مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

چند نکته حیاتی که برای خرید اولین خودروی خود باید به آن توجه کنیم

خرید اولین خودرو و شور و شعف انتخاب نخستین اتومبیل، همیشه هیجان‌انگیز و دلنشین بوده و هست؛ اما بعضی اوقات شور و شعف انتخاب اولین خودرو، باعث انتخاب غلط و پیشمانی می‌شود. اکثر کسانی که برای اولین‌بار خودرویی را خریداری می‌کنند؛ جوانانی هستند که به تازگی گواهینامه گرفته و یا بودجه‌ای پس از تلاش‌های فراوان جمع‌آوری کرده‌اند و حالا می‌خواهند یک خودروی مناسب تهیه کرده و کیف کنند! از اینجا مشکلات شروع می‌شود و خودرو اولی‌ها باید هوشیار باشند تا یک وقت خدایی ناکرده شرمنده جیب و اعصاب خود نشوند. در این متن نکاتی را به شما گوشزد می‌کنیم که حتما باید به آنها توجه داشته باشید، تا بهترین و عاقلانه‌ترین انتخاب ممکن را بکنید؛ پس در ادامه همراه چرخان باشید…

car61

بودجه

اولین و مهم‌ترین اصل در خرید یک خودرو، بودجه موجود در جیب شماست! اگر زیاد نیست و نمی‌توانید خودروی آنچنانی بخرید، باید سطح انتظارات خود را پایین آورده و به فکر یک خودروی ارزان قیمت باشید.

خودرویی خریداری کنید که قیمت آن در حد توان مالی شما بوده و انتخاب‌های خودتان را متناسب با بودجه کاهش دهید. اگر احساس می‌کنید که توان پرداخت اقساط و سود شرکت‌های خودروسازی را دارید اقدام کنید؛ فکر بدی نیست! ولی با فکر و سنجیده؛ زیرا تعداد دفعات پرداخت اقساط و سود مشارکت و… بسیار مهم بوده و می‌تواند در زندگی و درآمد شما تاثیرگذار باشد. مثلا بودجه شما در حد 20 میلیون تومان بوده و می‌توانید یک پراید خریداری کنید؛ اما دلتان سمند توربو می‌خواهد، ولی بودجه کافی ندارید! پس دست به دامن شرایط اقساطی شده و تا به خود بیایید، متوجه خواهید شد که پول دو دستگاه پراید را صرف خرید یک دستگاه سمند توربو کرده‌اید که آن هم 2 سال از عمرش می‌گذرد و در این دو سال سند رهن شرکت ایران‌خودرو بوده! خلاصه فکرهایتان را کنید که پشیمان نشوید.

دست دوم!

خودروهای دسته دوم هم می‌توانند گزینه مناسبی برای خودرو اولی‌ها باشند. خرید این خودروها کاملا به نفع جیب شما بوده و می‌توانید هر بلایی که خواستید سر آن بیاورید. این‌گونه اگر زمانی یک خط و خش کوچک بر روی بدنه اتومبیل دسته دوم شما بی‌افتد، خیلی حرص نمی‌خورید! ضمن اینکه رانندگی شما هم بهتر شده و اگر کمی و کاستی در رانندگی دارید؛ تا خرید خودروی بعدی جبران می‌شود. البته این را هم باید گفت که خرید چنین خودروهایی ریسک بالایی دارد و باید خیلی مراقب باشید تا سرتان کلاه نرود و حسابی حواستان به دلالان محترم بازار باشد که یک وقت خدایی نکرده گنجشک را به جای قناری به شما غالب نکنند. بنابراین خرید یک اتومبیل دسته دوم با توجه به بودجه و همچنین توانایی‌های شما در رانندگی توصیه می‌شود.

IMG10202795

خودروی مورد علاقه!

متاسفانه در بازار خودرویی ایران، مسئله علاقه معنایی ندارد! خصوصا اگر بودجه شما کم باشد و موارد موجود برای انتخاب کم! ولی حتما بین پراید و تیبا تفاوت‌هایی هست! قبل از خرید یک خودرو، حتما تحقیقات کافی درباره مشخصات فنی و… آن انجام دهید و از تجربیات دیگران و یا کسانی که در زمینه تعمیرات و… فعال هستند، کمک بگیرید. سعی کنید خودرویی را انتخاب کنید که پس از چند وقت دل شما را نزند و پشیمانتان نکند. شاید دلتان آن ماشین خفنی را می‌خواهد که مانیتور، کروز کنترل و… دارد! ولی از قیافه و چهره آن خوشتان نمی‌آید و به دلتان نمی‌نشیند (منظورم دنا بود!)، خب نگرانی ندارد! پس از خرید خودروی مورد علاقه خود، مانیتور و… را با هزینه‌ای 1 تا 4 میلیون تومانی نصب کرده و لذت ببرید؛ فقط چیزی را بخرید که مورد پسند و علاقه شما باشد؛ همین!

کمک بگیرید!

در بالا اشاره به کمک گرفتن از دیگران کردیم؛ ولی لازم است که این موضوع را حتما برای شما باز کرده تا بیشتر کمک حالتان باشد. برای درک این موضوع یک مثال واقعی و تجربه خرید خودروی خود را برای شما بازگو می‌کنم. داستان از این قرار است؛ بودجه‌ای اندوخته و تصمیم به خرید یک خودروی خوب پس از مدت‌ها رانندگی با پراید گرفتم و مشغول تحقیقات شدم. در جریان تحقیقات ابتدا به سایت‌های اینترنتی و نظرات کاربران توجه داشتم، ولی این کافی نبود. تحقیقات خود را گسترش دادم و به پرس‌و‌جو پرداختم تا خودروی متناسب با بودجه، روحیات و علاقه خود را پیدا کردم! ماشین مورد نظر، جک جی5 دستی بود. حالا باید به نمایندگی‌های کرمان‌موتور می‌رفتم و از صاحبان این خودرو سوالاتی می‌کردم. در جریان پرس‌و‌جوهایم متوجه شدم که نسخه اتومات این خودرو، بیشتر باب طبع من است. اما برای کامل شدن تحقیقات و تصمیم‌گیری نهایی، لازم بود که حتما سوار بر یک جک جی5 اتومات شده و آن را تست کنم. با کلی پرس و جو در بین اقوام و دوستان، بالاخره یک دستگاه جک جی5 اتومات به دستم رسید و آن را تست کرده و تصمیم نهایی را گرفتم. بله؛ من یک جک خریدم! به خوب و بد بودن خودروی خریداری شده بنده فعلا کاری نداشته باشید! به این نکته توجه کنید که من از خرید خود راضی هستم؛ چون با تحقیقات و کمک گرفتن از دیگران خیال خود را راحت کردم! نتیجه اخلاقی اینکه همیشه از دیگران کمک بگیرید. اگر خودروی مورد نظر شما هنوز به بازار نیامده، مقداری صبر کنید تا به بازار بیاید و جواب پس بدهد. کمی بیشتر کنجکاو بوده و بیشتر پرس‌و‌جو کنید.

دنده اتومات یا دستی؟!

اگر خانم هستید، شاید شنیده باشید که خودروهای اتومات بهتر از دنده‌ای است و رانندگی با آن راحت‌تر است و از این حرف‌ها! اما به چه قیمتی؟! بله خودروی اتومات در مواردی بهتر از دنده دستی است؛ اما به شرطه‌ها و شروطه‌ها!

automatic-driver

شما به هیچ وجه نمی‌توانید با مبلغی بین 20 تا 30 میلیون تومان یک خودروی اتوماتیک خوب و سالم پیدا کنید! توجه کنید که خودرویی که شما می‌خرید، هزینه نگه‌داری بالایی دارد، پس یا پول خود را دو برابر کرده و یک اتومات خوب بخرید، یا به سراغ یک محصول دنده‌ای مطمئن باشید؛ خلاص!

در غیر این صورت بروید یک خودروی تسلا با فناوری سیستم رانندگی خودکار بخرید تا دیگر حتی نیاز نباشد دنده را عوض کنید!

موارد دیگر!

مواردی مانند؛ افت قیمت، خدمات پس از فروش، تامین قطعات و… را هم باید مورد توجه قرار داد. اگر شما هم مانند خیلی‌های دیگر تصور می‌کنید که خودرو، یک کالای سرمایه‌ای است؛ باید به مسئله افت قیمت محصول خریداری شده خود در بازار توجه کنید. اگر ترس از خرابی و دردسر تامین قطعات و… را دارید؛ باید خدمات پس از فروش برای شما در اولویت باشد. البته این موارد بعضی وقت‌ها شما را از علاقه و انتخاب درست باز داشته و باعث می‌شود که بر خلاف میل باطنی خود، خودرویی را خریداری کنید که دوستش ندارید!

حالا خوشحال می‌شویم اگر تجربیات شما را در زمینه خرید خودرو بشنویم.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. باسلام و خسته نباشید ممنون بابت اطلاعات مفیدتون بسیار زیبا و ساده و صادقانه نگارش کرده بودیداستفاده بردیم

  2. بنده سال ٨٨ يك پژوي ٢٠٦ تيپ ٦ اتوماتيك رو از دامادمون خريدم حدوده ١٢ ميليون پيش خودم فكر ميكردم كه خيلي زرنگم چون با اون بودجه يك ماشينه اتوماتيك فول داشتم سوار ميشدم ولي كاملاً اشتباه ميكردم چون اين مخصوله ايران خودرو بي كيفيت ترين محصوله ايران بود و دندهً اش آ ال ٣ نسله قديم بود كه لگد زياد ميزد و گاز ماشين اصلاً هماهنگ با دنده اتوماتيك نبود خلاصه بنده ي ١ ميليون همون سال و يك ٣ ميليون ٢ ساله قبل صرفه تعمير دنده ماشين كردم كه بازم درست نشد و ١ ميليون براي گاز و ٣ ميليوني هم خرج فرمان هيدروليك و سنسور و غيره در كل من ٨ ميليون خرج ماشيني كردم كه ١١ميليون خريده بودم الان گذاشتم براي فروش به زور ١٤ مليون دارم ميفروشم كه فقط از شرش راحت بشم و از روي اجبار يك رانا گرفتم كه صفره هرچند آشغاله ولي باز از اون بهتره تا محصولات تازه بياد و من سري عوض كنم تا ماشينه بي كيفيت ايراني سوار نشم سگه چيني ها مي ارزه به ايراني چون هدفشون مشتري مداريه نه دزدي!!!در آخر اگه كسي بهتون پيشنهاد باورنكردني داد خوب باورش نكنيد چون اگه مشتري داشت به شما نميگفت مثله من كه به دامادمون اعتماد كردم ولي اون ماشينه بي كيفيتشو به من قالب كرد!!با تشكر از سايت خوبتون

  3. من باتوجه به بودجه کمی که دارم میخوام یک پراید ۸۵ بخرم، میدونم مدلش قدیمیه والبته این اولین ماشینمه(شوهر سابقم بخاطر بیماری روانی ماشینی که تازه خریده بودم وفقط یکبار سوارشده بودم داغون کرد)
    حالا اگر کسی تجربه ای درارتباط با این مدل پراید داره لطفا راهنماییم کنه. ممنون

  4. با سلام و خسته نباشید
    میشه منم راهنمایی کنید؟ من ۳۴ سال سنمه و هنوز گواهینامه نگرفتم، البته همین روزها میرم برا تبت نام. ماشین چی بگیرم به نظرتون؟ از پراید میترسم حقیقت، همش تصادف های بد پراید جلو چشام میاد. حوصله خرابی ماشین هم ندارم چون اصلا فنی نیستم وقت تعمیرگاه رفتن هم ندارن. درآمدم بد نیست متوسط به بالا. ۲۰۶ خوبه به نظرتون بگیرم یا چیز دیگه؟ نو بگیرم یا دسته دو. دسته دو آگه بگیرم با چه مشخصاتی. برام تا ۳ چهار تومن افت قیمت بعد یکسان مهم نیست

  5. سلام من اولين ماشينمو ميخوام بگيرم تا١٢٠بيشتر نميتونم چي بگيرم و ازكجا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا