مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

بررسی ایمنی تیگارد X35، شاسی بلندی ایمن!

در خودروهای امروزی ایمنی مقوله بسیار مهمی است و خودروسازان سعی می‌کنند تا جای ممکن محصولات خود را با ایمنی بالایی در برابر تصادفات تولید کنند. در همین حال، سازمان‌هایی مثل یورو انکپ اروپا و C-NCAP چین به آزمایش تصادف خودروها پرداخته و با اعطای ستاره، سطح ایمنی آن‌ها را مشخص می‌کنند. دراین‌بین، هرچند آزمون‌های C انکپ از لحاظ سختگیری کمی از یورو انکپ پایین‌تر است ولی بااین‌وجود، به‌خوبی سطح ایمنی خودروهای چینی را مشخص می‌کند. در ادامه قصد داریم تا به بررسی ایمنی تیگارد X35 توسط این شرکت بپردازیم.

بررسی ایمنی تیگارد X35

یکی از شاسی‌بلندهایی که ایمنی بالایی داشته و در کشورمان عرضه می‌شود، تیگارد X35 است. این خودرو که محصول شرکت بایک است، در فروردین 1401 توسط سانیار موتور رونمایی و تا اواخر همان سال راهی بازار کشور شد.

در خودروها، ایمنی از دو طریق فعال و غیرفعال حاصل می‌شود. ایمنی غیرفعال از یک سو بر عهده استحکام ساختار خودرو و از سوی دیگر بر عهده ایربگ و کمربندهای ایمنی است درحالی‌که ایمنی فعال توسط سیستم‌های الکترونیکی مثل کنترل کشش و کنترل پایداری به دست می‌آید.

تیگارد X35 در بخش ایمنی غیرفعال به دلیل ساختار مستحکم بدنه شرایط خوبی داشته و می‌تواند در تصادفات از سرنشینان خود محافظت کند. در بخش ایمنی فعال هم این خودرو از سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری بهره می‌برد. البته امروزه ده‌ها سیستم ایمنی و کمک‌راننده مختلف روی خودروها نصب می‌شود که هدف آن‌ها ایجاد شرایطی ایمن‌تر برای رانندگی و فراهم آوردن آسایش بیشتر برای راننده و سرنشینان است اما یکی از شاخص‌ترین این سیستم‌ها، سیستم کنترل پایداری خودرو است که اختصاراً ESP نامیده می‌شود.

ESP چیست؟

ESP مخفف عبارت Electronic Stability Program یا برنامه کنترل پایداری است. این سیستم که روی اکثر خودروهای مدرن وجود دارد، از لغزش تایرها و از کنترل خارج شدن خودرو جلوگیری می‌کند و به‌طور دقیق‌تر، جلوی رخ دادن پدیده‌های کم فرمانی (Under Steering) و بیش فرمانی (Over Steering) را می‌گیرد. هنگامی‌که ESP متوجه از دست رفتن تعادل خودرو یا انحراف آن از مسیر می‌شود، به‌صورت خودکار شروع به اعمال نیروی ترمز جداگانه بر روی چرخ‌ها می‌کند و یا با کنترل کردن گشتاور موتور تلاش می‌کند تا خودرو را به مسیر صحیح بازگرداند.

با توجه الزام انجام تست سیستم کنترل پایداری ESP برای خودروهای تولیدی از سوی سازمان ملی استاندارد، شرکت سانیار موتور پارسیان برای تیگارد X35 توسط شرکت NPD ایران خودرو در پیست شرکت بارز شهر کرمان مبادرت به انجام تست کرده و موفق به اخذ تأییدیه فنی شده است؛ بنابراین، در بین شاسی‌بلندهای حدود یک میلیارد تومانی بازار کشورمان، می‌توان گفت تیگارد X35 از ایمنی بالایی برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا