مکمل بنزین
گوناگونخبر

توکلی: صنعت خودروسازی ایران به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت می‌کند

نخستین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان موتور با مشارکت دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. عبدالله توکلی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، در حاشیه این رویداد، بر نقش مهم چنین گردهمایی‌هایی در برنامه راهبردی صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد.

به گزارش چرخان، توکلی در این رویداد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، صنعت خودروسازی کشور را نیازمند تحول از مونتاژکاری به نوآوری و دانش‌بنیان‌سازی دانست. وی عدم رقابت‌پذیری را مشکل اصلی صنعت خودروسازی در سال‌های اخیر دانست و اظهار کرد که تلاش دولت و وزارت صمت در این سال‌ها، رقابتی‌تر کردن صنعت خودروسازی بوده است.

توکلی گفت که صنعت خودروسازی ایران در سال‌های قبل از ۱۴۰۰، رکورد سالانه تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه در سال را ثبت کرده بود. اما هیچ‌گاه عملکرد ثابت و رو به رشدی را از این صنعت شاهد نبودیم و همواره عملکرد صنعت خودروسازی فراز و نشیب داشت.

وی در ادامه گفت که در ابتدا تحریم‌ها تولید صنعت خودروسازی را نصف کرده و خودروسازان با مشکل انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها مواجه شدند. دلیل کاهش تولید در دوران تحریم، دانش‌بنیان نبودن این صنعت و مونتاژکاری به جای نوآوری بوده است.

توکلی اظهار کرد که نتیجه اقدامات دولت و وزارت صمت، ثبت رکورد تولید یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ بود. وی همچنین خبر از رشد ۲۲ درصدی تولید خودروهای سواری و تجاری بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ تا این لحظه نسبت به سال گذشته داد.

توکلی گفت که پس از تحقق افزایش تیراژ تولید، وزارت صمت و دولت می‌بایست جلوی شکننده بودن تولید را بگیرد. به این منظور نیاز بود تا صنعت خودروسازی کشور در مسیر دانش‌بنیان شدن گام بردارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی موجود در ایران و تعداد خودروهای در حال تردد، بیان کرد که تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در ایران به صورت سالانه شدنی بوده که البته بخشی از این ظرفیت به صادرات به کشورهای مختلف اختصاص خواهد یافت.

توکلی بیان کرد که صرف مونتاژکاری باعث ایجاد وابستگی صنعت خودروسازی به روابط خارجی می‌شود که این همان شکننده شدن تیراژ تولید است.

وی با ابراز خرسندی از پیوند بین صنعت و دانشگاه، اقدام کرمان موتور در راستای برگزاری نخستین رویداد فناوری و نوآوری در دانشگاه علم و صنعت را گام مهمی در تعمیق پیوند بین دانشگاه و صنعت دانست.

توکلی در ادامه به لزوم توسعه پلتفرم مشترک بین خودروسازان اشاره کرد و بیان کرد با اشتراک پلتفرم، بخش زیادی از هزینه‌های تحقیق و توسعه برای هر شرکت به دلیل اشتراک در فعالیت‌ها کاسته می‌شود. این مهم در صورتی محقق می‌شود که کلید تحقیق و توسعه و تولید در دست خودروسازان باشد.

توکلی در پایان بیان کرد که امروزه صنعت خودروسازی دنیا فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌ها فراهم کرد که این فرصت‌ها شامل برقی‌سازی، هوشمندسازی، حمل و نقل اشتراکی، اتصال پذیری و … بوده که نیاز است برای جبران فاصله تا دنیا خودروسازان داخلی تمرکز بیشتری روی این موارد داشته باشند.

این رویداد فرصتی را برای خودروسازان، دانشگاهیان، و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرد تا با یکدیگر در زمینه نوآوری و فناوری همکاری کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. فکر کنم منظور صحیح اقای توکلی این باشه، صنعت خودروسازی ایران به سمت چینی شدن پیش میرود!

    البته که بار همین چینی شرف داره به این شترگاوپلنگ‌هایی که هر روز به یه بهانه‌ای گرون و گرونترش میکنن و معلوم نیست چرا کسی جلودارشون نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا