مکمل بنزین
نمایشگاه خودرویادداشتتحلیلی

برگزاری تکراری نمایشگاه تحول خودرو؛ بازی بی‌هدف وزارت صمت!

سال گذشته، در بحبوهه برگزاری نمایشگاه‌های خودرو در سراسر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا فاطمی امین، تصمیم به برگزاری نمایشگاهی به نام «نمایشگاه تحول صنعت خودرو» گرفت. این نمایشگاه که بیشتر کارکردی سیاسی داشت و قرار بود جلوی استیضاح وزیر را بگیرد، با حضور همه خودروسازان و مونتاژکاران دولتی و خصوصی برگزار شد.

با این حال، اتفاقاتی که در این نمایشگاه افتاد، قول و قرارها، وعده‌ها و البته تفاهم‌نامه‌ها، هیچ‌گاه به مرحله عمل نرسید. بعدها مشخص شد که تمامی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، به صورت دستوری و به یک باره مجبور به حضور در این نمایشگاه شده‌اند و جز صرف هزینه بسیار برای خود و البته پر کردن جیب شرکت‌های نمایشگاهی، هیچ رویداد مثبت دیگری نداشت.

چندی بعد و با تعویض وزیر، بازهم زمزمه‌های برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو شنیده شد. در آن زمان که اوضاع بازار خودرو و وعده وعیدهای هر دو وزیر برای واردات در حال انجام نشدن بود، بازهم شرکت‌های خودرویی مجبور به حضور در نمایشگاهی شدند که اینبار با عنوان «خودروهای برقی و هوای پاک» برگزار می‌شد.

این نمایشگاه نیز با معرفی خودروهایی عجیب و غریب برقی چینی به اتمام رسید و مثل همیشه تنها اتفاق مثبت آن، گردش مالی بسیار بالای آن برای شرکت‌های انحصاری برگزار کننده رویدادهای نمایشگاهی بود.

در این میان، وزارت صمت در برگزاری این نمایشگاه به طور کلی پای خود را کنار کشیده و مدعی شد که برگزارکننده این نمایشگاه آنها نیستند.

در جلسه‌ای که پیش از برگزاری این نمایشگاه در وزارت صمت برگزار شد، آقایان توکلی و منطقی، معاونان خودرویی وزارت صمت، دقایقی قبل از جلسه وزارت صمت با رسانه‌ها در دفتر معاونت خودرویی وزارت صمت حضور داشته و با شرکت‌های خودرویی جلسه داشتند، ناگهان از درب پشتی خارج شدند تا به سوالات رسانه‌ها پاسخ ندهند.

این اتفاق که در نوع خود بسیار جالب بود، مشخص کرد که چه داستانی پشت این نمایشگاه بی‌هدف وجود دارد.

حال، پس از گذشت مدتی از این نمایشگاه، از دو روز قبل نمایشگاه دیگری با موضوع تحول صنعت خودرو، در زمستان و در شهر تبریز در حال برگزاری است.

نمایشگاه تحول خودرو و سوالاتی از وزارت صمت

سوالاتی که در این میان می‌توان از وزارت صمت و آقایان منطقی و توکلی پرسید بسیار زیاد است، اما مهمترین آنان به شرح ذیل است:

سوال اول: مهمترین دستاور نمایشگاه‌های تحول اول و دوم که با حضور همه خودروسازان و مونتاژکاران دولتی و خصوصی برگزار شد چه بود که به سراغ تحول بعدی رفته‌اید؟

سوال دوم: نمایشگاه تحول دقیقا چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا درآمد وزارت صمت از برگزاری این نمایشگاه‌های بی‌هدف، آنقدر زیاد است که این روند پایانی ندارد؟!

سوال سوم: آیا بهتر نیست وزارت صمت در این ایام با هماهنگی وزارت‌خانه‌های دیگر، در انتهای سال به فکر گرانی‌های افسارگریخته در کشور باشد و فکری به حال آن‌ها کند؟!

سوال چهارم: آیا نمایشگاه تحول تبریز، با حضور ۲ خودروساز دولتی و دو نماینده مونتاژکاران کشور، واقعا تحول ایجاد می‌کند؟! نشان دادن محصولات چینی برقی گروه بهمن و سایپا تا چه زمانی قرار است برای مردم جذابیت داشته و البته جیب برگزارکنندگان نمایشگاه را پر کند؟!

سوال پنجم: و نهایتا سوال مهم و آخر اینکه شما مدیران و معاونین خودرویی وزارت صمت؛ برای پاسخگویی به ساده‌ترین سوالات اصحاب رسانه زمان کافی ندارید؛ اما برای افتتاح نمایشگاه تکراری شهر تبریز، به آنجا می‌روید؟! آیا این غیر از فرار از دست رسانه‌ها برای پاسخگویی به سوالات مردم در خصوص صنعت بیمار خودرو است؟

البته و صد البته کاش آقای ساعی در خصوص اجبار شرکهای خودرویی در نمایشگاه بی هدف و لغو شده اسفند ماه نیز به رسانه ها پاسخ دهد!

امیدواریم که دفتر خودرویی وزارت صمت، بالاخره یکی از این سوالات را پاسخ داده تا مردم بدانند که پشت پرده برگزاری این نمایشگاه‌های پرهزینه و البته بی‌نتیجه چیست!

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا