتاقانی رو خط میندازه که یک بار با ۷۰ کیلومتر کارکرد و بقیه دفعات با ۵۰۰ کیلومتر کارکرد صدای بغل یاتاقانی درمیاد ضمنا یکی از دفعات دیسک صفحه را هم عوض کردم و البته دست دوم که بهتر از مال خودم بود انداختم ضمن اینکه مال خودم صفحه ش یه خورده وسطش لق میزد و اینکه میل لنگ از مارک طوس بوده
    جسارتا دلیل تکرار این اتفاق و کسی میتونه تشخیص بده؟

  4. سلام
    ببخشید میشه در این مورد خاص راهنمایی بفرمایید که: بنده ماشینم پراید مدل ۹۵ یورو ۴ هست به دلیل روغن سوزی تعمیر کامل کردم که شامل تعویض میل لنگ اویل پمپ رینگ پستان یاتاقان و بوش سیلندرو… می باشد ولی متاسفانه الان چهار بار بغل یاتاقانی رو خط میندازه که یک بار با ۷۰ کیلومتر کارکرد و بقیه دفعات با ۵۰۰ کیلومتر کارکرد صدای بغل یاتاقانی درمیاد ضمنا یکی از دفعات دیسک صفحه را هم عوض کردم و البته دست دوم که بهتر از مال خودم بود انداختم ضمن اینکه مال خودم صفحه ش یه خورده وسطش لق میزد و اینکه میل لنگ از مارک طوس بوده
    جسارتا دلیل این اتفاق و کسی میتونه تشخیص بده؟

  5. سلام من صبح ماشین رو روشن میکنم یه صدای عجیبی میده تا گرم شدن موتور هم ادامه داره انگار از تو کارتر میاد نمیدونم برای چیه

  6. سلام من موقعه استارت زدن ماشین ی صدای بدی از سمت استارتو گیربکس میاد ک.میخواد پوسته گیربکسه بشکنه.استارت و پوسته گیربکس بوشای دورش خود گیربکسهداوراق کردم فراویل هم نو کردم ولی بازم صدای گوش خراشش میاد ویلی یکمی میلنگ انگار خلاصی داده.کمکم.کنید ۱ماهه یدونه میکنانیک هم تشخص نمیده

  7. سلام من دو بار صفحه دیسک کلاج عوض کردم ولی شدید ارزش داره و از اون موقع هم تسمه دینام وهم سیم کلاج پاره می‌کنه.بیشتر در ترافیک ها که کلاج وترمز می کنم.هم لرزش شدید داره و هم تسمه دینام پاره می کنه.البته یه بار هم جزیی طرف راننده شاسی خورده بود که دادم کشیدن ولی باز تسمه پاره می کنه ورزش هم همچنان داره.بنظرتون مشکلش چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا