مکمل بنزین
گوناگونتحلیلی

زور نرخ دلار به بازار خودرو رسید؛ بنز و بی‌ام‌و میلیاردی ریزش کردند!

بررسی وضعیت معاملات بازار خودرو در تیرماه نشان می‌دهد شاخص قیمت نسبت به ابتدای سال تنها ۱۵  واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری چرخان، کارنامه با داده‌کاوی ۴٫۵ میلیون آگهی فروش خودرو و و ده‌ها هزار معامله‌ای که در آن حضور داشته، شاخص‌های اقتصادی بازار خودرو از جمله شاخص قیمت و شاخص تقاضا را محاسبه و منتشر کرده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. شاخص‌های قیمت و تقاضا در کارنامه، خودروهای صفر  و دست‌دوم را در بر می‌گیرد و معیار محاسبه آن فروردین ۱۴۰۲ می‌باشد.

رونق بازار خودرو بعد از ۴ ماه رکود

با توجه به نمودار زیر، شاخص تقاضا در تیر ماه نسبت به فروردین، ۱۶ درصد افزایش یافت. روند تقاضای بازار در ماه‌های گذشته تغییرات اندکی داشت؛ اما تقاضا در تیرماه با سرعت بیشتری رشد کرد و حتی نسبت به خرداد، ۹ درصد افزایش یافت.

تیبا کمترین ریزش و دنا بیشتری ریزش را تجربه کرد.

خودروهای داخلی در تیرماه بین ۵ تا ۸۰ میلیون میلیون کاهش قیمت پیدا کردند. تیبا تنها خودرویی بود که متاثر از جریان کاهش قیمت نشد و تیپ‌های مختلف آن در تیرماه بین ۵ تا ۸ میلیون ریزش داشت.

تیپ اتومات خودروهایی مثل دنا و پژو ۲۰۷ هم حدود ۸۰ میلیون کاهش داشتند. به طور کلی خودروهای چینی و وارداتی بیش از خودروهای داخلی تحت تاثیر ریزش بازار قرار گرفتند.

 

بالاخره زور دلار به بازار خودرو رسید!

نیمه دوم تیرماه با کاهش مدوام نرخ ارز همراه بود؛ به‌طوری‌که قیمت دلار به کانال ۴۸ هزار تومان وارد و همان‌جا تثبیت شد.

از طرف دیگر، خبر تأیید مصوبه واردات خودروهای کارکرده در مجمع تشخیص، امیدها را برای ورود خودروهای کارکرده خارجی به بازار تقویت کرد. تدوین لایحه واردات و ارائه پیشنهاد «تأمین ارز توسط افراد حقیقی» و همچنین «حذف قانون اخذ نمایندگی»، باعث شد احتمال واردات ماشین‌های خارجی دست‌دوم توسط مردم بیشتر و روند ورود این خودروها به بازار ایران آسان‌تر شود. البته باید دید در تصویب این لایحه، بندهای آن تا چه حد دستخوش تغییر خواهد شد.

نتیجه همه این‌ها، ریزش قیمت خودرو در بازار  بود.

سقوط میلیاردی بنز و بی‌ام‌و

خبر واردات خودروهای خارجی کارکرده، سقوط  ۱ تا ۳ میلیاردی خودروهای بنز و بی‌ام‌و را در تیرماه به‌دنبال داشت. ریزش قیمت این خودروها از سایر خودروهای خارجی بیشتر بود که یکی از دلایل احتمالی آن، استهلاک‌شان در این سال‌ها بوده است.

وضعیت سلامت بی‌ام‌و‌های کارشناسی‌شده در کارنامه را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

شاسی سالم ۹۴٪
ستون سالم ۷۷٪
سقف سالم ۶۶٪
موتور سالم ۵۲٪
گلگیر سالم ۲۳٪
درب سالم ۱۸٪

 

 

 خودروهای چینی در سراشیبی ریزش

اگرچه در مصوبه ۵۸۴ شورای رقابت که در ۱۷ تیر منتشر شد، قیمت کارخانه‌ای‌ چینی‌ها افزایش پیدا کرده بود، اما اکثر خودروهای چینی هم‌جهت با جریان بازار ، با کاهش قیمت مواجه شدند.

جدول مقایسه قیمت خودروهای صفر چینی در ابتدا و انتهای تیر:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا