مکمل بنزین
مشاوره خریدآموزشبرگزیده‌هاترفند

11 نکته مهم قبل از خرید یک خودرو تمام برقی

در روزهایی به سر می‌بریم که کمپانی‌های مختلف خودروسازی سعی دارند با الکتریکی‌سازی خودروهای خود، انقلابی در صنعت خودروهای برقی به پا کنند. آنها با ارائه فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های پیشرفته، به دنبال راهی برای کاهش آلودگی‌ هوا هستند.

تمامی این کارها موجب می‌شود تا در آینده زمینی پاک‌تر داشته باشیم. کمپانی‌های بزرگ و مشهوری مانند تسلا، فورد و سایر شرکت‌ها خودروهای برقی تولید کرده‌اند و علاقمندان زیادی نیز به دنبال خریداری یک خودروی الکتریکی هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: نگاهی به 15 خودروی برقی برتر 2024

ولی باید قبل از خریداری یک خودروی برقی چند نکته مهم را بدانید، بنابراین اگر برای دانستن این نکات کنجکاو هستید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

سرعت شارژ خودروهای برقی و انواع کانکتورها

خودروهای الکتریکی مشخصات خوبی دارند ولی یکی از مهمترین چیزهایی که باید قبل از خریداری یک خودروی برقی بدانید، سرعت شارژ و نوع کانکتوری است که برای شارژ به آن نیاز دارید.

خوب است بدانید که کمپانی‌های مختلف در سراسر جهان ایستگاه‌های شارژ مختلفی را ارائه می‌کنند، علاوه بر آن، نوع کانکتور خودروهای برقی باهم متفاوت است. اگر از جمله افرادی هستید که خیلی به سفرهای طولانی نمی‌روید، می‌‌توانید از همان شارژرهای خانگی استفاده کنید، در غیر این صورت باید جایگاه ایستگاه‌های شارژ عمومی را به یاد بسپارید و کمی منتظر بمانید تا دستگاه به طور کامل شارژ شود.

انواع کانکتورهای شارژ خودروهای برقی

  • شارژ سطح 1: این نوع از کانکتور یکی از ساده‌ترین نوع شارژر خودروهای برقی است که در بیشتر مواقع در دسترس قرار می‌گیرد. راننده می‌تواند با اتصال دستگاه به یک شارژر خانگی استاندارد 120 ولت جریانی نزدیک به 16 آمپر را تجربه کند. با سرعت شارژ پایین، فرد می‌‌تواند به ازای یک ساعت شارژ، برد متوسط ​​2 تا 5 مایل را تجربه کند.
  • شارژ سطح 2: این نوع از شارژ سرعت بالاتری دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایستگاه‌های شارژ مسکونی و عمومی شناخته می‌شود. راننده قادر است با استفاده از یک منبع برق 220 ولتی خودروی خود را بین 4 تا 10 ساعت تا 80 درصد شارژ کند.
  • شارژ سریع DC: این شارژ که به شارژ سطح 3 نیز معروف است، سریع‌ترین سرعت شارژ را فراهم می‌کند. استفاده از شارژ 480 ولت و جریان مستقیم موجب می‌شود تا خودرو در 20 دقیقه از 60 تا 100 مایل برد را فراهم کند.

برد تخمینی خودروهای برقی

حداکثر برد تخمینی محصولات الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. خودروسازان سعی می‌کنند با افزایش نوآوری‌ها، برد محصولات برقی را افزایش دهند. جالب است بدانید که برد خودروهای الکتریکی در سال 2021 حدود 216 مایل برآورد شده بود. ولی نسبت به سال 2011 حدود 3.5 برابر افزایش یافته است.

البته کمپانی‌هایی مانند تسلا خودروهایی با بیش از 300 مایل ارائه کرده و لوسید ایر نیز می‌تواند پس از هر بار شارژ شدن، بیش از 500 مایل را فراهم کند. مرسدس بنز EQS 580 4Matic 2022 نیز موفق شد به برد 380 مایلی دست یابد.

در هر صورت، برد خودروهای الکتریکی به عوامل زیادی بستگی دارد. از نوع آب و هوایی که در آن رانندگی می‌کنید تا هوای درون کابین همگی روی برد تاثیر می‌گذارند. خودروسازان برای حل این مشکل، ظرفیت باتری را افزایش می‌دهند.

تاثیر آب و هوا بر عملکرد خودروهای برقی

همانطوری که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، آب و هوا می‌‌تواند روی برد خودروهای برقی نیز اثرگذار باشد. فرقی نمی‌کند دما زیاد باشد یا کم، چون در هر صورت، تاثیر منفی روی برد خواهد گذاشت. البته هوای سرد عملکرد خودرو را با اختلال مواجه می‌کند و انرژی الکتریکی باتری مخصوصا لیتیوم یونی را کاهش می‌دهد.

خودروهای الکتریکی در دمای 21.5 درجه سانتی گراد (70 درجه فارنهایت) بهترین عملکرد را دارند. خودروسازان نیز در باتری‌ها از سیستم‌ مدیریت حرارتی استفاده می‌کنند تا محدوده دمایی آنها بهبود یابد. با این وجود، آب و هوای درون کابین نیز تاثیرگذار است.

البته چند راه برای حل این مشکل وجود دارد که عبارتند از شتاب و سرعت ملایم، خاموش بودن سیستم گرمایش خودرو تا حد امکان و استفاده از ترمز احیا کننده.

نگهداری از خودروی برقی

تعمیر و نگهداری خودروهای برقی نسبت به خودروهای معمولی آسان‌تر است و هزینه کمتری دارد، یکی از دلایل آن، هزینه پایین نگهداری از موتور، باتری و دیگر لوازم عنوان می‌شود‌.

بهتر است که به طور منظم به دنبال سرویس باتری باشید، چون بدون باتری، تامین انرژی خودرو نیز با مشکل مواجه می‌شود. این کار باعث افزایش بهبود کارایی خودروی الکتریکی می‌شود. خنک کردن موتور نیز امری واجب است، چرا که گرمای بیش از حد می‌تواند بر عملکرد خودرو تأثیر بگذارد و موجب خطراتی شود.

ارزش فروش مجدد خودروهای برقی

ارزش فروش دوباره خودروهای برقی نسبت به دیگر خودروها بالاتر است. سلامت باتری تاثیر زیادی بر ارزش خودروی الکتریکی می‌گذارد و بهتر است که قبل از خریداری یک محصول برقی، به دنبال بهترین برندها باشید.

چرا که این کمپانی‌ها معمولا به خریداران ضمانت می‌دهند، از جمله آنها می‌توانیم به تسلا مدل 3 اشاره کنیم که ارزش زیادی دارد و حتی با فروش مجدد نیز قیمت بالایی خواهد داشت.

مشاوره از انجمن‌های آنلاین قبل خرید

گروه‌ها و انجمن‌های آنلاین به افراد امکان می‌دهند تا تجربه‌های خود در کار کردن با خودروهای برقی را به اشتراک بگذارند و نکاتی در مورد به حداکثر رساندن برد، بهترین روش‌های شارژ کردن و چالش‌های خود را بیان کنند.

مقررات دولتی در راستای استفاده از خودروهای برقی

تولید خودروهای برقی همیشه روی بهبود وضعیت زندگی تاثیر مثبتی داشته است، برای همین کشورها تلاش می‌کنند تا با تشویق کردن کمپانی‌ها و ارائه تخفیف‌های مناسب، خریداران را به خریدن محصولات برقی تشویق کنند.

بی‌صدا بودن خودروهای برقی، یک چالش بزرگ

هنگامی که خودروهای برقی در همان ابتدا به بازار آمدند، هیچ آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کردند، همین امر علاقمندان به خودروهای برقی را شگفت‌زده کرده بود! البته این امر دیگر کسی را متعجب نمی‌کند، بلکه انتقادهای مختلفی را نیز در پی داشته است.

وقتی که یک خودروی برقی بدون هیچ صدایی از کنارتان بگذرد، امکان تصادف و مشکلات ایمنی افزایش خواهد یافت. این مشکل در محیط‌های شلوغ بدتر هم خواهد شد‌. بنابراین دولت تلاش می‌کند تا مقررات مختلفی را برای کمپانی‌های خودروسازی تنظیم کند تا محصولات برقی حداقل صدای مصنوعی تولید کنند.

 این امر برای هشدار به عابران پیاده و دوچرخه سواران بسیار اهمیت دارد اگرچه بسیاری از افراد آن را غیرضروری می‌دانند. خوب است بدانید که اکنون می‌توان صدای خودروها را شخصی سازی کرد.

بروزرسانی‌های نرم‌افزاری

خودروسازی‌ها معمولا برای بهبود عملکرد خودروها بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را منتشر می‌کنند‌. پس باید قبل از خریداری یک خودروی برقی، با سیاست‌های ارسال آپدیت‌ها از سوی خودروساز آشنا باشید.

بنابراین توجه کنید که کمپانی بروزرسانی‌های Over-The-Air (OTA) را ارائه می‌کند یا خیر؛ با این آپدیت‌ها می‌توانید بسیار سریع‌تر سیستم خودرو را بروزرسانی کنید. نکته دوم اینکه آیا با بروزرسانی‌ها، مشکل امنیتی خودرو حل می‌شود. همچنین به سیستم مدیریت شارژ از راه دور نیز توجه کنید.

روش‌های جذاب برای رانندگی با یک خودروی برقی

خودروهای الکتریکی مانند خودروهای معمولی عملکردهای خاص خود را دارند ولی با فناوری‌های جدیدی میزان استفاده از هر یک از این عملکردها افزایش خواهد یافت. برای مثال، ترمز احیاکننده از جمله تکنیک‌های خودروهای برقی است که در طی این سال‌ها حسابی درخشیده است. این قابلیت می‌‌تواند در هنگام ترمز گرفتن، انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

یکی دیگر از ترفندهای خودروهای الکتریکی کم و زیاد کردن سرعت و شتاب است. همچنین با نزدیک شدن به مقصد، پای خود را از روی پدال بردارید و اجازه دهید خودرو به آرامی توقف کند. این کار مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند. در نهایت به سیستم کنترل آب و هوای درون کابین توجه نیز توجه کنید تا عملکرد خودرو افزایش یابد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. ما دستمون به ماشین های داخلی نمیرسه
    بعدش شما در مورد خودرو برقی به ما راهکار میدید

  2. مهمترین موضوع ارتقاء فرهنگ عدم شارژ خودرو با استفاده از برق عمومی در آپارتمانهاست

  3. خوشبختانه بزووودی نسل خودروهای آلوده کننده بنزینی و گازوئیلی از روی کره زمین برچیده می‌شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا