مکمل بنزین
خبر

با ویژگی‌ها و مشخصات موتور ME16 سایپا آشنا شوید

صبح امروز سایپا در محل کارخانه مگا موتور از خط تولید پیشرانه M16 در کنار دو محصول جدید کادیلا و شاهین پلاس رونمایی کرده است. پروژه تولید پیشرانه ME16 از اردیبهشت سال 1401 در سایپا آغاز شد و بر اساس دانش فنی برگرفته از پروژه سایپا-سیتروئن به مرحله تولید انبوه رسیده است. سایپا از طریق قراردادی که با سیتروئن برای راه‌اندازی خط تولید موتور EC5 (نسخه ارتقاءیافته موتور TU5) در ایران داشت توانسته به توان فنی تولیدی نسخه بومی این پیشرانه با نام ME16 دست پیدا کند. این اولین پیشرانه 16 سوپاپ سایپا محسوب می‌شود که پروژه تولید آن هم‌اکنون با همکاری قطعه‌سازان به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

خط تولید شرکت مگا موتور که از زمان قرارداد تولید خودرو رنو L90 ایجاد شده بود به تولید پیشرانه ME16 اختصاص داده شده است. این خط تولید که ساخت شرکت کروز آلمان است، کاملاً اتوماتیک و برقی بوده و قابلیت تولید بدون خطا و پیشرانه شناسنامه‌دار را دارد. به کمک این سیستم می‌توان مشخص کرد کدام قطعه و در چه تاریخ و ساعتی در کدام پیشرانه تولیدی مورداستفاده قرار گرفته است و در بخش خدمات پس از فروش امکان ارائه خدمات بهتر را فراهم می‌کند. البته این خط تولید برای تولید موتور جدید به‌روزرسانی شده است و امکان تولید 610 واحد موتور را دارد. بر اساس اظهارات مسئولان سایپا، به لطف این خط تولید جدید، پیشرانه‌ای خواهیم داشت که هم از نظر خدمات پس از فروش و هم مصرف سوخت وضعیت خوبی داشته و زنجیره تأمین قطعات آن در داخل کشور قرار دارد.

مشخصات فنی موتور ME16

 

پیشرانه 1.6 لیتری ME16 با حجم دقیق 1587 سی‌سی، از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی با 16 سوپاپ و نسبت تراکم 11 است که 115 اسب بخار قدرت در 5,800 rpm و 147 نیوتن متر گشتاور در 4,200 rpm تولید می‌کند. این موتور در اصل نسخه سایپا از پیشرانه TU5+ ایران‌خودرو محسوب می‌شود اما خروجی آن کمی بیشتر است زیرا موتور ایران‌خودرو 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد. پیشرانه ME16 سایپا با استاندارد آلایندگی یورو 5 مطابقت دارد. اولین خودروهایی که از این موتور استفاده خواهند کرد شاهین پلاس و کادیلا خواهند بود.

در کنار خط تولید پیشرانه جدید اما یک خط تولید گیربکس دستی نیز در محل شرکت مگا موتور رونمایی شده است. به گفته کارشناسان گروه سایپا این گیربکس پنج سرعته در نوع خود بهترین گیربکس دستی موجود در کشور است و در ترکیب با پیشرانه جدید مصرف سوخت را بهبود می‌بخشد. موتور ME16 و گیربکس پنج سرعته دستی مگا موتور در شاهین پلاس ارائه خواهد شد اما سایپا قصد تولید شاهین اتوماتیک با موتور ME16 را هم دارد. این خودرو به گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE مجهز می‌شود. در آزمایشات، مصرف سوخت شاهین گیربکس دستی حدود 7 لیتر در صد کیلومتر ثبت شده است که به گفته کارشناسان عدد مناسبی است اما همچنان سایپا روی کالیبراسیون این موتور و گیربکس جدید در حال کار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا