مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی بایک BJ60 فول آپشن ترین شاسی بلند بازار

شرکت دیار خودرو که سابقه همکاری طولانی‌مدتی با شرکت چینی بایک دارد، مدت‌ها به دنبال مونتاژ شاسی‌بلند آفرودی BJ40 این شرکت در کشورمان بود و سرانجام مونتاژ این خودرو را در دهه فجر امسال آغاز کرد. دیار خودرو اما علاوه بر مونتاژ این خودرو، قصد واردات یکی دیگر از محصولات آفرودی بایک BJ60 را هم دارد. این شاسی‌بلند در نمایشگاه خودروی تهران 1402 رونمایی شد و نظرات زیادی را به خود جلب کرد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این شاسی‌بلند آفرودی چینی خواهیم پرداخت.

بایک BJ60

معرفی کلی بایک BJ60

شرکت چینی بایک سال‌ها است که شاسی‌بلندهای مختلفی را از طریق برند بیجینگ خود با پیشوند BJ تولید و به بازار عرضه می‌کند. این سری از مدل کامپکت BJ30 آغاز شده و به مدل فول سایز BJ90 که بر اساس نسل قبلی مرسدس بنز GLS ساخته شده ختم می‌شود. جدیدترین عضو این خانواده، BJ60 است که اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن سال 2022 رونمایی شد. این خودرو یک شاسی‌بلند فول سایز است که از لحاظ اندازه بالاتر از BJ40 و پایین‌تر از BJ90 قرار می‌گیرد.

بایک BJ60

طراحی بیرونی BJ60

BJ60 به‌عنوان یک شاسی‌بلند آفرودی، فرم جعبه‌ای شکل سنتی دارد که مشابه آن را در خودروهایی مثل تویوتا لندکروزر دیده‌ایم. بااین‌وجود، طراحی جلوی این خودرو طبق زبان طراحی آشنای بایک شکل گرفته که اصلی‌ترین ویژگی آن، جلوپنجره معروف این برند با قسمت‌های U شکل است. چراغ‌های جلو هم مطابق با این جلوپنجره طراحی شده‌اند. فرم کلی نمای جلوی BJ60 با این طراحی شاید کمی محصولات جیپ را تداعی کند اما نمی‌توان آن را یک کپی کامل دانست. در قسمت جانبی شاهد فرمی ساده هستیم که از چنین خودرویی انتظار می‌رود. تریم کرومی و رینگ‌های 20 اینچی با لاستیک‌های 275 از ویژگی‌های این قسمت هستند. در عقب هم شاهد چراغ‌های ساده، چرخ زاپاس و درِ صندوقی هستیم که به‌صورت افقی به سمت راست باز می‌شود. درمجموع، BJ60 طراحی قابل‌قبول و مناسبی را به نمایش گذاشته است. این شاسی‌بلند فول سایز چینی با 5,040 میلی‌متر طول، 1,955 میلی‌متر عرض و 1,925 میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری 2,820 میلی‌متری، ابعادی مشابه تویوتا لندکروزر دارد.

بایک BJ60

داخل کابین

BJ60 از کابینی بروز با طراحی زیبا و متریال باکیفیت بهره می‌برد که خطوط صاف فراوان و طرح دورنگ مشکی و سفید از ویژگی‌های آن هستند. داخل این خودرو همچنین مملو از چرم و تزئینات کرومی است و غربیلک فرمان چهارپره، آینه عقب دیجیتالی، صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی و نمایشگر مرکزی 12.8 اینچی ازجمله ویژگی‌های آن هستند. BJ60 در نسخه‌های پنج و هفت‌نفره تولید می‌شود که دومی به سه ردیف صندلی با ترکیب 2+3+2 مجهز است. در نسخه پنج‌نفره، صندوق بار 972 لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1836 لیتر می‌رسد.

بایک BJ60

امکانات و تجهیزات بایک BJ60

BJ60 شاسی‌بلند کاملاً مجهزی است و بایک امکانات لوکس و بروز فراوانی را برای آن در نظر گرفته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت‌های مختلف رانندگی مثل اسپرت، معمولی، برف و…
  • کنترل پایداری و کنترل کشش
  • کرال کنترل
  • چراغ‌های خودکار
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • نورپردازی داخلی 256 رنگ
  • گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو و عقب
  • کروز کنترل تطبیقی
  • دوربین 360 درجه
  • سیستم صوتی اینفینیتی با 12 بلندگو
  • سقف پانوراما
  • سیستم پیشگیری از برخورد جلو
  • سنسور باران
  • گرم‌کن آینه‌های جانبی
  • هدآپ دیسپلی
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • و…

بایک BJ60

پیشرانه بایک BJ60

این خودرو به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو با تکنولوژی هیبریدی خفیف 48 ولتی مجهز شده است که 270 اسب بخار قدرت و 406 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل است و نیروی خود را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. شاسی‌بلند جدید بایک از 9 حالت رانندگی مختلف به همراه حالات 2H، 4H و 4L بهره می‌برد. این ماشین همچنین برای پیمایش‌های طولانی در مسیرهای خارج از شهر و جاده، به یک باک سوخت 85 لیتری و یک باک کمکی 35 لیتری مجهز شده و می‌تواند با هر بار سوخت‌گیری کامل تا 1000 کیلومتر را طی کند. BJ60 ظرف 9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. قفل دیفرانسیل جلو و عقب هم یکی دیگر از امکانات این خودرو برای مسیرهای آفرودی است. بایک برای این خودرو یک پیشرانه 2 لیتری دیزلی را هم ارائه می‌کند اما در کشورمان همان نسخه بنزینی را خواهیم دید.

بایک BJ60

قیمت و جمع‌بندی

بایک BJ60 طبق استاندارد خودروهای چینی شاسی‌بلند گران‌قیمتی است به‌گونه‌ای که قیمت آن در بازار این کشور از 239,800 یوآن معادل 33,700 دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به 285,800 یوآن معادل 40,100 دلار می‌رسد؛ بنابراین، با توجه به نرخ دلار، تعرفه واردات و سایر هزینه‌ها، برای این خودرو در بازار ایران باید انتظار قیمتی بین 3.5 تا 4 میلیارد تومان را داشته باشیم که آن را به یکی از گران‌ترین خودروهای چینی بازار کشورمان تبدیل خواهد کرد.

بایک BJ60

جدول مشخصات فنی بایک BJ60

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو هیبرید خفیف
قدرت 270 اسب بخار
گشتاور 406 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 9 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
حجم صندوق بار 972 لیتر
طول 5,040 میلی‌متر
عرض 1,955 میلی‌متر
ارتفاع 1,925 میلی‌متر
فاصله محوری 2,820 میلی‌متر

 

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. نمایشگاه رفتم دیدم واقعا کیفیت میبارید هم بدنه و رنگ
    هم تریم داخلی ارزش این قیمت داره

    1. اگه با همین قیمت هم باشه می ارزه چون خودروی باکیفیت و قویه….

  2. هر چی باشه باز هم چینی و بی کیفیت
    این ماشین های چینی واقعا با این قیمت ارزش خرید نداره

    1. منظورت از کیفیت چی هست؟؟؟
      همین گوشی که داری باهاش تایپ میکنی و چینیه، تکنولوژی میخواد که ایران تا 50 سال دیگه هم بهش نمیرسد.
      مطمئن باشید اگه چین تکنولوژی روز داره ما که دور از دنیای مدرن هستیم در حد نقد کیفیت محصولات اونا نیستیم.

  3. با قیمت مناسب نیاد تو اریان نمیتونه جا باز کنه نمونش دایونy7و کلوت که با قیمت بالا اومدند الان کسی نیمخره و اسمشون بد در رفته و بعیده بتونن دوباره خودشو رو احیا کنند هرچند برند بایک خیلی خیلی معتبر تر هست ولی قیمت بالاتر رنج مشتری کمتر

    1. آقا دایون گفتی داغم رو تازه کردی این شرکت ایلیا تولید کننده دایون وقتی پول گرفت از مشتری دیگه میسپاردت بخدا .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا