مکمل بنزین
مشاوره خریدرپورتاژ

نگاهی به موتور TU3 و ویژگی‌های آن

برای خودروهای جمع‌وجور شهری، پیشرانه‌های کوچک کم‌مصرف گزینه‌های بسیار مناسبی هستند زیرا با مصرف سوخت پایین می‌توانند نیازهای رانندگی‌های شهری را برطرف کنند. یکی از نمونه‌های این نوع پیشرانه در کشورمان موتور TU3 است. این یکی از موتورهای خانواده پیشرانه‌های سری TU پژو-سیتروئن محسوب می‌شود. TU3 یکی از پراستفاده‌ترین پیشرانه‌های پژو-سیتروئن بود که در خودروهای مختلفی شامل ساب‌کامپکت، کامپکت و میان سایز استفاده می‌شد. این نشان از انعطاف‌پذیری بالای موتور TU3 دارد.

این پیشرانه حتی در رقابت‌های جام سیتروئن که به شکل مسابقاتی در پیست و رالی در اوایل دهه 90 در بسیاری از کشورهای اروپایی برگزار می‌شد مورداستفاده قرار گرفت و توانایی‌های مسابقه‌ای خود را نشان داد.

موتور TU3 در سیتروئن C3

 

موتور TU3 برای اولین بار در سال 1990 به‌صورت کاربراتوری در سیتروئن AX و پژو 106 معرفی شد. سپس نسخه‌های کاربراتوری در سال 1992 جای خود را به نمونه‌های انژکتوری دادند. موتور TU3 در نسخه‌های کاربراتوری با کاربراتورهای تک دهنه و دو دهنه 70 تا 80 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد درحالی‌که در نسخه انژکتوری در برخی نمونه‌ها قدرت آن حتی به 100 اسب بخار هم رسید. این پیشرانه 1.4 لیتر یا به‌طور دقیق 1360 سی‌سی حجم دارد، قطر سیلندر آن 75 میلی‌متر و کورس پیستون آن 77 میلی‌متر است. همان‌طور که اشاره شد، پیشرانه TU3 در نسخه‌های مختلفی تولید شد اما نسخه‌ای که به ایران آمد، از نوع انژکتوری با نام TU3 JP بود.

پژو 306، یکی از خودروهایی که از موتور TU3 استفاده می‌کرد

 

این پیشرانه که در کشورمان در سینه پژو 206 تیپ دو قرار گرفت، 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور دارد یعنی ارقامی که حتی با وجود گذشت سال‌ها از زمان معرفی موتور TU3، با توجه به حجم این پیشرانه هنوز هم قابل‌قبول هستند و نیازهای یک هاچ‌بک جمع‌وجور شهری را کاملاً برآورده می‌کنند. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این پیشرانه مصرف سوخت بسیار مناسب آن است. این موتور به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر 6.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند که حدود 0.3 لیتر از موتور TU5 در خودروی مشابه کمتر است. علاوه بر این، موتور TU3 به دلیل ساختار ساده‌تر و استفاده از هشت سوپاپ، استهلاک و هزینه‌های نگهداری کمتری هم نسبت به پیشرانه‌ای مثل TU5 دارد.

این ویژگی‌ها، موتور TU3 را به گزینه‌ای ایده‌آل برای خودروهای جمع‌وجور تبدیل کرده‌اند و به همین دلیل، ایران خودرو به‌تازگی پژو 207 را به این پیشرانه مجهز کرده است. 207 با موتور TU3 از لحاظ تجهیزات و آپشن‌ها هیچ تفاوتی با نسخه TU5 ندارد و همان امکانات را با پیشرانه‌ای کم‌مصرف‌تر و کم‌خرج‌تر ارائه می‌کند. همچنین باید توجه داشت که این‌گونه نیست که فقط در کشور ما هاچ‌بک‌های کوچکی مثل 207 با پیشرانه‌های کم‌حجم و کم‌توان عرضه شوند زیرا در اروپا نیز هاچ‌بک‌های مدرن در تیپ‌های پایه با چنین موتورهایی به فروش می‌رسند.

بهترین مثال برای این موضوع، پژو 208 است که در تیپ پایه در اروپا با یک پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر توربو عرضه می‌شود که 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور دارد یعنی دقیقاً مشابه خروجی موتور TU3؛ بنابراین، عرضه 207 با موتور TU3 را می‌توان اقدام مثبتی تلقی کرد که مطابق با رویه جهانی بوده و یک هاچ‌بک کم‌مصرف و کم‌استهلاک را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که خواهان یک هاچ‌بک کم‌هزینه برای ترددهای شهری هستند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

‫28 دیدگاه ها

  1. سایپا موتور پراید رو تقویت میکنه و از TU3 قویتر و کم استهلاکتر میشه، میشه موتور بد و 8 سوپاپ! اونوقت 8 سوپاپ TU3 میشه موتور خوب، کم مصرف و کم استهلاک؟!؟

    مورد بعدی هم اینکه، اصلا قیاس کشور ایران با کشور های اروپایی اشتباهه! ایران کشوری کوهستانی که جاده های پر از سربالایی و سرازیری داره و فاصله شهر های اون هم از همدیگه زیاده و به دلیل وضعیت اقتصادی مردم، خیلی تنها ماشینشون همین TU3 ضعیف خواهد بود که مطمئنا اونا رو در سبقت ها و سرازیری ها ناامید خواهد کرد

    1. سلام اروپا هم کوهستانی هست ، ولی قدرت خروجی این موتور رو اونجا تقویت کرده اند
      وگرنه موتور کوییک و تیبا از این قویتره

  2. چرا اعتبار سایت رو با همچین مقاله های سفارشی پایین میارید؟ به این جمله دقت کنید:
    “این، موتور TU3 به دلیل ساختار ساده‌تر و استفاده از هشت سوپاپ، استهلاک و هزینه‌های نگهداری کمتری هم نسبت به پیشرانه‌ای مثل TU5 دارد”
    با این منطق موتور فسیل پراید حرف نداره
    یا این یکی رو توجه کنید:
    “این موتور به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر 6.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند که حدود 0.3 لیتر از موتور TU5 در خودروی مشابه کمتر است”
    ولی موتور TU5 به ازای 0.3 لیتر مصرف بیشتر حدود 40 اسب قدرت بیشتری تولید میکنه
    کجای دنیا موتور 70 اسبی استفاده میشه
    هرکی مثل من مدت ها 206 تیپ 2 داشته باشه میدونه این ماشین چقدر لشه
    امیدوارم برای همچین مطالب کثیف و کذبی پول خوبی از ایران خودرو گرفته باشید

    1. سلام دوست عزیز، همونطور که قید شده، این مطلب رپورتاژ هست

      1. اون صدای ناز و جان موتور tu3 با اشغال سایپت یکی میکنید خداوکیل

        1. ru5رو گذاشت رو پارس تا بتونن با قیمت بالاتری بفروشن اونوقت کیلویی از tu3تعریف غیر واقعی میکنن تا حالا ۱۶ سوپاپ تکنولوژی برتر بود حالا tu3 شد محبوب!!!!
          موتور پراید از سخت جانترین موتورهای استفده شده تو ایران بوده پراید از بدنه مفتضحه ولی اگر همین ترکیب رو ۱۵۰۰ میزدن برتر از هر موتور خودرو تو ایران میشد ، این موتور رو امریکا طراحی کرده ، انصافا با طراحی بسیار قدیمی و قطعات بی کیفت داخل هنوز هم عالیه اگه ۱۶۰۰ccبود نیاز به هیچ موتور دیگه برای خودروهای داخلی نبود .

  3. چرا از واشر زدنش چیزی بیان نشده ؟!
    موتور 8 سوپاپ سایپا که روی تیبا و ساینا و شاهین گذاشت صدبرابر از این بهتره هم قوی تره هم خرابی سیستمی مثل واشر ماشر نداره.

    1. کاملا اشتباه میکنی من پژو ۲۰۶ تیپ دو دارم مشکلی درمورد واشر زدنش ندارم ماشین از صفری دست خودم بوده واین که شما اینجا گفتین که متور پراید بهتره تعجب کردم متور پراید همونیه که وقتی ۸۰ کیلومتر به بالاتر میری صدای متور مغز ادم رو نابود میکنه ولی این متور توی دور بال صدای کمی داره واین که متور پراید و تیبا در برابر این هیچه توی گردنه های لرستان باهاش ۱۳۰ تارو بالا رفتم و تمام اون پراید وتیبای که گفتین همشون جا موندن دوست عزیز تمام

  4. سایتتون رو خراب کردید ، این مقایسه اصلن درست نیس، تو ایران مردم با موتورهای قوی تر خوشحالن ولی در اروپا داستان فرق می‌کنه، اروپا ماشین هاشون اول بخاطر معافیت از مالیات و عوارض کم حجم و کم مصرف هستن،بعدشم اونجا از موتورهای کم حجم بطور کلی زیاد استفاده میکنن شاید چون براشون زیاد مث ما مهم نیس و مسائل دیگه، و اینکه شما به قدرت خروجی ماشینهای اروپایی نگاه نکنید ، اون موتورها با تکنولوژی روز ساخته میشن حتی اگه اسم موتور تی یو باشه، مصرف اون موتوری که میگید تو اروپا با این قدرت هس رو هم بگید. اینجا عدد شش و سه درواقع یه عدده که شانسی شاید برا بعضیا رقم بخوره…

  5. من مکانیکم
    برادر عزیز این چرندیات چیه به خورد ملت میدین؟
    موتور tu3 اصلا قابل قیاس نیست با موتور tu5 برا 207
    اونم تو جاده های کشورمون
    موتور tu3 سیلندر الومینیومی بوش تر هست
    که باعث اب خوردگی سیلندر و سرسیلندر میشه و بوش تر بودنش باعث خوردگی واشر و له شدن واشر سرسیلندر میشه
    توان انچنانی هم نداره
    موتور tu5 بوش خشک و واشر فلزی هست که باعث خرابی کمتر موتور میشه
    و توان خیلی بیشتری نسبت به tu3 داره
    شما که اهل رسانه هستین برا یه کم پول بیشتر مردم رو فریب ندین

    1. اگر دقت بفرمایید؛ مطلب رپورتاژ (تبلیغ) هست!!!!!!

    2. سلام بوش پيستون كدام ماشين با تيپ ٢ ٢٠٦ يكي هس ؟ و چه ماركي خوبه بخرم؟

  6. سلام دوستان میخواستم یک ۲۰۷ tu3بخرم،منصرف شدم، اما به موضوع خوبی اشاره کردید چون من قبلا هم پژو ۴۰۵ ،۸سوپاپ داشتم کلی واشر زد ،۸سوپاپ دیگه باید بره پی کارش،بدلیل سوپاپ کم ودرنتیجه خروجی دود و گرمای موتور وانباشته شدن گرمای زیاد در سر سیلندر باعث واشر زدنش میشه ،وراندمان وبازدهی خیلی کمی داره ،حتی شرکت مزدای ژاپن سالها پیش این مشکل رابایک ورودی سوخت،ودو خروجی دود ،نهایتأ دوازده سوپاپ حل کرد،فعلآ هم که توربو شارژ تمامی مسائل را حل کرده ،هر شرکت خودرو سازی یه تیم تحقیق داره متاسفانه شرکت فقط مونتاژ سایپا وایرانخودرو فاقد چنین قسمتی است که عقب ماندگی اونا رو رقم میزنه

  7. سلام tu3 خیلی بادوام تر از tu5 من خودم مکانیکم سر سیلندر tu5 خیلی از tu3 نازک تره وزود تر داغ میشه تو گرمای ۹۵ درجه tu3 رو به بنز هم بدن اب میشه ولی tu3 نه بحث ۴۰۵ هم شما سر سیلندر ولنسی یا سانکس بنداز ببین واشر میزنه که محاله بحث واشر زدن فقط برای جنس سر سیلندر های نازک چینیه زود داغ میشن مورد داشتیم ماشین جوش نیاورده واشر زده

  8. ولا من ۲۰۶sdمدل ۸۸دارم وی ۲۰یاهمون تیپ ۲هست بخدا توگردنه مثل جت میکشه بعدش ی سری فنش خراب بودعوض کردم بدون فن مسافتی رفتم چندبار جوش آورد ولی واشر اینا نزد مثل ساعت کارمیکنه خیلی به نظرمن از tu5بهتره چون دوام داره تازه دوستم ۲۰۶tu5داره واشرزد. فقط tu3دیرتر دورمیگیره وگرنه بیفته دور پابه پای tu5میره.

  9. یواش یواش موتور ژیان روش میزارن .به این میگن بهترین پسرفت.همه دنیا دارن پیشرفت میکنن ولی تو کشور ما ماشین بروز رو میان موتور پیکان روش میزارن. ما مردم بدبخت هم چاره ای نداریم .کاش برای شعور مردم ارزش قائل می‌شدید.

  10. سلام دوستان ۲۰۶مدل ۸۱هست توسند زده تیپTU3ولی میکانیک میگه تیپ یک هست چرا

    1. چون تیپ یک هم tu3 هست موتورش فقط امکانات جانبیش با تیپ دو فرق می‌کنه

  11. چرا موتور پراید نمیزارید؟ هزینه اش کمتره
    اصلا موتور پیکان کاربرات بزارید هم بومی شده هم سنسور و خرج های اینجوری نداره
    آخه گلابی انتظار داشتم بجای tu5 بعد چندین سال الان tu6و tu7و tu8 معرفی کنید نه اینکه عقبگرد کنید با همین فرمون پیش برید انشا الله تا ۱۰ سال بعد آردی با موتور ژیان به خط تولید بر میگرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا