مکمل بنزین
بررسی

بررسی هونگچی H5، سدان لوکس بهمن موتور برای بازار ایران

هونگچی یکی از لوکس‌ترین و قدیمی‌ترین برندهای خودروسازی چینی است که تاکنون محصولات آن را در کشورمان ندیده‌ایم. البته هونگچی قرار بود در سال 1397 از طریق شرکت مانیان خودرو وارد بازار کشورمان شود به دلایلی که اصلی‌ترین آن‌ها ممنوعیت واردات و تحریم‌ها بود، این اتفاق رخ نداد. حال اما که دوباره واردات خودرو آزاد شده، این برند لوکس چینی قصد دارد یک بار دیگر شانس خود را برای ورود به بازار خودروی ایران امتحان کند. قرار است این بار محصولات هونگچی توسط برند جدید گروه بهمن بنام BM Cars به بازار عرضه شوند.

هونگچی H5

این برند که برای عرضه محصولات وارداتی ایجاد شده و شوروم آن در ایران مال در حال آماده‌سازی است، علاوه بر هونگچی، خودروهای هاوال، MG و سانگ یانگ را هم در ایران عرضه خواهد کرد. یکی از مدل‌های هونگچی که واردات آن به ایران قطعی به نظر می‌رسد، سدان لوکس H5 است. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این سدان لوکس چینی خواهیم پرداخت.

معرفی کلی هونگچی H5

هونگچی که در سال 1959 تأسیس شد، قدیمی‌ترین سازنده خودروهای سواری چینی محسوب می‌شود. نام این برند نیز در چینی به معنای پرچم قرمز است. مالکیت هونگچی در اختیار گروه فاو است یعنی همان شرکتی که چند سال پیش گروه بهمن سدان‌های بسترن آن را مونتاژ می‌کرد. نسخه تولیدی نسل اول سدان هونگچی H5 در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2017 معرفی شد. این خودرو روی پلت‌فرم مزدا 6 ساخته شده بود و تا سال 2022 به تولید رسید. سپس نوبت به نسل دوم رسید که در اوایل همان سال با زبان طراحی کاملاً جدید هونگچی معرفی شد. بااین‌حال، H5 جدید همچنان از همان پلت‌فرم GJ مزدا استفاده می‌کند.

هونگچی H5

طراحی بیرونی هونگچی H5

همان‌طور که گفته شد، نسل دوم H5 از زبان طراحی جدید هونگچی استفاده می‌کند که ویژگی‌های اصلی آن چراغ‌های دوقسمتی و جلوپنجره بزرگ کرومی با خطوط عمودی است. به گوشه‌های بالایی این جلوپنجره چراغ‌های افقی باریکی متصل شده و کمی پایین‌تر هم چراغ‌های اصلی جای گرفته‌اند. همچنین در کناره‌های جلوپنجره هم نوارهای باریک LED کشیده شده‌اند. این زبان طراحی اولین بار در سدان پرچم‌دار H9 دیدیم که در سال 2020 معرفی شد. در عقب خودرو هم شاهد چراغ‌های بومرنگ شکل روی گلگیرها هستیم که توسط یک نوار نسبتاً پهن به هم متصل شده‌اند. تریم کرومی روی این نوار و همین‌طور سر اگزوزها و تریم کرومی روی دیفیوزر نیز نمای لوکسی را ایجاد کرده‌اند. H5 با 4,988 میلی‌متر طول، 1,875 میلی‌متر عرض و 1,470 میلی‌متر ارتفاع، سدان بزرگی است که دو محور آن از هم 2,920 میلی‌متر فاصله دارند.

هونگچی H5
نمای عقب هونگچی H5

داخل هونگچی H5

هونگچی H5 در داخل از فضایی لوکس، مدرن و زیبا بهره می‌برد که در نگاه اول چشمگیر به نظر می‌رسد و پیشرفت چینی‌ها را در طراحی داخلی بدون الگوبرداری از خودروهای دیگر نشان می‌دهد. اصلی‌ترین ویژگی در اینجا یک نمایشگر لمسی بزرگ 12.6 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که به‌صورت عمودی روی کنسول میانی نصب شده است. همچنین یک صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی هم نمایشگر مذکور را همراهی می‌کند. در تیپ‌های بالایی این سدان لوکس چینی شاهد تودوزی چرمی قرمزرنگ و سیستم صوتی با 12 بلندگو هستیم درحالی‌که فاصله محوری کشیده نیز فضای پای زیادی را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. هونگچی H5 همچنین به پکیج کمک‌رانندهٔ سطح دو هم مجهز است که شامل کروز کنترل فعال، سیستم دوربین 360 درجه و پارک خودکار می‌شود.

هونگچی H5
داخل هونگچی H5

تجهیزات هونگچی H5

این خودرو به‌عنوان یک سدان لوکس، از امکانات و تجهیزات زیادی برخوردار است که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم اتوپارک
  • سیستم صوتی با 12 بلندگو
  • 9 ایربگ
  • هد آپ دیسپلی
  • دوربین 360 درجه
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو همراه با گرمکن و ماساژور
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در عقب و جلو
  • تریم چرمی صندلی‌ها
  • صفحه آمپر دیجیتالی
  • ترمز پارک برقی
  • رادارهای هشدار خروج از خط و نقطه کور
  • شیفتر الکترونیکی
  • و…

پیشرانه هونگچی H5

هونگچی H5 با دو پیشرانه مختلف به بازار عرضه می‌شود. موتور پایه یک نمونه 1.5 لیتری توربو با 170 اسب بخار قدرت و 258 نیوتن متر گشتاور است که به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل شده است. موتور قوی‌تر اما یک واحد 2 لیتری توربو است که 224 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. خوشبختانه قرار است گروه بهمن نمونه قوی‌تر را در کشورمان عرضه کند. این مدل که از گیربکس هشت سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند، ظرف 7.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هونگچی H5
موتور هونگچی H5

قیمت هونگچی H5

قیمت نسخه پایه هونگچی H5 با موتور 1.5 لیتری در چین از 159,800 یوآن معادل 21,900 دلار آغاز می‌شود اما قیمت پایه نسخه 2 لیتری برابر با 179,800 یوآن معادل 24,700 دلار است؛ بنابراین، با توجه به حجم موتور بالای H5 که تعرفه‌های واردات بیشتری را به دنبال دارد، برای این خودرو در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی بیش از 2.5 میلیارد تومان را داشته باشیم.

مشخصات فنی هونگچی H5

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر
قدرت 224 اسب بخار
گشتاور 340 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 7.8 ثانیه
حداکثر سرعت 215 کیلومتر/ساعت
طول 4,988 میلی‌متر
عرض 1,875 میلی‌متر
ارتفاع 1,470 میلی‌متر
فاصله محوری 2,920 میلی‌متر
وزن 1635 کیلوگرم
مصرف سوخت 6.4 لیتر ترکیبی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا