مکمل بنزین
رپورتاژ

با شغل آشپزی و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید

سرآشپز بودن نه تنها به تجربه و آموزش تخصصی، بلکه به داشتن حس خلاقیت غذایی نیز نیاز دارد. آشپزی می‌تواند شغلی عالی باشد، اما برای همه افراد اینطور نیست. معایب و فایده های شغل آشپزی، بسته به شخصیت و موقعیت هر فردی می‌تواند متفاوت باشد. دنبال کردن حرفه آشپزی برای کسانی که از تهیه غذا و خلاقیت در این زمینه لذت می‌برند می‌تواند رضایت بخش باشد. اما مزایا و معایب کار در این صنعت چیست؟ در این مقاله، به معرفی شغل آشپزی و بررسی مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

آشپز به چه کسی گفته می‌شود و چه مسئولیت‌هایی دارد؟

آشپز حرفه‌ای فردی است که به پخت انواع غذا، شیرینی، کیک، دسر، نان و… در مراکز مختلف می‌پردازد. یکی از فایده های شغل آشپزی، تنوع موقعیت‌های شغلی آن است. آشپزها ممکن است در رستوران‌ها، هتل‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی، و همچنین به عنوان آشپزهای شخصی برای مشتریان و سایر موسسات غذایی کار کنند. معمولا آشپزها برای دنبال کردن این مسیر شغلی به آموزش رسمی نیاز ندارند و اغلب تجربه و مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت را از طریق آموزش در حین کار به دست می‌آورند. در مقابل، سرآشپزها افراد حرفه‌ای‌تری هستند که نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی خاص و دریافت مدرک بین المللی آشپزی بوده و کنترل و مدیریت بیشتری بر فرآیند تهیه غذا در مراکز مختلف دارند. به طور کلی، وظایف آشپز و سرآشپزها شامل موارد زیر می‌شود:

  • تهیه غذا و مواد اولیه
  • مدیریت کارکنان آشپزخانه یا سایر کارمندان
  • سفارش تامین غذای آشپزخانه
  • کنترل هزینه‌های آشپزخانه
  • پختن غذا و تزئین آن
  • ملاقات با مشتریان برای اطمینان از اینکه غذایشان را دوست دارند
  • ایجاد منوها یا اصلاح منوهای فعلی
  • مدیریت بودجه غذایی

مشاهده فرصت های استخدام آشپز در بیمارستان در این لینک.

مزایا و معایب آشپز بودن چیست؟

آشپز بودن مزایا و معایب زیادی دارد، شما می‌توانید در محیط‌های مختلف و متنوعی کار کنید، اما این کار می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد، می‌توانید درآمد بسیار خوبی داشته باشید، اما ممکن است نتوانید زمان کافی را با دوستان و خانواده خود بگذرانید. دیدگاه‌های متفاوتی در مورد مشکلات و فایده های شغل آشپزی وجود دارد، برخی آن را از ساده‌ترین حرفه‌ها و برخی دیگر آن را از سخت‌ترین مشاغل می‌دانند. در ادامه این مقاله، به بررسی مزایا و معایب شغل آشپزی می‌پردازیم.

مزایای شغل آشپزی

کار کردن به عنوان یک آشپز یا سرآشپز حرفه‌ای مزایای زیادی دارد. مزایای شغل آشپزی عبارتند از:

1. وظایف روزانه مشخص و روتین

به عنوان یک سرآشپز، شما با وظایف روزانه مشخص و روتینی مواجه هستید. اگر ترجیح می‌دهید بدانید که از هر روز کاری چه انتظاری باید داشته باشید تا بتوانید برای شیفت کاری خود آماده شوید، شغل آشپزی برای شما مناسب است. به عنوان مثال، بخشی از وظایف روزمره یک آشپز شامل آماده نمودن مواد لازم برای وعده‌های غذایی، رساندن سفارشات غذا به توزیع‌کنندگان و پخت غذا می‌شود.

2. نیاز به خلاقیت

آشپزی شغلی است که به خلاقیت نیاز دارد، بنابراین اگر از خلاقیت داشتن در کار لذت می‌برید، این مورد برای شما از مزایا و فایده های شغل آشپزی خواهد بود. سرآشپزها می‌توانند ترکیب‌های طعمی جدیدی بسازند، مواد اولیه را آزمایش کنند و دستورالعمل‌های قدیمی را مطابق با ذائقه خودشان یا نیازهای مشتریانشان تغییر بدهند.

3. امکان راه‌اندازی کسب و کار شخصی

یکی دیگر از مزایا و فایده های شغل آشپزی، این است که می‌توانید پس از کسب مهارت کافی و آشنایی با سلایق مشتریان، برای راه‌اندازی کافه، رستوران، آموزشگاه آشپزی و مشاغل مرتبط دیگری مثل راه‌اندازی یک کانال آموزشی در یوتیوب و… اقدام کنید. می‌توانید کار خود را به عنوان یک کمک آشپز و یا کارآموز شروع کرده و سپس با گذراندن دوره‌های تخصصی و کسب تجربه کافی به یک سرآشپز حرفه‌ای تبدیل شوید.

4. امکان کار در محیط‌های مختلف

از دیگر مزایای شغل آشپزی، تنوع محیط‌های کاری آن است. استخدام آشپز در مراکز مختلفی صورت می‌گیرد، همچنین، سرآشپز بودن به شما فرصت سفر و کشف مکان‌های مختلف و فرهنگ و غذاهای آن‌ها را می‌دهد. هرچه مهارت‌ها و توانایی های سرآشپز بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی متنوع‌تر و جذاب‌تری پیش رو خواهد داشت.

5. درآمد و چشم انداز شغلی خوب

از فایده های شغل آشپزی می‌توان به امکان کسب درآمد بالا و وجود چشم‌انداز و آینده شغلی خوب اشاره کرد. سرآشپزهای حرفه‌ای درآمد بالا و چشم انداز شغلی امیدوارکننده‌ای در چند سال آینده دارند. در کشور آمریکا، سرآشپزها به طور متوسط سالانه بیش از 45 هزار دلار درآمد دارند. با توجه به آمار منتشر شده از اداره کار ایالات متحده (BLS)، انتظار می‌رود فرصت‌های شغلی برای سرآشپزها و چند شغل مرتبط با آشپزی، بین سال‌های 2020 تا 2030، 25 درصد افزایش پیدا کند.

معایب شغل آشپزی

شغل آشپزی معایبی نیز دارد که در ادامه آورده شده است:

1. عوارض جسمانی

به عنوان یک آشپز، احتمالا بیشتر روز را سر پا و در حال پختن و تهیه غذا هستید. بنابراین ممکن با عوارضی مثل گرفتگی عضلات، بدن درد و سردرد و حتی استرس مواجه شوید. استراحت کردن، خواب کافی، خوردن غذای سالم و آب کافی می‌تواند به شما کمک کند تا از عوارض فیزیکی ناشی از کار در امان باشید.

2. ساعات کار طولانی

به عنوان یک آشپز، ممکن است ساعات کاری طولانی داشته باشید. برخی از سرآشپزها هر روز از 6 تا 10 ساعت و گاهی بیشتر (بسته به کار رستوران) کار می‌کنند. گاهی ممکن است به دلیل کمبود نیرو لازم باشد کار بیشتری انجام داده و یا به جای شیفت همکاری که مرخصی گرفته است مجبور به فعالیت باشید.

3. حجم کاری بالا

سرآشپزها معمولاً برنامه کاری شلوغی دارند و مدیریت وظایف برای آن‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان یک آشپز، ممکن است لازم باشد تا آخر شب، آخر هفته‌ها و تعطیلات نیز کار کنید. همانطور که قبل‌تر اشاره شد، سرآشپزها باید ساعت‌های طولانی کار کنند، و این ساعات کار طولانی با حجم وظایف زیاد می‌تواند باعث ایجاد و افزایش حس استرس و اضطراب در افراد شاغل در این حرفه شود.

4. عدم وجود مزایای شغلی

شغل آشپزی، خصوصا اگر ابتدای راه باشید، مزایای زیادی برای شما به همراه ندارد. بنابراین اگر دریافت بیمه تکمیلی، ساعات کاری مشخص و منظم و امکان استفاده از تمام تعطیلات و مرخصی‌ها برایتان اهمیت دارد، شغل آشپزی نمی‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد و معمولا امنیت شغلی کمی دارد. اما از فایده های شغل آشپزی این است که با کسب تجربه و شهرت در این زمینه می‌توانید مزایای ناشی از داشتن اعتبار و تخصص کافی مثل افزایش درآمد، فرصت‌های شغلی متنوع و همچنین اعتبار اجتماعی را دریافت کنید.

جمع‌بندی

برخی آشپزی را شغلی ایده‌آل و فرصتی برای انجام فعالیتی خلاقانه می‌دانند و برخی آن را به عنوان شغلی سخت و استرس‌زا می‌شناسند. برخی از سرآشپزها به شهرت، پول هنگفت و زندگی مجلل دست پیدا کرده و برخی به سختی می‌توانند هزینه‌های زندگی خود را از این طریق تامین کنند. بنابراین، لذت بردن از حرفه آشپزی و مناسب یا نامناسب بودن آن، بستگی زیادی به میزان استعداد و توانایی، علاقه و شرایط زندگی خودتان دارد. در این مقاله به بررسی فایده های شغل آشپزی و معایب آن پرداختیم.

هر شغلی مزایا و معایب خاص خود را دارد، سرآشپز بودن نیز مثل هر شغل دیگری با فواید و مشکلاتی همراه است. اما در پایان، مهم‌ترین چیز علاقه داشتن به کار است. اگر عاشق پختن غذا و به اشتراک گذاشتن خلاقیت خود با افراد هستید، قطعاً از شغل آشپزی لذت خواهید برد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا