مکمل بنزین
گزارشبرگزیده‌هاداخلی

کارنامه بازار خودرو در سال 1401، نگاهی به گزارشی جذاب

ظهر امروز و در محیطی جذاب، تیم کارنامه در مراسمی با حضور اصحاب رسانه از اولین گزارش سالانه خود در خصوص اقتصاد خودرو و روندهای بازار رونمایی کرد.

در این مراسم، آقایان نیما نامداری مدیرعامل، هژیر مفاخری معاون عملیات و امین آقاجانی به عنوان معاون رشد و توسعه حضور داشته و گزارش جامعی از وضعیت بازار خودرو را برای اصحاب رسانه ارائه کردند.

در ابتدای مراسم آقای نامداری ضمن اشاره به شرایط خاص بازار خودرو در سال 1401 به این نکته اشاره کرد که بازار خودرو در کنار بازارهای مالی دیگر این روزها مورد رصد مردم عادی و رسانه هاست، اما هیچ شاخصی برای نشان دادن وضع بازار به صورت منظم و جامع وجود ندارد.

نامداری در ادامه افزود: برای تهیه گزارش جامع وضع بازار و اقتصاد خودرو، اطلاعات قریب به 4 میلیون آگهی فروش خودرو در پلتفرم‌های آنلاین شامل برند، مدل، سال تولید، قیمت و … پردازش شده است و و برای محاسبه شاخص قیمت نیز، علاوه بر اطلاعاتی که عنوان شد، از اطلاعات قریبا به 50 هزار معامله ای که کارنامه در آن نقش داشته است نیز استفاده شده است.

در گزارش ارائه شده در توسط مدیرعامل کارنامه موارد جالبی از بازار خودرو به چشم میخورد که شاید دانستن آن برای اهالی بازار خودرو و حتی افراد عادی نیز می تواند جالب و جذاب باشد.

در اولین بخش این گزارش بازار خودرو بر اساس نموداری تشریح شد که در آن اتفاقات جالبی را می‌توان رویت کرد.

 

مدیرعامل کارنامه در خصوص اولین نمودار منتشر شده افزود:  در این نمودار می‌توانیم ببینیم که قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۸۳ درصد رشد داشته‌ است، این در حالی است که تورم رسمی ۶۳ درصد و رشد شاخص بازار سرمایه ۴۱ درصد بوده‌است.

در دیگر نمودار و گزارش های ارائه شده در این بخش عنوان شد که ۸۷ درصد معاملات خودرو در سال ۱۴۰۱ به خودروهای داخلی تعلق داشته‌است؛ در حالی که شاخص قیمت در سال ۱۴۰۱ رشد ۸۳  درصدی داشته عرضه و تقاضا برای خودرو حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

نامداری تصریح کرد: عرضه در طول سال تغییرات کمی داشته اما تقاضا متناسب با شرایط سیاسی و اقتصادی نوسان زیادی داشته‌است. مثلا انتشار خبر توافق ایران و آمریکا در مرداد سال گذشته همزمان با اعلام تصمیماتی برای آزادسازی واردات خودرو باعث شد تقاضا در عرض یک ماه ۳۰ درصد کاهش پیدا کند اما بعد از اعتراضات پاییز و از بین رفتن چشم‌انداز توافقات بین‌المللی شاخص تقاضا فقط در پاییز رشد ۱۰۰ درصدی داشت. مردم رشد قیمت را پیش‌بینی می‌کردند و به همین دلیل می خواستند سریع‌تر ماشین بخرند. اما رشد شدید قیمت در زمستان باعث شد که بخش مهمی از مردم از بازار خارج شوند. ضمن اینکه پیش فروش خودروسازها و راه‌اندازی سامانه جامع فروش خودرو هم بخش مهمی از تقاضا را از بازار خارج کرد. در نتیجه شاخص تقاضا در زمستان حدود ۵۰ درصد افت کرد.

نیما نامداری در ادامه تشریح شرایط بازار ضمن اشاره به رشد تولید خودروسازان و مونتاژ کاران گفت: رشد متوسط قیمت تولیدات سایپا (اعم از صفر و کارکرده) ۵ واحد درصد بیشتر محصولات ایران‌خودرو بوده‌است و رشد متوسط قیمت خودروهای چینی (اعم از صفر و کارکرده) ۴ واحد درصد بیشتر محصولات داخلی بوده‌ که احتمالا به دلیل اقبال بیشتر مردم به خودروهای جدید چینی است که شرایط بهتری نسبت به رقبای ایرانی دارند.

جالب است بدانیم که پراید با سهم ۲۵ درصدی از کل معاملات، پرتقاضاترین خودرو ایران در سال ۱۴۰۱ بوده‌است. این خودرو که مدتهاست تولید هم نمی‌شود به دلیل قیمت اقتصادی آن رشد شدید تقاضا داشته در نتیجه قیمت انواع مختلف آن رشدی حتی بیشتر رشد از رشد شاخص کل داشته‌است. قیمت پراید سدان بنزینی ۹۵ درصد، سدان دوگانه‌سوز ۹۹ درصد و هاچ‌بک ۱۰۳ درصد در طی ۱۲ ماه افزایش پیدا کرده‌است.

رشد شدید قیمتها باعث کاهش قدرت خرید مشتریان شده و به همین دلیل معامله خودروهای ارزان‌تر رونق پیدا کرده‌است. مقایسه رده‌بندی ۱۰ خودروی پرمعامله ایران در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ با شش ماهه دوم نشان  می‌دهد ماشینهایی مثل پراید ۱۳۱ و پژو۴۰۵ که خودروهای ارزان‌تری هستند در این رده‌بندی بالا رفته‌اند اما خودروهایی مثل پژو پارس و پژو ۲۰۶ که نسبتا گران‌تر هستند چند رتبه پایین آمده‌اند. همچنین پیکان که در شش ماه اول سال در فهرست ۱۰ خودروی پرمعامله حضور نداشت در شش ماه دوم با رشد تقاضا روبرو بوده و وارد جمع ۱۰ خودروی پرمعامله شده‌است.

در بخش دوم، آقای امین آقاجانی به عنوان به عنوان وعاون رشد و توسعه کارنامه در خصوص شروع کار این مجموعه و برنامه های آتی کارنامه سخن گفت. آقاجانی در این خصوص گفت: شرکت کارنامه از سال ۹۸ شروع به کار کرده و در سه سال ۲۵۰ هزار ماشین را کارشناسی کرده‌است. جالب است ذکر شود که فقط در سال ۱۴۰۱ مجموع ارزش خودروهایی که کارنامه در معامله آنها حضور داشته معادل ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان بوده‌است

سرویس کارشناسی کارنامه با فاصله زیاد بیشترین سهم را از بخش آنلاین این بازار دارد اما هنوز سهم بخش آفلاین بیشتر است. اگرچه بخش مهمی از مشتریان کارنامه در تهران و کرج هستند اما سرویس کارشناسی کارنامه از اواخر سال گذشته در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز و رشت هم شروع به کار کرده‌است.

در بخش پایانی مراسم نیز آقای هژیر مفاخری به عنوان معاون عملیات کارنامه، در مورد خدمات و سرویس‌های دیگر این شرکت دقایقی به صحبت پرداخت.

مفاخری در مورد سرویس های کارنامه گفت: کارنامه در سال ۱۴۰۲ سرویس خدمات دوره‌ای را راه‌اندازی کرده که به مشتریان امکان می‌دهد خدمات ماشین را در محل خود دریافت کرده و با استفاده از اپلیکیشن کارنامه سلامت ماشین خود را به طور مستمر و پیشگیرانه پایش کند.

وی ضمن اشاره به بیشترین ایرادات و مشکلات شایع در خودروهای کارشناسی شده کارنامه افزود: ۲۵ درصد خودروهای صفر کارشناسی شده توسط کارنامه دارای ایراد بوده‌اند. این عدد برای خودروهای چینی ۳ درصد بیشتر از خودروهای ایرانی است اما ایراد موتور در خودروهای صفر ایرانی ۸ درصد و در خودروهای چینی ۲ درصد بوده‌است.

معاون عملیات کارنامه در مورد سلامت خودرو نیز تصریح کرد که از حیث سلامت خودرو در عمر مشابه، خودروهای ژاپنی و کره‌ای وضعیت به مراتب بهتری از خودروهای چینی و ایرانی دارند.

نهایتا جالب است بدانیم که بیش از ۵۰ درصد خودروهای با عمر ۵ تا ۶ سال داخلی ایرادات موتور یا گیربکس دارند در حالی‌که این نسبت برای خودروهای چینی و کره‌ای بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و برای خودروهای ژاپنی کمتر از ۱۵ درصد است.

پس از سخنان مسئولین شرکت کارنامه دقایقی نیز به پرسش و پاسخ اصحاب رسانه با کارنامه اختصاص یافت. در این بخش نامداری در پاسخ به خبرنگار چرخان گفت: سرویس وام دهی کارنامه برای مدت کوتاهی غیر فعال شده و احتمالا به زودی و با مشارکت بانک‌های دیگری فعال خواهد شد.

 

دانلود گزارش جذاب کارنامه خودرو 1401

 

 

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا