مکمل بنزین
گوناگونبررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات فاو بستیون T77، محصول جدید بهمن موتور

اسفندماه سال گذشته در چرخان خبر از ورود کراس اوور فاو بستیون T77 به کشور دادیم و حالا طبق اطلاعات جدید، رسماً مشخص شده که این خودرو قرار است توسط گروه بهمن مونتاژ شود؛ بنابراین و با توجه به ورود قطعات T77 به‌صورت CKD به کشور، احتمالاً به‌زودی طی سال جاری این کراس اوور فاو T77 جدید چینی را در بازار خواهیم دید. در ادامه به بررسی بستون T77 خواهیم پرداخت.

معرفی فاو بستیون T77

بستیون یکی از برندهای شرکت چینی فاو است. این برند در سال 2006 با نام بسترن تأسیس شد و سدان‌های بسترن B30 و بسترن B50 آن توسط گروه بهمن در کشورمان عرضه می‌شدند.

در پایان سال 2018 گروه فاو نام این برند را به بستیون (بستون) تغییر داد و از آن زمان شاهد عرضه محصولات با نام جدید هستیم.

در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2018 این شرکت کراس اوور کامپکتی بنام T77 را معرفی کرد. این خودرو اولین محصول فاو با نام جدید بستیون بود. این خودرو علاوه بر چین، به‌تازگی برای مونتاژ در روسیه با برند لادا هم معرفی شد و ایران سومین کشور تولیدکننده آن خواهد بود.

بستیون T77

طراحی بستون T77

همان‌طور که گفته شد، T77 اولین محصول با نام جدید بستیون بود و بنابراین اولین خودرویی است که از زبان طراحی جدید این برند استفاده می‌کند استفاده از خطوط تیز و شارپ به همراه جلوپنجره شش‌ضلعی با الگوی کرومی آبشاری در داخل اصلی‌ترین ویژگی‌های این زبان طراحی هستند که در T77 هم به‌وضوح دیده می‌شوند.

در این خودرو همچنین چراغ‌های جلوی افقی چندضلعی هم حالت تیز زبان طراحی بستیون را تکمیل کرده‌اند.

در قسمت جانبی خودرو نیز شاهد فرمی صاف و اتوکشیده هستیم که هماهنگی کاملی با طراحی کلی خودرو دارد.

ستون‌های مشکی‌رنگ که طرح سقف شناور را ایجاد کرده‌اند یکی از ویژگی‌های جالب این قسمت هستند.

در این خودرو حتی آینه‌های جانبی هم شش‌ضلعی طراحی شده‌اند.

بستیون T77

نهایتاً به انتهای خودرو می‌رسیم و در اینجا هم با چراغ‌های افقی باریکی که توسط یک‌تریم مشکی‌رنگ به هم متصل شده‌اند، نمایی نسبتاً ساده اما مدرن را می‌بینیم هرچند که شاید کمی به کراس اوور فولکس واگن T-Cross شباهت داشته باشد.

سپر مشکی با مه شکن‌های C شکل هم تکمیل‌کننده ویژگی‌های این قسمت هستند.

به‌طورکلی، هرچند حدود پنج سال از زمان معرفی T77 می‌گذرد اما این کراس‌اوور فاو هنوز هم در ظاهر نسبتاً بروز و جذاب به نظر می‌رسد.

البته T77 به‌تازگی فیس لیفتی را تجربه کرده که با جلوپنجره و سپر جلوی جدید، نمایی مدرن‌تر به خودرو بخشیده ولی هنوز مشخص نیست که گروه بهمن این نسخه جدید را مونتاژ خواهد کرد یا همان نسخه پیش از فیس لیفت را روی خط تولید خود خواهد برد.

بستیون T77
فیس‌لیفت بستیون T77

داخل بستیون T77

در داخل بستیون T77 شاهد مُد طراحی محبوب این روزها یعنی نمایشگرهای متصل به هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم که نمای بروزی به کابین بخشیده است.

بااین‌حال، طراحی کلی داشبورد و خصوصاً دریچه‌های تهویه تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد و در برابر رقبایی مثل چری تیگو 7 پرو خیلی حرفی برای گفتن ندارد.

البته از سوی دیگر، تریم طرح چوب روی داشبورد و درها و طراحی مدرن کنسول میانی توانسته تا حدودی از قدیمی به نظر رسیدن فرم کلی داشبورد جلوگیری کند.

بستیون T77

تجهیزات بستیون T77

فاو بستیون T77 از لحاظ تجهیزات و امکانات کاملاً دست‌پر بوده و می‌تواند بسیاری از کراس اوورهای کنونی بازار ایران را به دردسر بیندازد.

ازجمله تجهیزات مهم این خودرو می‌توان به سقف پانورامیک، جک برقی صندوق‌عقب، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، صفحه آمپر دیجیتالی، ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد، دوربین 360 درجه، تریم چرمی صندلی‌ها و ل فرمان، شش ایربگ، تهویه مطبوع دیجیتالی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور نور و باران، سنسورهای پارک عقب و جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن و… اشاره کرد.

همچنین در نسخه فول این خودرو سیستم‌های کمک راننده زیادی هم مثل سیستم کمک پارک، هشدار خروج از خط، هشدار نقطه کور، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، هشدار تصادف جلو… ارائه می‌شود.

پیشرانه بستون T77

این کراس‌اوور چینی فقط با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه می‌شود که 169 اسب بخار قدرت و 258 نیوتن متر گشتاور دارد.

این پیشرانه از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه نیروی خود را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

مصرف سوخت این خودرو هم در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 7.1 لیتر اعلام شده است.

این کراس اوور بستون 4,525 میلی‌متر طول، 1,845 میلی‌متر عرض و 1,615 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,600 میلی‌متر است.

بستیون T77

قیمت و رقبای فاو T77

قیمت T77 در چین از 114,800 یوآن معادل 16,600 دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به 123,800 یوآن معادل 17,900 دلار می‌رسد؛ بنابراین، ازآنجایی‌که قرار است این خودرو در کشور مونتاژ شود، با توجه به نرخ ارز باید انتظار قیمت در حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان را داشته باشیم؛ بنابراین، چری تیگو 7 پرو، هایما 8S و لاماری ایما را باید از رقبای اصلی T77 دانست.

بستیون T77

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا