مکمل بنزین
گوناگونتازه‌هاخبر

موتور توربوشارژ مزدا هدیه‌ای اسپرت برای مزدا ۳ و ۶!

از زمان تولید سری جدید مزدا ۳ و مزدا ۶ همگی به دنبال تیپ اسپرت توربوشارژ به نام مدل MazdaSpeed بودند. متاسفانه مزدا اعلام کرده بود که برای ارائه این مدل‌ها اصلا علاقه‌ای نداشته و این کار را بیهوده می‌داند. اما واقعا راهکار برای داشتن یک مزدا ۳ اسپرت توربوشارژی چیست؟

هرچند مزدا دیگر سری ۳ و ۶ را اسپرت و با موتور توربوشارژ ویژه خود ارائه نمی‌کند، اما سری جدید CX-9 کاملا اسپرت بوده و از موتور جدیدی به نام اسکای اکتیو SkyActiv توربوشارژ بهره می‌برد. شاید از آن خوشتان نیاید و آن را خیلی دور از سلیقه همیشگی خود یعنی سری ۳ و ۶ بدانید. اما تنها نکته مثبت و خبر خوب آن موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژی است که ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد. البته بهتر از قدرتش گشتاور بالای آن است، ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور برای کندن هر خودرویی در تیک‌آف کافی است.

Mazda-25T-Skyactiv-G-engine-660x438

این راهکار مزدا برای علاقمند کردن بازار به خودروی جدید CX-9 است ولی اگر کمی به عقب برگردیم می‌بینیم که معمولا ما مزدا را بیشتر برای موتورهایش می خواستیم! نه فقط موتور که لوازم یدکی مزدا همیشه جزو بهترین‌های بازار بوده و هست و هر خودرویی که قطعات مزدا به آن بخورد، انتخاب اولش برند مزدا خواهد بود. حالا خبر خوش واحد مزدا در آمریکای شمالی این است که این موتور توربوشارژ جدید و فوق‌العاده به هر مدل از خودروی مزدا که جنبه پذیرش موتور ۲.۵ لیتری را داشته باشد می‌خورد! دیو کلمن Dave Coleman مهندس واحد توسعه مزدا در آمریکای شمالی اینگونه توضیح می‌دهد:

بصورت پایه ما از فضای زیادی برای منیفولد اگزوز استفاده می‌کنیم که حالا برای توربوشارژ هم از همان فضا استفاده کرده‌ایم. تمام آنها در یک پک جمع شده‌اند و در یک‌جا قرار داردند.

حتما شما هم پرایدهایی با موتور مزدا دیده‌اید ولی این موتور را برای خودروهایی بهتر کنار بگذارید، مثلا اگر یک مزدا ۳ نسبتا قدیمی شده دارید می‌توانید با ابتیاع این موتور و جا دادن آن در سینه‌ آهنی قدیمی جانی تازه به آن بدهید. اگر در مزدا ۳ جدید این موتور را به کار ببریم آن وقت می‌تواند با خودروهای مطرحی همچون فورد فوکوس ST و فورد فیوژن اسپرت رقابت کند. خب اینجاست که دیگر هیچ مجالی برای کم‌کاری و تنبلی مزدا نمی‌ماند!

 

علیرضا فروتن

طراح، نویسنده و مترجم از عاشقان فناوری و خودرو، ماشین باز و نیدفوراسپید باز حرفه‌ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا