مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه پژو پارس TU5 سفارشی و سورن پلاس، سدان‌های سالخورده!

در شرایط آشفته این روزهای بازار خودروی کشور، برای خرید یک سدان خانوادگی داخلی در بازار باید بیش از 600 میلیون تومان پرداخت کنید و بااین‌حال، گزینه‌های زیادی هم پیش رو نخواهید داشت. با خاتمه تولید پژو 405 و سمند، هم‌اکنون پژو پارس و سورن پلاس پس از رانا پلاس که یک کلاس پایین‌تر قرار می‌گیرد، ارزان‌ترین سدان‌های ایران‌خودرو محسوب می‌شود. این دو خودرو سال‌ها است که روی خط تولید قرار دارند اما به‌تازگی ایران‌خودرو آپشن‌های جدیدی به آن‌ها اضافه کرده است. در ادامه این دو سدان قدیمی بازار کشور را باهم مقایسه خواهیم کرد.

معرفی کلی

پژو پارس درواقع فیس‌لیفت موفقی روی 405 بود که در سال 1379 ابتدا با نام پرشیا معرفی شد و بعداً به پارس تغییر نام داد. در این خودرو سعی شده بود با تغییراتی، ظاهر 405 به پژو 406 شبیه شود. پارس ابتدا با پیشرانه 1.8 لیتری XU7 و سپس با موتور 1.8 لیتری 16 سوپاپ L4 در نسخه ELX به بازار عرضه شد و سپس در سال 1387 هم این خودرو با موتور TU5 و با نام پارس LX به بازار آمد. در اوایل امسال نیز ایران‌خودرو نسخه جدید TU5 سفارشی را ارائه کرد که آپشن‌های بیشتری دارد.

سورن که در سال 1385 معرفی شد، اولین فیس‌لیفت بزرگ روی سمند بود. این خودرو در ابتدا با همان داشبورد سمند و پیشرانه 1.8 لیتری XU7 عرضه شد اما بعداً ایران‌خودرو داشبورد جدیدی برای آن طراحی کرد که این نسخه، سورن ELX نام گرفت و بعداً به موتور EF7 هم مجهز شد. سپس در سال 1399 ایران‌خودرو نسخه جدید سورن پلاس را با تغییراتی جزئی در ظاهر و داخل به بازار فرستاد. سورن پلاس به‌تازگی نیز با آپشن‌های جدیدی ارائه شده است.

طراحی بیرونی

پارس و سورن همان‌طور که گفته شد هردو خودروهایی کاملاً سالخورده هستند و این‌قدر آن‌ها را در خیابان‌ها دیده‌ایم که کاملاً تکراری شده‌اند و بنابراین در مورد طراحی آن‌ها نمی‌توان حرفی زد ولی بااین‌حال، شرایط سورن به‌مراتب بهتر است زیرا هرچند پیشینه این خودرو به سمند بازمی‌گردد اما تاریخ طراحی آن حدود شش سال جدیدتر است و به لطف سپرهای یکپارچه با بدنه، نمای مدرن‌تری دارد. همچنین در نسخه پلاس هم گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، رینگ‌های جدید، دستگیره‌های در آسان‌بازشو مشابه دنا و جلوپنجره مشکی‌رنگ، ظاهر آن را کمی بروزتر کرده‌اند هرچند که اگر در عقب از چراغ‌های سفید استفاده نمی‌شد بهتر بود.

از سوی دیگر، پارس با وجودی که بیش از دو دهه است که تولید می‌شود، در طول این سال‌ها در ظاهر هیچ تغییر بزرگی را تجربه نکرده و بنابراین هیچ حرف جدیدی برای گفتن ندارد. تنها تغییراتی که در طول این سال‌ها در پارس صورت گرفته آینه‌های جانبی جدید با راهنما و رینگ‌های آلومینیومی جدید است. درنتیجه، در قسمت طراحی بیرونی باید سورن پلاس را برتر دانست هرچند که آن‌هماهنگی و هارمونی طراحی پارس در سورن دیده نمی‌شود.

داخل

برخلاف بیرون، در داخل شرایط دو خودرو کمی بهتر است زیرا برای هردوی آن‌ها حدود چهارده سال پیش داشبورد کاملاً جدیدی طراحی شد و هرچند در دنیا خودروها در چهارده سال معمولاً دو نسل عوض می‌کنند اما در ایران زمان معقولی برای عمر طراحی یک خودرو محسوب می‌شود! این داشبوردی که امروزه در پارس می‌بینیم برای اولین بار در سال 1388 ارائه شد درحالی‌که پیشینه داشبورد کنونی سورن پلاس به سورن ELX سال 1390 بازمی‌گردد. بااین‌حال، هرچند داشبورد سورن حدود دو سال جدیدتر است اما کابین پارس به لطف طرح دورنگ مشکی و کرم و همین‌طور تریم‌های طرح چوب، لوکس‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد هرچند که همه از کیفیت بسیار پایین آن خبر داریم.

سورن پلاس در داخل به غربیلک فرمان دنا مجهز شده و در بالای داشبورد آن‌هم نمایشگر دیجیتالی کوچکی مثل پژو 206 برای اطلاعات خودرو تعبیه شده است. علاوه بر این، حالا کل کابین خودرو به رنگ مشکی درآمده تا حال و هوای اسپرتی ایجاد کند ولی بااین‌حال، در این قسمت کفه ترازو هنوز هم کمی به سمت پارس سنگینی می‌کند. لازم به ذکر است که هردو خودرو در تیپ‌های جدید به نمایشگر لمسی هم مجهز شده‌اند تا کمی مدرن‌تر جلوه کنند.

تجهیزات

پارس TU5 هم‌اکنون در سه تیپ با نام‌های معمولی، سفارشی و سفارشی ELX تولید می‌شود که تفاوت آن‌ها فقط در سطح آپشن‌ها بوده و آخری بیشترین تجهیزات را دارد. سورن پلاس هم‌اکنون در چهار تیپ ارائه می‌شود که تفاوت‌هایی جزئی در تجهیزات دارند اما عجیب اینکه ایران‌خودرو در هیچ‌کدام از این تیپ‌ها تجهیزات کامل را ارائه نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال، یک تیپ نمایشگر لمسی و دوربین دید عقب دارد اما از پاور ویندوز و آنتی ترپ بی‌بهره است درحالی‌که در تیپ دیگر این دو مورد ارائه می‌شود اما خبری از دوربین دید عقب نیست. این نوع استراتژی تیپ‌ها نه‌تنها بسیار عجیب است، بلکه باعث گیج شدن خریداران می‌شود. همچنین تفاوت تجهیزات در این تیپ‌ها هم بسیار جزئی است. درهرحال، در جدول زیر تجهیزات و امکانات آپشنال‌ترین نسخه از هردو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم.

پارس ELX سفارشی

سورن پلاس کد 57523

ترمزها جلو و عقب دیسکی جلو دیسکی عقب کاسه‌ای
ایربگ 2 عدد 2 عدد
فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی
سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک
سیستم صوتی مالتی مدیا با نمایشگر لمسی مالتی مدیا با نمایشگر لمسی
دی‌لایت ندارد دارد
چراغ مشایعت ندارد دارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی تاشو برقی با گرم‌کن
آنتی ترپ و پاور ویندوز ندارد دارد
شیشه دودی عقب دارد ندارد
سنسور دنده‌عقب دارد دارد
دوربین دنده‌عقب دارد ندارد
سیستم پایش باد تایرها دارد ندارد
رینگ و لاستیک 15 اینچی آلومینیومی 15 اینچی آلومینیومی
صندلی‌های جلو تنظیم برقی پشتی تنظیم برقی پشتی
کروز کنترل دارد دارد
سنسور نور و باران دارد ندارد

 

با توجه به این جدول، تجهیزات دو خودرو تقریباً در یک سطح است ولی پارس با برخورداری از سنسور نور و باران، سیستم پایش باد تایرها و دوربین دید عقب کمی شرایط بهتری دارد.

پیشرانه

پارس LX از همان پیشرانه 1.6 لیتری آشنای TU5 استفاده می‌کند که 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، زیر کاپوت سورن پلاس پیشرانه 1.7 لیتری EF7 با 113 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است؛ بنابراین، سورن کمی قوی‌تر است و به همین دلیل، با وجود 55 کیلوگرم وزن سنگین‌تر، ظرف 12 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که 1.2 ثانیه از پارس سریع‌تر است. مصرف سوخت دو خودرو اما تقریباً در یک سطح بوده و به‌صورت ترکیبی حدود 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر است.

 

قیمت و جمع‌بندی

قیمت کارخانه‌ای پارس TU5 سفارشی ELX هم‌اکنون 211 میلیون تومان و قیمت سورن پلاس با نمایشگر 249 میلیون تومان است اما میدانیم که خرید خودرو با قیمت کارخانه تقریباً غیرممکن است و بنابراین باید قیمت بازار را ملاک قرار دهیم یعنی جایی که پارس هم‌اکنون با قیمت 750 میلیون و سورن 650 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. بنابراین، سورن به میزان قابل‌توجه صد میلیون تومان ارزان‌تر است. با توجه به این اختلاف قیمت و همین‌طور طراحی مدرن‌تر، پیشرانه قوی‌تر و تجهیزات تقریباً هم‌سطح، در این مقایسه می‌توان سورن پلاس را برتر دانست هرچند که در بازار شرایط متفاوت بوده و برای پارس تقاضای بسیار بیشتری وجود دارد و اختلاف بسیار زیاد قیمت بازار و کارخانه هم این موضوع را نشان می‌دهد.

مشخصات فنی

پارس LX سفارشی

سورن پلاس

نام موتور TU5 EF7
پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر 1.7 لیتری 4 سیلندر
قدرت 105 اسب بخار 113 اسب بخار
گشتاور 142 نیوتن متر 153 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 13.2 ثانیه 12.0 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر/ساعت 190 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 7.2 لیتر ترکیبی 7.3 لیتر ترکیبی
طول 4,498 میلی‌متر 4,534 میلی‌متر
عرض 1,704 میلی‌متر 1,944 میلی‌متر
ارتفاع 1,410 میلی‌متر 1,460 میلی‌متر
فاصله محوری 2,669 میلی‌متر 2,671 میلی‌متر
وزن 1185 کیلوگرم 1240 کیلوگرم
ظرفیت باک 66 لیتر 63 لیتر
حجم صندوق بار 470 لیتر 500 لیتر
قیمت کارخانه 211 میلیون تومان 249 میلیون تومان
قیمت بازار 750 میلیون تومان 650 میلیون تومان

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. خودرو های ۳۰ سال پیش!!! و کاملا از رده خارج!!!
    یه نگاه به سمند و پژو بکنید فقط چراغ عوض شده پاری و سورن!!!!

  2. سورن پلاس همان سمند است که کمی بزک شده با چراغ عقب های رنگ رو رفته که انگار ده سال تو آفتاب بوده و در این شرایط از پیشرفت جهان و تکنولوژی واقعا پسرفت حساب میشوند.

    1. پارس هم بزک شده چهارصدو پنج هست و فقط چراغ عوض شده و خیلی قدیمی و دموده هست با خطوط صاف مثل پیکان و موتور ضعیف که لاشه سنگین پارس رو نمیتونه بکشه و ایمنی ضعیف سپرها و اتاق که فاجعه هست لااقل سورن هم موتور قوی داره هم ایمنی خوب و هم زیبایی اتاق و کابین

      1. احمق سورن پلاس همون سمند آشغال خودمونه پژو پارس بهتره پژو پارس یه آینه خودش به ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تا سورن پلاس می ارزه

      2. دوستان با تعصب و یکطرفه قضاوت نکنید.درسته خودروهای داخلی در مقابل خودروهای خارجی از نظر کیفیت و آپشن و قیمت حرفی برای گفتن نداره.ولی در مقایسه بین خودروهای داخلی سورن پلاس فول تیپ 3 هم از نظر امکانات هم مصرف سوخت هم واقعا چون وزن سنگین تری داره داخل جاده خیلی نرم و راحته اصلا احساس خستگی نمی کنید..چون هم پارس داشتم هم سورن پلاس

    1. من نه خود سورن رو دوست دارم نه خانواده ی سمند سورن من فقط خانواده ی پارس رو دوست دارم نه چی دیگه ای

  3. من سورن پلاس دوگانه داشتم نسبت به پارس که سوارشدم مفت نمیارزه پژوپارس قابل مقايسه با سمندسورن نیست، هم ظاهر هم باطن، فقط قیمت پارس ارزونتر بشه همه چی ردیفه

    1. مرده شور ببره هرکی سورنو طراحی کرده یه سنگ خیلی کوچیک خورد بهش رنگش رفت ولی برای اینکه مقایسه کنیم یه سنگ به پرشیا tu5زدیم هیچی نشد

  4. والا ما موندیم کدوم اخرش بهتر برا سوار شدن واز لحاظ موتوری وسرعت و قیمیت وسایلش وظاهرش وامنیتس

  5. قیمت ها مثل اینکه واسه سال پیشه
    ولی الان سورن گرون تر شده نسبت به پارس

    1. سلام الان آپشن های سورن پلاس دوگانه بهتره بنظرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا