مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نگاهی به همه محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا که در سال 1401 معرفی شدند

سال 1401 هم با تمام پستی‌وبلندی‌هایش به پایان رسید. سالی که اتفاقات تلخی را برای مردم و کشورمان رقم زد. در این سال در بازار خودرو هم اتفاقات عجیبی رخ داد. افزایش خیره‌کننده قیمت خودروهای داخلی، عرضه خودرو از طریق قرعه‌کشی و اختلاف قیمت غیرمنطقی قیمت بازار و کارخانه ازجمله اتفاقات عجیبی بودند که طی سال 1401 تجربه کردیم؛ اما در همین سال، دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا محصولات جدید نسبتاً زیادی معرفی کردند که اتفاق نسبتاً کم‌سابقه‌ای در صنعت خودروسازی کشورمان محسوب می‌شود و شاید بتوان آن را کورسوی امیدی در این اوضاع آشفته دانست. در ادامه قصد داریم با تمام محصولات جدید این دو شرکت طی سالی که گذشت آشنا شویم.

ایران‌خودرو

ری‌را

در تیرماه سال 1401 ایران‌خودرو از محصول مهمی رونمایی کرد. این خودرو کراس‌اووری بنام ری‌را بود که از آن به‌عنوان اولین کراس‌اوور ایرانی یاد می‌شود. هرچند شیوه رونمایی این خودرو با حرف‌وحدیث‌هایی همراه بود اما ری‌را را می‌توان نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشورمان دانست. این خودرو که روی پلت‌فرم پژو 2008 ساخته شده، قرار است در سال 1402 به تولید انبوه برسد. ری‌را با پیشرانه 1.6 لیتری TU5 پلاس و نسخه ارتقاءیافته موتور EF7 توربو که با نام EFP شناخته می‌شود به بازار عرضه خواهد شد.

آریسان 2

تقریباً به‌طور هم‌زمان با ری‌را، ایران‌خودرو نسخه جدید وانت آریسان را هم با نام آریسان 2 رسماً معرفی کرد. اصلی‌ترین تغییر این خودرو تجهیز به پیشرانه XU7 پلاس بجای موتور OHV قدیمی و تغییر شیوه انتقال قدرت آن از دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلو است. از بین تمام خودروهای جدیدی که در سال 1401 معرفی شدند، آریسان 2 یکی از دو مدلی است که تا این لحظه به بازار عرضه شده است. فروش این وانت جدید از آبان ماه با قیمت 285 میلیون تومان آغاز شد.

TF21

در مهرماه 1401 ایران‌خودرو از دومین محصول کاملاً جدید خود رونمایی کرد. این خودرو هاچ‌بک جمع‌وجوری است که هنوز نام نهایی آن مشخص نیست و فعلاً با کد TF21 شناخته می‌شود. این خودرو اما درواقع بر اساس هاچ‌بک ام‌جی 3 ساخته شده و یک فیس‌لیفت بزرگ روی این هاچ‌بک چینی-بریتانیایی محسوب می‌شود. TF21 قرار است جایگزین پژو 206 شود که چندی پیش خبر خاتمه تولید آن را تا پایان سال 1401 شنیدیم. TF21 در سه تیپ مختلف با پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس‌های دستی و اتوماتیک از اواسط سال 1402 به بازار عرضه خواهد شد.

دنا جوانان

در اواخر دی‌ماه 1401 نسخه جدیدی از دنا پلاس توربو رونمایی شد. مهم‌ترین ویژگی این خودرو تجهیز به نسخه ارتقاءیافته پیشرانه EF7 توربو است که EFP نام دارد و با تغییراتی در میل‌لنگ، پیستون‌ها، سر سیلندر، منیفولد هوا و…، خروجی آن به 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور رسیده است. این اعداد 15 اسب بخار و 25 نیوتن متر نسبت به موتور EF7 معمولی افزایش داشته و EFP را به قوی‌ترین پیشرانه داخلی تبدیل کرده‌اند. دنا پلاس توربو مجهز به این موتور جدید با نام دنا جوانان راهی بازار خواهد شد. این خودرو علاوه بر موتور قوی‌تر، به آپشن‌های جدیدی شامل سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش باد تایرها، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید هم مجهز شده است.

سایپا

کارون

پس از اینکه وانت جدید زامیاد بنام کارون چندین بار در حال آزمایش دیده شد، سرانجام سایپا در تیرماه 1401 رسماً آن را رونمایی کرد. این خودرو در اصل حاصل پیوند اتاق یک وانت چینی بنام فوری F16 با شاسی و قوای محرکه وانت نیسان است؛ بنابراین، بنابراین، زیر کاپوت این خودرو همچنان همان پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی قدیمی قرار گرفته است که 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی پیشرانه هم همچنان توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های عقب صورت می‌گیرد. فروش کارون از اواخر مرداد آغاز شد و قیمت کارخانه‌ای آن هم‌اکنون 500 میلیون تومان است.

اطلس

در اولین دو نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در شهریور 1401 برگزار شد برای اولین بار شاهد حضور دو محصول جدید سایپا بنام‌های اطلس و سهند بودیم. اطلس درواقع فیس‌لیفت بزرگی روی کوییک است که در داخل و خارج تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرده است. این خودرو با بازطراحی کامل دماغه و بخش عقبی و همین‌طور داشبورد کاملاً جدید دورنگ، نسبت کوییک مدرن‌تر و لوکس‌تر شده است. اطلس همچنین به نسخه ارتقاءیافته موتور M15 مجهز می‌شود که 90 اسب بخار قدرت دارد. این خودرو در چهار تیپ با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک به بازار عرضه خواهد شد.

سهند

مثل اطلس، سهند هم درواقع نسخه فیس‌لیفت ساینا محسوب می‌شود و این خودرو هم در بیرون ظاهر جدیدی به خود گرفته است. البته هرچند در جلو چراغ‌های سهند با اطلس یکسان است اما سایپا برای این سدان جدید جلوپنجره و سپر متفاوتی را نسبت به همتای هاچ‌بک طراحی کرده است. در داخل اما دو خودرو از داشبورد یکسانی استفاده می‌کنند که طرح دورنگ، دریچه‌های تهویه کرومی دایره‌ای و نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد از ویژگی‌های آن است. سهند هم مثل اطلس با نسخه ارتقاءیافته موتور M15 در چهار تیپ راهی بازار خواهد شد.

K112

در نمایشگاه تحول صنعت خودرو پروتوتایپ محصول اقتصادی مشترک ایران‌خودرو و سایپا با کد K112 معرفی شد. این خودرو روی پلت‌فرم رنو کوئید ساخته شده و قرار است در نسخه‌های برقی و بنزینی تولید شود. K112 در نسخه بنزینی بین 70 تا 75 اسب بخار قدرت و 90 تا 100 نیوتن متر گشتاور خواهد داشت. این خودرو 3,800 میلی‌متر طول، 1,590 میلی‌متر عرض و 1,490 میلی‌متر ارتفاع دارد و وزن آن بین 770 تا 800 کیلوگرم خواهد بود. فعلاً قیمت و زمان عرضه K112 اعلام نشده است.

غیر از این خودروهایی که در بالای مرور کردیم، در سال 1401 مدل‌های جدید دیگری مثل پژو پارس سفارشی، پژو 207 دورنگ، تیپ‌های V3 و V4 تارا، پادرا پلاس کشیده و… هم معرفی شدند اما چون تغییرات این خودروها نسبتاً جزئی بوده، در این مطلب به‌طور خاص به آن‌ها نپرداختیم.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. همش خوبه بجز قیمتاگر قیمت ها واقعی بشه همه مردم ایران از کیفیت های سواری های ایرانی راضی هستن اینها که میگن ماشین های ایرانی خوب نیست کیفیت ندارن همش چرت هست کافیه قیمت ها بیارن پائین همه راضی هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا