مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه فونیکس آریزو 8 و تویوتا کرولا وارداتی، یک قیمت و یک دنیا تفاوت!

پس از کش قوس‌های فراوان، سرانجام تعدادی از خودروهای وارداتی به بازار کشورمان رسیده‌اند و بعضاً با قیمت‌هایی بسیار گران‌تر از قیمت نمایندگی به فروش می‌رسند. این در حالی است که بسیاری از واردکنندگان سراغ خودروهای اقتصادی و کم آپشن برندهای معتبر کره‌ای و ژاپنی (که بیشتر آنها جوینت ونچرهایی با کشور چین هستند) رفته‌اند تا بتوانند این خودروها را با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه کنند.

بااین‌حال، به دلیل تعرفه‌ها و هزینه‌های مختلف واردات، قیمت همین خودروهای اقتصادی هم در ایران بسیار گران تمام می‌شود و خودرویی مثل تویوتا کرولا با پیشرانه 1.2 لیتری توسط معین خودرو با قیمت 2 میلیارد و 245 میلیون تومان عرضه می‌شود.

این اما تمام ماجرا نیست و قیمت این سدان اقتصادی چینی-ژاپنی در بازار به رقم باورنکردنی 3 میلیارد و 750 میلیون تومان رسیده است. با چنین قیمت‌های عجیبی، این سؤال مطرح می‌شود که آیا پرداخت نزدیک به 4 میلیارد تومان برای یک سدان اقتصادی چینی-ژاپنی با پیشرانه کم‌توان و آپشن‌های اندک منطقی خواهد بود درحالی‌که با مبلغی به‌مراتب کمتر از این می‌توان یک سدان کاملاً مجهز و قدرتمند چینی خرید؟

ذکر این نکته بسیار مهم است که تویوتا کرولا وارداتی معین موتور، به هیچ وجه یک ژاپنی تمام عیار نیست و از روی خط تولید FAW چین به ایران رسیده است! در واقع اگر بخواهیم صادقانه بگوییم؛ کرولاهای فعلی کمترین تشابه به تویوتاهای ژاپنی داشته و بیشتر محصولی از کشور چین محسوب می‌شوند تا ژاپن!

در واقع آریزو محصول چری و کشور چین است و خریدار این موضوع را دانسته و با همین دیدگاه به سمت خرید آن میرود، اما در سوی مقابل، شرکت‌های وارد کننده تویوتا از ذکر این نکته که این محصولات در چین تولید شده خودداری کرده و تنها به نام تویوتا اشاره میکنند! بدیهی است اکثر خریداران تویوتا کرولاهای وارداتی نمیدانند که این محصول نیز، از کشور چین و خط تولید FAW می‌آید!

برای اینکه بهتر بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم، قصد داریم در اینجا کرولای وارداتی معین موتور را با قوی‌ترین، مجهزترین و بزرگ‌ترین سدان چینی مونتاژی بازار کشورمان یعنی فونیکس آریزو 8 مقایسه کنیم.

البته قیمت این خودرو در ایران هنوز مشخص نیست اما چون در چین قیمتی نزدیک به تیگو 8 پرو دارد، انتظار می‌رود با قیمتی در حدود 2 میلیارد تا 2 میلیارد و 300 میلیون تومان راهی بازار ایران شود که کاملاً در برابر قیمت کارخانه‌ای آریزو 8 قرار خواهد گرفت.

ابعاد و اندازه

در اولین بخش مقایسه کرولا و آریزو 8 سراغ ابعاد و اندازه می‌رویم. این دو خودرو در یک کلاس قرار ندارند زیرا درحالی‌که کرولا یک سدان کامپکت است، آریزو 8 در کلاس میان سایز و هم‌رده خودرویی مثل کمری قرار می‌گیرد. این سدان چینی 4,780 میلی‌متر طول، 1,843 میلی‌متر عرض و 1,469 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,790 میلی‌متر است درحالی‌که کرولا 4,635 میلی‌متر طول، 1,780 میلی‌متر عرض و 1,455 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,700 میلی‌متر است؛ بنابراین، آریزو 8 خودرویی کاملاً بزرگ‌تر و جادارتر خواهد بود.

پیشرانه

تفاوت بزرگ دیگر بین این سدان‌های چینی و ژاپنی خود را در پیشرانه نشان می‌دهد. تویوتا کرولا در انواع مختلفی وارد ایران شده و حتی خود معین موتور هم آن را با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌کند اما نمونه‌ای که فعلاً به دست خریداران رسیده و وارد بازار شده، از نوع 1.2 لیتری توربو است. پیشرانه چهار سیلندر این خودرو تنها 116 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و انتقال نیروی آن از طریق یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، آریزو 8 به یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های چری یعنی 2 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که قبلاً آن را در تیگو 8 پرو مکس در ایران دیده‌ایم. این موتور 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و برای انتقال نیرو به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل است. البته این سدان چینی با وزن 1470 کیلوگرم بیش از صد کیلوگرم از کرولا سنگین‌تر است اما اختلاف قدرت بین دو خودرو بسیار بیشتر بوده و قطعاً در آریزو 8 شاهد شتاب و کشش بهتری خواهیم بود.

علاوه بر این، به تفاوت عملکرد گیربکس دوکلاچه چری و CVT تویوتا هم باید توجه داشت.

داخل و تجهیزات

هنگامی‌که درهای دو خودرو را باز می‌کنیم، بازهم تفاوت بزرگی را می‌بینیم زیرا کابین آریزو 8 با نمایشگرهای بزرگ متصل به هم، نورپردازی داخلی، تریم‌های تزئینی جذاب روی داشبورد و طراحی شیک کنسول میانی و رو دری‌ها، لوکس به نظر می‌رسد درحالی‌که کابین کرولا با صفحه آمپر آنالوگ، پلاستیک فراوان، کنسول قدیمی و غربیلک فرمان ساده کاملاً ماهیت اقتصادی خود را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، در بخش تجهیزات هم این سدان ژاپنی با ارائه مواردی مثل کروز کنترل تطبیقی، نمایشگر لمسی 8 اینچی، سنسور نور، سانروف، نوربالای هوشمند، 9 ایربگ، هشدار خروج از خط و اتوهلد، در برابر آریزو 8 که از طیف کامل امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی مثل دوربین 360 درجه، گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو، دو نمایشگر 12.3 اینچی، رادار نقطه کور، دستیار حرکت در ترافیک، ترمز اضطراری خودکار و… بهره می‌برد هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

جمع‌بندی

به‌طورکلی، حتی اگر از قیمت نزدیک به 4 میلیارد تومانی کرولا در بازار صرف‌نظر کنیم و همان قیمت 2 میلیارد و 250 میلیون تومانی نمایندگی را در نظر بگیریم، بازهم این سدان چینی-ژاپنی نمی‌تواند در برابر رقیب چینی خود حرفی برای گفتن داشته باشد زیرا آریزو با همین قیمت خودرویی بزرگ‌تر، کابین لوکس‌تر، تجهیزات بیشتر و پیشرانه بسیار قوی‌تری را ارائه می‌کند. برتری کرولا در این مقایسه صرفاً برخورداری از برند معتبرتر و کیفیت ساخت مطمئن است اما چری هم طی سال‌های گذشته نشان داده که در حال کم کردن فاصله خود با برندهای مشهور جهان است.

نوشته های مشابه

‫40 دیدگاه ها

  1. ما همیشه ملت جوگیری بودیم و هستیم ، ما کلا از منطق جهان دوریم ، دقیقا همین بحثای احمقانه رو بین ماشینهای کره و ژاپنی در سالهای گذشته داشتیم ، یه عده میگفتن کی میره آشغال کره ای سوار شه ، هنوز نفهمیدیم که بازار جهانی ضعیف رو نابود میکنه ، بفهمید و قبول کنید چینیای پدرسگ دارن بازار ماشین رو تو دنیا میگیرن ما که پشم…….

  2. سلام دوست عزیز.
    شیر پیر هم باشه شیره تویوتا هرچی باشه باز هم تویوتاست. هرجا مونتاژ بشه ژاپن روش نظارت داره و نمی‌ذاره اسم تویوتا خراب بشه.

  3. سلام . تویوتا هرجا مونتاژ بشه باز هم تویوتاست چون کیفیت رو داره و ژاپن نمی‌ذاره که اسمش خراب بشه.

  4. داداش ایران زندگی نمی کنی !!!!!!!!!
    تویوتا سالار هر چی ماشین چینیه
    این ماشینهای چینی پرآبشن کلی خرابی دارن که نه قطعاتشون گیر میاد نه تعمیرکارشون

  5. این ماشینهای به اصطلاح ژاپنی حتی نمی‌توانند با آریزو۵رقابت کنند چه برسه آریزو ۸

    1. من الان چند ساله ماشین چینی دارم اسمشون بد درومده بعدم به قول نویسنده ۴ میلیارد بدی ماشین ژاپنی موتور کم قدرت و اپشن صفر نمونش سوزوکی سیاز که در بازار جهانی ۱ میلیارد ولی در ایران ۲.۵ میلیارده بدبختا ایرانیا چون ماشین کره ای و ژاپنی دوست دارن شرکت های وارد کننده قیمت رو چند برابر می کنن وگرنه شما یک ماشین در حد پژو سوار میشید

  6. خط تولید تویوتا نو ترکیه پ استرالیا و خیلی کشورای دیگه هم هست ولی مهم برند تویوتاست ک وقتی سوار میشی میدونی تا ۱ میلیون کیلومتر فقط مصرفی تعویض میشه نه مثله خوشگلی پلاستیکی

  7. تحلیل شما کاملاً اشتباهه. با این تفاسیر گوشی آیفون که تولید چین هست رو باید بگیم چینی هست و به درد نمیخوره

  8. درست هست که خودروی ژاپنی چند پله از خودروی چینی بالاتر هست اما با توجه به قیمت ها و مشخصات فنی و … خودرو هایی همچون:آریزو ۸ و تیگو ۸ پرومکس و … منطقی تر هست.

  9. س . فرمایشات جنابعالی صحیح بشرطی که در چین مونتاژ بشن نه ایران و خدمات عالی بدن نه ضعیف.

  10. جسد یه تویوتا میارزه به بروسلی چارچرخ تبلت دار بزک دوزک شده. صد البته که بخاطر شرایط بسیار بسیییییییار نرمال مملکت ما!! قیمت تویوتا با این دینامیک اصلا اصلا به صرفه نیست. اما یه توک پا تشریف ببرید نمایندگی های کرمان و مدیران خودرو ، صاحبان خوشگل خوشگل ماشینای چینی دربدر دنبال قطعه تو بازار سیاه بقیمت بی ام و هستن.

  11. تحلیل شما نشون میده که به صورت یک جانبه از برند چری حمایت می کنید خیلی از برندهای معتبر به دلیل کاهش هزینه های تولید در چین تولید میشه این دلیل نمیشه که اون برند چینیه و بی کیفیته

  12. برای اینکه بدونید ماشینی که می خواهید بخرید خوبه یا نه ‘ به نمایندگی هاشون برید و کسانی که ماشین رو اوردن تعمیر صحبت کنید ‘
    بخش برق
    بخش موتور
    بخش جلو بندی
    و …..
    رو از اونهای که گرفتار تعمیر گاه شدن ‘ بهترین راهه

  13. تحلیلهای سفارشی ، در car.ca رتبه بندی خودرو های چینی تو خود چین از نظر اقبال عمومی مشخصه که چقدر پایینه و اصلا جایی در جنای صنعت در اروپر ، کانادا ، آمریکا و ژاپن نداره بعد داری با برند اصیل که صاحب تکنولوژی dynamic handling هست که فقط ۱۸ برند مطرح دنیا صاحب این تکنولوژی هستند و برند اول خودروسازی دنیا مقایسه میکنیاونم با چندتا آپشن؟!!!!

    1. این آپشن ها دقیقا همان چیزایی هستن که تواسباب بازیهاشونم میبینیم!
      متاسفانه کیفیت را کسی نمی بینه!
      کمیت عالی ولی آیا اون موادبکاررفته کیفیت ۵ سال کار توشرایط اب وهوایی مملکت مارا دارن! مملکت چهارفصل که هم بدترین گرما را داریم وهم بدترین سرما وبالاترین درصد رطوبت پذیری!
      آیا این موادوآلیاژبکاررفته پاسخگوی این شرایط آب وهوایی هستن یانه!!
      ماشین های آلمان وآمریکا وژاپن وحتی کره سربلندبیرون اومدن ولی چینی هاچی!!
      قیمت یک ماشین ۱۵ هزاردلاری رابالای دومیلیاردبه ملت غالب میکنیدرا طبق کدوم قانون واصول اقتصادی توجیه میکنید!!
      ملت رانابودکردین چرا نمیخواین مملکت را ازاین بحران خودساخته که هرلحظه بوی باروت وانفجارمیده خارج کنید وآرامش رابه این مردم وآب وخاک برگردونین!!
      بخدا با این روشی که درپیش گرفتین هیچ عاقبت بخیری نه برای شما ونه مردم ایران بدنبال نخواهدداشت!
      انتخابات اخیرهم یک آزمون خوبی برا مسئولین مملکتی بودتا بخودشان بیان!
      بخداحیف ازاین مردم نجیب وریشه دارنیست که به این روزانداختین!
      پاینده نام وطن

  14. خب شرکت فاو رو چیزی ازش میدونید؟
    و اینکه حتی اگه مونتاژ هم باشه بلاخره شاسی بدنه موتور و گیربکس تویوتا هست
    سواری با کیفیت در شرایط مختلف جاده ای
    دوام فنی و عدم وجود ایراد های فنی وسط رانندگی
    خراب نشدن دکمه ها و ادوات خودرو در طولانی مدت
    افت نکردن سواری خودرو پس از کارکرد بالا
    نرمی راحتی امنیت
    شیشه بالابر های ماشینای ام وی ام و چری بعد از یه مدت سرعتش کندتر میشه
    همینطور کالیبراسیون چراغ ها
    گیرکردن و خشک شدن بخشی از روغن توی موتور بدلیل طراحی نامناسب موتور
    افت کردن عایق های صوتی خودرو در اثر حرارت در کوتاه مدت
    تحمل کم در ناهمواری های جاده های بین شهری
    تمام اینا مشکلاتی هستند که
    تمامی خودرو های دنیا استاندارد هایی دارند که حداقلی های آنها رو برند های فاو و جیلی و ام جی دارند اما حتی یکی از این استانداردها رو ام وی ام و چری ندارند

    1. گل گفتی!
      چری و ام وی ام یاد گرفتن چهارتا آپشن روز رو میذارن و باهاش دلربایی میکنن
      دریغ از اینکه قبل از هرچیز باید ی ماشین واقعی باشه
      ی موتور و گیربکس قابل اعتماد روی یک شاسی قابل اعتماد از هر چیزی مهمتره …
      فاو شرکت کمی نیست…حداقل از ام وی ام بهتره !
      بی ام و سری ۱ تا ۵ رو تو برلیانس چین تولید میکنه و چیزی از اسم و رسم بیمر کم نکرده….
      نمیدونم چرا نویسنده انقدر ناحق مقایسه کرده…چینی داریم تا چینی …

  15. اریزو 8رو بزارید جلو همین عشق تویوتاهای الکی اطمینان دارم که کاملاً نظرشون عوض میشه دیگه نمیگید تویوتا بعید می‌دونم هیچکدومتون تویوتا داشته باشید فقط یه چیزی از رو شنیده هاتون میگید لطفاً کمی بیشتر تحقیق کنید بعد نظر بدید.

  16. اریزو 8رو بزارید جلو همین عشق تویوتاهای الکی اطمینان دارم که کاملاً نظرشون عوض میشه دیگه نمیگید تویوتا بعید می‌دونم هیچکدومتون تویوتا داشته باشید فقط یه چیزی از رو شنیده هاتون میگید .

  17. اطمینان و دوام خودرو ، نکته ای هست که ماشین بازهای جاده نورد درکش میکنند ، اینکه تو جاده های متفاوت پدال گاز ماشین ژاپنی رو تخته کنی ( حتی با توان کمتر) هیچ وقت نگران شرایط موتور نیستی و بعد از مدتها افت محسوسی رو متوجه نمیشی ، محض اطلاع دوستان من دو سال یاریس ، کمری شش سال و نیسان اکستریل هم تا الان شش سال دارم و حدود ۷۵۰ هزار کیلومتر این ماشینها رو همه جوره روندم بدون اندکی استرس…. ضمن اینکه ماشین ژاپنی جدا از برندش همه شون شبیه هم و عالی هستند …. جالب اینکه ماشین دوم اخیراً یکسالی ام‌ وی ام یا چری دارم و اون رو هم تو شرایط مشابه روندم، موتور تا الان خوب بوده اما گیربکس ضعیف و توان موتور رو با افت به چرخها میرسونه و جلوبندی و دسته موتورها ضعیف …

  18. داداش خدایی چقدر گرفتی از تولید کننده های چینی که این مطلب خنده دار رو بذاری؟؟؟
    معلومه که تویوتا را با چینی نباید مقایسه کرد اونم آشغالاشون که میاد ایران

  19. آخه لگن پاره فکسنی چینی که قابل مقایسه
    با اتومبیل های ژاپنی نیست
    و مثل این می ماند که بخواهیم
    خر پیر لنگان را با غزال تیز پا مقایسه کنیم
    دیگه از این مطالب ننویسید ، مردم به شما
    می خندند .

  20. من خودم تویکی از همین شرکتاکارمیکنم،مدتی پیش دوتاپژوازجلووعقب ب ماشینی که تست میشدخوردن فقط سپراش ترک بردن ولی دوتاپژو له شدن

    1. وقتی که پول از مدیران خودرو گرفتی ماشینشو تبلیغ کنی. با این حساب ایفون که دیگه سال هاست جوابشو پس داده با اینکه مونتاژ چینه پس باید به این ایفونم گفت چینی_امریکایی،وقتی که به یه بی سواد میدی مطلب بنویسه همین میشه دیگه

  21. هرچقدر هم از این نقاله های چرت پرت بذارید تویوتا سگش به چینی میارزه

  22. هرچقدر هم از این نقاله های چرت پرت بذارید تویوتا سگش به چینی میارزه

  23. مقایسه کاملا بیجایی بود احتمالا مقاله به سفارش مدیران آریزو و… نوشته شده
    تویوتا توی خیلی از کشورها تولید میشه
    مطمئن باشید تویوتا نمیزاره اسمش خراب بشه

  24. هرچقدر هم کج فهم،بی سواد و بی عقل باشی فرق بین تویوتا و آشغال چینی رو باید بفهمی مگه اینکه زندگیت با نون مونتاژ کارها بچرخه که ۹۰ درصد شما ها به همین صورت هست

  25. تفاوت قیمت گویای همه چیز هست نیاز به تبلیغات و مقایسه های شما نیست

  26. قشنگ معلومه چنتا اکانت فیک و سایت هایی که در این حوزه هستن دارن ذهن مردم رو کانالیزه میکنن به سمت ماشین های چینی تا این آشغال های زیبا رو سریعتر بفروشن بره.
    تویوتا و لکسوس در رده بندی بهترین خودروسازی های دنیا هستن

    عزیز من به خاطر پول آدم هر کاری نمیکنه.
    به خاطر پول تبلیغاتی که گرفتی هموطنتو بدبخت نکن.

  27. من در ۱۰ ساله گذشته ۳ تا ماشین چینی نو خریدم. ولی بعد ۱۰۰ هزار کیلومتر به قدری ماشینهای افتاده به خرج و هزینه که ۲ساله رفتم یه کرولا کارکرده با ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد خریدم و فقط روغن تعویض میکنم. متاسفم واسه رسانه های خودرویی که واسه پولی که از مونتاژ کارهای چینی می‌گیرند واقعیت را نمیگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا