مکمل بنزین
یادداشت

تحلیل نظرخواهی نگاهی به عوامل کاهش قیمت خودرو در بازار

چندی پیش در یادداشتی به عوامل مهم در کاهش قیمت خودرو در بازار پرداختیم. در این مطلب عنوان شد که پنج عامل:

  • – کاهش  نقدینگی نزد خریداران خودرو
  • – بالا رفتن عرضه خودرو  و پایین امدن تقاضای خرید
  • – امید خریداران  به ادامه نزول  قیمت ها در اینده
  • – آزاد شدن وارادت خودروی خارجی
  • – ثبات قیمت ارز

از اصلی ترین علل پایین آمدن قیمت خودرو در طی هفته‌های گذشته بوده است.

این  عوامل به اضافه سه گزینه همه موارد، هیچکدام و نظری ندارم را در کانال تلگرام به نظر خواهی مردم گذاشته و از بازدید کنندگان این کانال در تلگرام خواسته شد که نظر خود را در این رابطه اعلام نمایند.

نتایج حاصله بعد از نزدیک به 48 ساعت از بین بیش از 3800 بازدید کننده که  1300 نفر آنان در نظر خواهی شرکت کرده اند؛ نشان دهنده این موضوع است که آنچه در این رابطه در حوزه خودرو در حال وقوع است، از دید خریداران پنهان نمانده است و خریداران خودرو تمامی عوامل مربوطه را رصد کرده و تاثیرات آن را مد نظر دارند.

در همین رابطه به ترتیب درصد هریک از عوامل را به طور کوتاه بررسی می‌کنیم:

24 درصد از رای دهنگان معتقدند عامل اصلی کاهش قیمت خودرو در خودداری خریداران از خرید خودرو به امید پایین آمدن قیمت در آینده است. این حجم آرا در حقیقت تایید کننده کاهش نقدینگی در بین مردم است. یعنی اینکه خریداران انتظار دارند قیمت‌ها به سطح موجودی مالی آنها برسد نه اینکه آنها بر موجودی خود بیافزایند. از این رو به امید آینده فعلا از خرید خودداری می‌کنند.

18 درصد از آرا همه عوامل را در کاهش  قیمت خودرو موثر می‌دانند. این گروه از رای دهندگان در حقیقت با نگاهی کلی به جریان قیمت‌ها سعی دارند اعلام نمایند هیچ عاملی را نادیده نگرفته واز کنار آن به راحتی عبور نکرده اند.

14 درصد از رای دهندگان؛ آزاد شدن واردات خودرو را موثر دانسته‌اند. این موضوع بدان معنا است که بخش قابل ملاحظه‌ایی از مردم و خریداران، قیمت خودرو را متاثر از معاملات و ارتباطات خارجی می‌دانند. از این رو سیاست گذاران مربوطه و متولیان قیمت گذاری خودرو باید توجه نمایند هرگونه ارتباط برون مرزی در ارتباط با خودرو و تصویب قوانین در این رابطه قادر خواهد بود تاثیرات عمیقی بر صنعت خودرو سازی داخلی بگذارد.

12 درصد از رای دهندگان کاهش نقدینگی را عامل اصلی کاهش قیمت خودرو می‌دانند. این موضوع که در حقیقت به نوع غیر مستقیم موید بند یک همین تحلیل است (امید  خریداران به کاهش قیمت در آینده است) نشان از موفقیت آمیز بودن سیاست دولت در اجرای سیاست‌های کاهش نقدینگی بوده است.

10 درصد از شرکت کنندگان افزایش خودرو و پایین آمدن تقاضا را مسبب این کاهش  قیمت می‌دانند. این گروه از رای دهندگان مُهر تائیدی بر اصل اقتصادی زده‌اند که اعلام می‌دارد ارتباط مستقیمی بین قیمت کالا بر اساس عرضه و تقاضا است. اصلی که می‌توانند به صورت دایم، شاخصی بر قیمت‌گذاری‌ها باشد و مورد توجه قرار دادن خریداران به این اصل مهم، بایستی نیز شاخصی اساسی در میزان عرضه خودرو در بازار قرار گیرد.

9 درصد از رای دهندگان نظری نداشتند. یعنی شاید بتوان گفت این گروه از رای دهندگان قیمت خودرو برایشان اهمیت ویژه ای ندارد.

7 درصد از رای دهندگان نقش مهم قیمت ارز را موثر در این رابطه می‌دانند. این 7 درصد ثبات ارز را عامل اصلی کاهش قیمت دانسته و با این اعلام نظر در حقیقت درصدد بیان این هستند که  قیمت ارزهای خارجی قادر است تاثیرات عمیقی را بر روی قیمت‌های کالاها در داخل بگذارند. به بیان دیگر بازار حوزه ارز باید به این نگاه برسد که هرگونه سیاست گذاری ناشیانه در خصوص ارز های خارجی قادر است تکانه‌های غیر قابل انتظاری را در حوزه‌های مختلف اقتصادی در داخل ایجاد نماید.

6 در صد  از شرکت کنندگان در نظر خواهی نیز کلا هیچکدام از عومل را پذیرفته و معتقدند بایستی به دنبال عوامل دیگر بود که در این نظر خواهی این تعداد آرا در اخرین رتبه خود قرار دارد. یعنی اینکه  94 درصد از رای دهندگان بر عوامل اعلام شده به صورت انچه در بالا امده است، اشتراک نظر دارند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا