مکمل بنزین
گوناگونخبر

مبارزه به سبک کره‌ای‌ها؛ تقابل هیوندایی i30 SR و کیا سراتو Si

امروز به سراغ دوقلوهایی رفته‌ایم که بر روی کاغذ شباهت فراوانی باهم دارند. این خودروها تجربه جدیدی را از یک هاچبک شهری در اختیار شما قرار می‌دهند. در کشورهای مختلف به‌خصوص استرالیا، سگمنت هاچبک چندان جذاب نبود اما حال شرایط تغییر کرده است. این محصولات کره‌ای با خدمات پس از فروش بلند مدت و امکانات خوب در بازاری که محصولاتی مانند فولکس‌واگن و… وجو دارند ارزش خرید بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. این دو محصول بدون شک در لیست برترین هاچبک ها در رده بالا قرار خواهند گرفت.

2016-Kia-Cerato-vs-2016-Hyundai-i30-RT-17

قیمت و تجهیزات

این خودروها همیشه با شرایط فروش مختلف و به‌صرفه در طول سال عرضه میشوند که شما با هماهنگی فروشندگان می‌توانید بهترین زمان را برای خرید آنها پیدا کنید. در این مقایسه هر ۲ مدل با گیربکس شش سرعته اتومات حضور دارند که هیوندایی i30 SR با قیمت پایه 27،890 دلار عرضه شده که مدلی که در اختیار ما بوده 495 دلار هزینه اضافی بابت رنگ متالیک خود داشته است. مدل استاندارد این خودرو با تجهیزاتی مانند رینگ ۱۷ اینچی، چراغ‌های روشنایی روز ال‌ای‌دی با فناوری تشخیص اتومات نور محیط، صفحه نمایش ۷ اینچی با ناوبری ماهواره‌ای، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، آینه‌های تاشو برقی و پدال‌های آلومینیومی عرضه شده است.

2016-Kia-Cerato-vs-2016-Hyundai-i30-RT-42

در مقابل کیا سراتو با قیمت پایه 28،990 دلار عرضه شده و فقط یک گیربگس ۶ سرعته اتومات برای انتخاب وجود دارد و برای انتخاب رنگ متالیک ما متحمل هزینه ۵۲۰ دلاری شدیم. بنابراین این خودرو برای ما 29510 دلار تمام شد. مدل استاندارد سراتو نیز با تجهیزاتی مانند رینگ ۱۶ اینچی، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی با ناوبری ماهواره‌ای، دوربین دنده عقب، سیستم روشنایی با قابلیت سنجش نور محیط، مواد داخلی نرم، دستگیره‌های داخلی کرومی،استارت دکمه‌ای، صندلی‌های چرمی با‌کیفیت، دریچه هوا عقب، آینه تاشو برقی، تشخیص نقطه کور، هشدار خروج از خط و … عرضه شده است.

موتور و گیربکس

 

هیوندایی i30 SR با موتور ۲.۰ لیتری چهارسیلندر با قدرت ۱۶۶ اسب بخار در گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر و ۲ گیربکس شش سرعته اتومات و دستی عرضه شده است. مصرف سوخت این پیشرانه ۷.۷ در دفترچه راهنما ثبت شده بود اما در آزمون ما این مقدار در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۱.۲ لیتر محاسبه شد. کیا سراتو Si نیز با یک پیشرانه ۲.۰  لیتری MPI با گیربکس ۶ سرعته اتومات عرضه شده است. این پیشرانه قدرت ۱۵۰ اسب‌بخاری را در گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متری برای این خودرو تامین می‌کند. مصرف سوخت سراتو در دفترچه راهنما ۷.۱ لیتر ثبت شده بود اما در آزمایشات ما به‌طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹.۴ لیتر سوخت مصرف‌ می‌کرد. هر دو موتور آرام و با شتاب خوب و قابل قبولی عمل می‌کنند.

شکل ظاهری

سلیقه‌ها در انتخاب شکل ظاهری برتر متفاوت هستند اما در اینجا i30 SR با لاستیک‌های بزرگتر کمی جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. هر ۲ خودرو سبک طراحی منحصربه‌فرد شرکت خود را یدک می‌کشند اما در بخش جلویی نماینده هیوندا کمی زیباتر به‌نظر می‌رسد. در کل هر ۲ مدل به‌حدی متفاوت نیستند که چهره جدیدی را از یک هاچبک به‌نمایش بگذارند و در راستای دیگر محصولات شرکت‌های خود عرضه شده‌اند.

 

کابین

در کابین هیوندایی i30 SR صفحه نمایش ۷ اینچی با قابلیت اپل CarPlay وجود دارد. استفاده از این صفحه نمایش بسیار آسان و لذت بخش است. ناوبری ماهواره ای اختصاصی به این معنی است که شما برای مسیربابی دیگر نیاز ندارید که به گوشی خود مراجعه کنید. سیستم صوتی نیز بیش از حد با کیفیت و خوب است. در صفحه نمایش ۷ اینچی سراتو خبری از اپل کارپلی یا دیگر سیستم‌های ارتباطی گوشی و خودرو نیست اما کیا در حال تلاش برای کسب مجوز‌های کافی برای استفاده از این سیستم‌ها است. کابین i30 درنگاه اول جذاب و زیبا بوده و پوشش استفاده شده در صندلی‌ها حتی بعد از ساعت‌ها استفاده آزاردهنده نخواهد بود. اما کیا در داخل کابین خود از پوشش چرمی استفاده کرده است که نسبت به نماینده هیوندایی برتری دارد. سراتو فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد ولی در کل هر دو خودرو فضای کافی برای یک خانواده متوسط را دارند.

در جاده

هر دو محصول با تیم مهندسی متفاوت با عملکرد خوبی عرضه شده‌اند. I30 احساس اسپرت‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد و کیفیت رانندگی آن کمی بهتر است همچنین سیستم تعلیق آن در دست‌اندازها بسیار قوی ظاهر می‌شود. نیاز نیست که بیش از حد بزرگنمایی کرد اما محصول هیوندا در جاده عملکرد بهتری دارد و قدرت آن بیشتر به‌نظر می‌رسد. موتور سراتو برای آنکه بتواند مانند i30 SR عمل کند باید سخت‌تر تلاش کند و فشار زیادی به‌خود بیاورد. در پیچ‌ها سراتو حس امنیت را در شما برمی‌انگیزد و به‌خوبی پیچ‌ها را پشت سر می‌گذارد و عایق بندی خوب کابین، اجازه ورود صداها را نمی‌دهد.

هیوندایی i30 SR با گارانتی ۵ ساله نامحدود و کیا سراتو Si با گارانتی ۷ ساله نامحدود عرضه شده‌اند. بنابراین کره‌ای ها از لحاظ خدمات پس از فروش نسبت به رقبای خارجی خود برتری قابل ملاحظه‌ای دارند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا