مکمل بنزین
گوناگونخبر

برگزاری کارگاه‌های آموزشی حفاظت از جنگل‌های هیرکانی برای دانش‌آموزان با حمایت آرین پارس موتور

شرکت آرین پارس موتور، تولیدکننده خودرو لاماری ایما، در راستای مسئولیت اجتماعی خود، با مشارکت گُلوَنی، کارگاه آموزشی آشنایی با جنگل‌های هیرکانی را برگزار کرد.

این کارگاه آموزشی با هدف آشنایی دانش‌آموزان مناطق جنوب شهر تهران و بویژه منطقه کم‌برخوردار امام‌زاده یحیی در عودلاجان برگزار شد.

مرال، شوکا و گوزن زرد سه گونه خاص گوزن ایرانی هستند که جمعیت آنها در کشورمان رو به کاهش است. برند لاماری با توجه به نماد و هویت بصری خود که ملهم از گوزن بوده، حمایت از مرال ایرانی را به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود آغاز کرده است.

آرین پارس موتور در اولین گام اقدام به تامین هزینه مورد نیاز جهت خرید و تجهیز محیط بانان مناطقی از جنگلهای هیرکانی نموده است.

همچنین در کارگاه آموزشی حفاظت از جنگل های هیرکانی، دانش‌آموزان با زیستگاه اصلی گوزن‌ها که استان‌های گلستان، مازندران و گیلان است آشنا شدند. دانش آموزان همچنین با اهمیت حفاظت از جنگل‌های هیرکانی که زیستگاه این گونه‌های درخطر و منحصر بفرد از گوزن مرال است، آشنا شدند.

هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی، برانگیختن حساسیت و دغدغه‌مند کردن نسل امروز جامعه نسبت به محیط زیست و لزوم توجه و جلوگیری از تخریب زیستگاه‌های جانوری ایران و تلاش برای حفظ تنوع زیستی کشور است.

گفتنی است که جنگل‌های هیرکانی یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان هستند که قدمت آنها به بیش از ۵۰ میلیون سال می‌رسد. این جنگل‌ها از لحاظ اکولوژیکی بسیار ارزشمند هستند و نقش مهمی در حفظ تعادل محیط زیست ایفا می‌کنند.

این درختان زیستگاه بیش از ۵۰۰۰ گونه گیاهی و جانوری هستند که بسیاری از آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند. از جمله این گونه‌ها می‌توان به گونه‌های نادری مانند گوزن زرد ایرانی، سیاه‌گوش اورآسیا، خرس قهوه‌ای، پلنگ ایرانی و ببر مازندران اشاره کرد.

زیست بوم هیرکانی همچنین نقش مهمی در تصفیه هوا، جلوگیری از فرسایش خاک و تنظیم آب و هوا دارند. این جنگل‌ها از لحاظ اقتصادی نیز ارزشمند هستند و منبع مهمی برای تأمین چوب، محصولات جنگلی و گردشگری محسوب می‌شوند.

با توجه به اهمیت منطقه، حفاظت از جنگل‌های این محدوده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بدیهی است که تخریب جنگل‌های هیرکانی می‌تواند منجر به عواقب جبران‌ناپذیری برای محیط زیست و اقتصاد کشور شود.

در این کارگاه آموزشی، دانش‌آموزان با پیامدهای تخریب جنگل‌ها آشنا شدند. آنها همچنین با راهکارهای حفاظت از جنگل‌ها آشنا شدند. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از قطع درختان
جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها
کاهش آلودگی هوا و خاک
افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت جنگل‌ها

امیدوار است برگزاری این کارگاه آموزشی بتواند در افزایش آگاهی دانش‌آموزان نسبت به اهمیت جنگل‌های هیرکانی و لزوم حفاظت از این جنگل‌ها نقشی مؤثر ایفا کند.

 

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا