مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخودروی سبزخبر

چرا بازار تشنه خودرو ایران به سمت واردات خودروی برقی تولید شده در چین نمی‌رود؟

حالا که باب واردات یا مونتاژ خودرو از چین باز است چرا بازار تشنه به خودروی ایران به سمت خودروهای برقی نمی‌رود، شاید دلیلش نبود زیرساخت ها و دلایل فنی باشد. البته هنوز خودروهای برقی تولید شده این اطمینان خاطر را به خریداران و مسئولین امر نمی دهند که قابل اطمینان باشند. فکر کنید در وسط یک بیابان دور از شهر در جاده با یک خودروی برقی دچار مشکل شوید! چاره کار چیست؟

آیا مشتری به عنوان یک مصرف کننده نهایی این قوت قلب را دارد که پشت ماشین برقی نشسته و به هر جا که دلش می‌خواهد سفر کند؟ پاسخ با کمال تاسف ” منفی” است.

اگر چه این روزها در بازار تبلیغ و فروش خودروهای برقی مانور زیادی در خصوص امنیت و آپشن‌های فراوان و همچنین امکانات زیادی از قبیل اینترنت اشیا و سیستم‌های دستیار هوشمند می‌شود ولی تقریبا هیچ مشتری یا راننده ای پیدا نمی‌شود که بخواهد با خودروی برقی به دل جاده کویری بزند که هیچ شناختی از آن ندارد.

شرکت‌های خودروساز این روزها به سمت دوگانه کردن خودروها و تکامل پیشرانه‌های آن هستند که خودروها بتوانند در حالت برقی و بنزینی یا برقی و دیزلی قابل استفاده باشند این حالت یک دلگرمی و اطمینان خاطری به مشتری داده و صرفه جویی بسیاری در مصرف سوخت و همچنین جلوگیری از آلایندگی‌ها دارد.

بازار ایران تاکنون تجربه موفقی در خصوص استفاده مشتریان از خودورهای برقی نداشته و بازار فعلی خودرو هم با توجه به نبود زیرساخت‌های کافی و افراد متخصص و همچنین تعمیرکاران و فروشندگان لوازم یدکی خودروهای برقی تمایلی به این نوع خودروها از خود نشان نداده است.
باتری‌های خودروهای الکتریکی زمان شارژ تقریبا زیادی نیاز دارند. ولی زمان لازم برای شارژ به  پارامترهای مختلفی مانند نوع باتری، توان شارژگیری، وضعیت شارژ قبلی، و سلامت قطعات واسط بستگی دارد. شاید یکی از دلایل برتری خودروهایی که با سوخت‌های فسیلی تامین انرژی می‌کنند به خودروهای با انرژی برق یا انرژی خورشیدی باشند همین زمان کوتاه سوخت گیری و تامین انرژی باشد زیرا در عصر مدرن و تکنولوژی زمان بسیار ارزشمند است.

در هر حال با توجه به پیشینه برخی خودروسازان به جهت اعتبار و اصالت آنها این ریسک را پذیرفته اند و به بازار خودروهای برقی ورود کرده اند و در کشور چین اولین محصولات برقی خود را تحت نظر کمپانی اصلی تولید می‌نمایند.

در بازار خودروهای الکتریکی چین، تعدادی از برندها به عنوان پیشرو در تولید خودروهای الکتریکی شناخته می‌شوند. این برندها عبارت‌اند از:

  • تسلا : با ثبت برد مسافت الکتریکی ۱۰.۶۳ میلیون کیلومتر، تسلا در بازار چین پیشتاز است اگرچه هنوز در بازارهای خاورمیانه از این خودرو استقبالی نشده است.
  • رنو – نیسان: این دو شریک فرانسوی و ژاپنی نیز در بازار چین حضور دارند.
  • جنرال موتورز: یکی دیگر از برندهای معتبر در تولید خودروهای الکتریکی هست که در کشور نمایندگی تولید خودروی چینی دارد.
  • ب‌ام‌و: ب‌ام‌و نیز علوه بر خودروسازان دیگر در بازار چین در عرصه خودروهای برقی فعالیت دارد.
  • هیوندای: این شرکت کره‌ای نیز در کنار سایر بزرگان عرصه خودرو، خودروهای الکتریکی را در چین عرضه می‌کند.
  • BYD:  BYD یکی از پیشروهای بازار خودروهای الکتریکی در چین است و بیش از ۶۰۰ هزار خودرو با انرژی‌های جدید فروخته است این شرکت برخی محصولات خود را در بازار ایران به فروش رسانده است.
  • بایک: این برند با وجود تجارب ناموفقی در ارائه خودروهای با حجم موتور پایین و مصرفی شهری در بازار خودرو ایران، در تولید خودروهای الکتریکی نیز در چین فعالیت دارد.
  • جیلی: جیلی نیز یکی از محبوب‌ترین برندهای خودروهای الکتریکی در بازار چین است که در بازار ایران در عرصه برخی محصولات موفق عمل کرده است شاید نسل بعدی خودروهایی که در کشور وارد شوند جیلی های برقی باشند.

به علاوه، برندهای دیگری نیز در حال توسعه و تولید خودروهای الکتریکی در چین هستند. این توسعه نه تنها به بازار داخلی چین، بلکه به صادرات نیز کمک می‌کند.

بازار خودروهای برقی در سراسر جهان در حال توسعه و رشد است. در سال 2023، اندازه بازار جهانی خودروهای الکتریکی به 388.1 میلیارد دلار ‌رسید و انتظار می‌رود تا سال 2030 با رشد مرکب 13.7 درصد در دوره پیش‌بینی 2023-2030 به  951.9  میلیارد دلار برسد. این رشد نه تنها در کشورهای اروپایی مانند اروپا (157 درصد)، چین (197 درصد)،  آمریکا (166 درصد) و ژاپن (20 درصد)، بلکه در سراسر جهان قابل مشاهده است.

کشور ما نیز از این قاعده استثنا نیست و خواه و ناخواه پای خودروهای برقی به کشور گشوده می‌شود و ممکن است با توجه گرانی سوخت و تشدید آلودگی هوا و محیط زیست به سمت خودروهای برقی سوق پیدا کند.

در نمایشگاه دستاوردهای برقی صنعت خودرو امسال چندین خودرو شامل لاماری هیبریدی، تارا برقی، J4 برقی اسکای ول مپنا، داچیا اسپرینگ برقی (سایپا پاژ)، KMC J7 برقی و  جک به نمایش درآمد. این خودروها نمونه‌های نهایی و یا پروژه‌های در حال انجام از شرکت‌هایی بودند که برای اولین بار به صورت جدی وارد این حوزه شدند. این شرکت‌ها قبلا در عرصه واردات و مونتاژ خودروهای چینی یا خودروهای مونتاژ داخل فعالیت‌هایی داشته اند مانند شرکت کرمان موتور، سایپا، ایران خودرو، مپنا، و آرین پارس موتور هستند.

بازار ایران تشنه خودروهای برقی بوده و  تولید خودروهای برقی عمومی نظیر تاکسی و مینی بوس ، ون و اتوبوس شهری که خریداران را مطمئن از پشتیبانی قطعه و خدمات پس از فروش و تامین برق ارزان و قابل دسترس در همه جا نمایند در کشور در نقطه حساسی است که ممکن است با یک تصمیم به جا و صحیح در بسیاری از امور صرفه جویی خواهد شد.

 

مهندس فرهاد رنجی تکاب

فرهاد رنجی تکاب کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی های به روز دنیای خودرو

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. پس این همه خودرو چینی در بازار ایران چه هستند؟ اگر استقبال نمی شد که این قدر فروش نداشتند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا