مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی تویوتا ونزا؛ کراس اووری هیبریدی با پلتفروم RAV4

کمپانی تویوتا محصولات مختلفی تولید می‌کند و علاقمندان زیادی در طیف‌های گسترده دارد. تویوتا ونزا یکی از کراس‌اوورهای هیبریدی است که عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و با پلتفرم TNGA-K مانند تویوتا RAV4 و کراون، بیشتر به عنوان جایگزینی برای پریوس کنونی شناخته می‌شود.

تویوتا در ساخت این کراس اوور به جنبه‌های زیستی نیز توجه کرده تا آن را سازگار با محیط زیست تولید کند و آسیبی به زمین نرساند. این کراس اوور در سال گذشته فروش چندان زیادی نداشت و از رقم پیش‌بینی شده خود نیز کمتر فروخت. با این وجود، گفته می‌شود که خیلی به این خودرو پرداخته نشده اگرچه مشخصات خوبی دارد. ما در این مطلب به سراغ بررسی مشخصات مختلف این خودرو رفتیم پس بیایید آنها را با هم بررسی کنیم.

ویژگی‌های جدید

تویوتا در مدل ونزا هیچ ارتقای خاصی را به وجود نیاورده است و قرار است تریم Nightshade Edition به مدل سال ۲۰۲۳ افزوده شود. این نسخه در اصل XLE است که به چرخ‌های مشکی، چراغ‌های مه‌شکن از نوع ال‌ای‌دی، جلو پنجره جذاب‌ و سپر متمایز مجهز می‌شود.

این مطلب را نیز بخوانید: مقایسه 2 غول از تویوتا؛ تاکوما 2024 TRD پرو در برابر TRD آفرود

تغییرات مهم نسخه جدید سال 2024

  • اضافه شدن تریم Nightshade Edition (2023)
  • چراغ‌های مه شکن LED (تریم XLE (2023)
  • وجود موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر اتکینسون تنفس طبیعی با یک موتور الکتریکی
  • سیستم استاندارد چهار چرخ متحرک
  • سقف پانوراما ثابت Star Gaze (اختیاری)

ابعاد خارجی:

  • طول: 474 سانتی‌متر
  • عرض: 185 سانتی‌متر
  • ارتفاع: 167 سانتی‌متر
  • فاصله بین دو محور: 269 سانتی‌متر
  • وزن: 1745 تا 1775 کیلوگرم

مشخصات و عملکرد

تویوتا ونزا به موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر اتکینسون مجهز شده است. این پیشرانه قادر است قدرتی معادل 219 اسب بخار تولید کند که به وسیله گیربکس eCVT به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. تنها 7.5 ثانیه زمان لازم است تا خودرو به شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت دست یابد. حداکثر سرعت آن نیز به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

موتور Dynamic Force می‌تواند به صورت جداگانه 176 اسب بخار قدرت تولید کند و به ویژگی‌های همچون سیستم تزریق دوگانه سوخت و کنترل الکترونیکی دریچه گاز D-4S مجهز شده است. تمامی این پیشرانه‌ها قادرند در حالت برقی در بخش جلویی ۱۱۸ اسب بخار و در عقب نیز ۵۴ اسب بخار قدرت تولید کنند.

مشخصات فنی تویوتا ونزا

موتور
موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر اتکینسون تنفس طبیعی با یک موتور الکتریکی به علاوه سه موتور آهنربای دائمی
گیربکس
سیستم eCVT
قدرت
219 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه
گشتاور
163 پوند فوت در 5200 دور در دقیقه
شتاب 0-60 مایل در ساعت
7.5 ثانیه
حداکثر سرعت
190 کیلومتر بر ساعت
باتری
0.9 کیلووات ساعت خالص
برد
566 مایل
مصرف سوخت
39 مایل در هر گالن

با نگاهی به مشخصات این خودرو در جدول بالا می‌توان متوجه شد که اگرچه فروش تویوتا ونزا خیلی بالا نیست ولی ویژگی‌های خوبی داشته و بدون شک می‌تواند نیاز افراد را برآورده کند. اکنون بیایید در ادامه به سراغ بررسی کابین و فضای داخلی آن برویم.

کابین لوکس و راحت با فناوری‌های جدید

تریم پایه LE مشخصات استانداردی دارد و در فضای داخلی با ویژگی‌هایی همچون فرمان چرمی چند منظوره، فیلتر گرد و غبار، کنترل آب و هوای درون کابین، صندلی‌های هشت جهته برقی، روشنایی فضای داخلی و غیره همراه می‌شود. تریم XLE با ویژگی‌های وسیع‌تری به بازار آمده و شامل مشخصاتی همچون سیستم تهویه مطبوع با کنترل‌های لمسی هوشمند، روکش صندلی‌های SofTex، صندلی‌های جلوی خودگرم‌شونده، تزئینات چوبی و سایر موارد می‌شود.

تریم پرچم‌دار لیمیتد نیز با آینه عقب دیجیتال، صندلی‌های جلو مجهز به تهویه، فرمان گرم شونده و روکش صندلی SofTex به بازار می‌آیند. صندلی‌ها و تجهیزات داخل کابین در رنگ مشکی طراحی شدند. البته مدل لیمیتد ادیشن با سقف پانوراما Star Gaze با قیمت 1400 دلار عرضه می‌شود. تویوتا در همه تریم‌ها از امکانات اضافی مانند خنک‌کننده Domestic،  تجهیزات اضافی برای حمل بار، ابزار نگهداری حیوان خانگی Kurgo و غیره استفاده کرده است.

تریم پایه LE با نمایشگر 8 اینچی تویوتا عرضه می‌شود که از اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند. سیستم صوتی شامل شش بلندگو است. در حالی که تریم XLE و لیمیتد با نمایشگر ارتقایافته 12.3 اینچی و سیستم صوتی JBL با 9 بلندگو به بازار می‌آید.

یک نمایشگر هدآپ 10 اینچی نیز در تریم لیمیتد حضور دارد. تمامی تریم‌ها دارای شارژر بی‌سیم Qi برای گوشی هوشمند، دوربین عقب و چهار پورت USB خواهند بود.

بهترین ویژگی‌های کابین تویوتا ونزا 2024

  • فرمان چند منظوره با روکش چرمی
  • چراغ‌های LED نقشه‌خوان در جلو و عقب کابین
  • سیستم کنترل آب و هوا دو منطقه‌ای در کابین
  • صندلی‌های جلوی برقی هشت جهته
  • نمایشگر 8.0 یا 12.3 اینچی
  • اضافه شدن شش اسپیکر
  • شارژر بی‌سیم Qi برای شارژ کردن گوشی‌های هوشمند

ویژگی‌های امنیتی

تویوتا به ویژگی‌های امنیتی خودروهای خود نیز توجه می‌کند. برای همین است که در تویوتا ونزا 2024 هشت ایربگ برای راننده و سرنشین جلو قرار گرفته تا امنیت افراد را تضمین کند. کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای به این ترکیب اضافه می‌شوند، در نتیجه تعجبی ندارد که ببینیم ونزا در تست تصادفات NHTSA به امتیاز پنج ستاره دست یافت.

ویژگی‌های کمک راننده تویوتا ونزا

این خودرو در بخش ویژگی‌های کمک راننده به سیستم قدیمی Safety Sense 2.5 مجهز شده است که شامل سیستم پیش از برخورد با تشخیص عابر پیاده، هشدار خروج از خط، سیستم ماندن در بین خطوط، نوربالای خودکار، کروز کنترل دینامیکی، هشدار ترافیک عقب، شناسایی نقاط کور و سیستم شناسایی علائم جاده هستند.

تریم‌ XLE نیز به دستیار پارک جلو و عقب با ترمز خودکار مجهز شده‌، در حالی که تریم لیمیتد با سیستم نمای پانوراما 360 درجه عرضه شده تا عملکرد بهتری را برای خودرو به ارمغان بیاورد. همه تریم‌ها دارای کنترل کشش، سیستم ABS، کمک ترمز و فناوری توقف هوشمند هستند.

تویوتا ونزا 2024 در مقابل رقبا

تویوتا ونزا 2024 با بسیاری از کراس‌اوورهای هیبریدی رقابت می‌کند. البته از زمان ورود آن به بازار یعنی از سال 2021، این مدل نتوانسته با بسیاری از رقبای سرسخت مانند هیوندای توسان و هوندا CR-V هیبریدی در این رده رقابت کند.

هیوندای توسان هیبریدی باتری و پیشرانه قدرتمندی دارد ولی با این وجود نمی‌تواند تویوتا ونزا را در شتاب 0 تا 60 مایل در ساعت شکست دهد. همین دلیلی برای قدرتمندتر بودن تویوتا است. یکی از دلایل فروش کم آن در کره جنوبی، گران‌تر بودن آن حدود 2500 دلار نسبت به دیگر رقبا با مشخصات یکسان است.

هیوندای توسان هیبریدی

البته بنظر می‌رسد که کابین تویوتا ونزا نیز خیلی جادار نیست! در حالی که هیوندای توسکان با هندلینگ، کابین جادار و طراحی بهتر، عملکرد و راحتی بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

هوندا CR-V بهتر از ونزا عمل کرده و می‌تواند با موتور کوچکتر و دو موتور الکتریکی خود، گشتاور بالاتر و شتاب بیشتری تولید کند. سیستم محرک چرخ‌های جلو یا تمام چرخ هوندا نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این خودرو است.

این مطلب را نیز بخوانید: نگاهی به تاریخچه پیکاپ‌های محبوب تویوتا

قیمت تویوتا ونزا 2024

تریم پایه LE تویوتا ونزا با قیمت 35070 دلار به بازار می‌آید. نسخه XLE قیمتی برابر با 39280 دلار دارد. از طرفی دیگر، تریم nightshade و لیمیتد به ترتیب با قیمت‌هایی نظیر 39980 دلار و 43215 دلار به بازار عرضه می‌شوند.

تریم تویوتا ونزا 2024
قیمت
LE
35070 دلار
XLE
 39280 دلار
Nightshade Edition
39980 دلار
Limited
43215 دلار

آیا تویوتا ونزا جدید ارزش خرید دارد؟

تویوتا ونزا مشخصات بسیار خوبی دارد که موجب شده تا با یکی از بهترین‌ها در بازار کراس‌اوورهای جذاب هیبریدی سایز متوسط ​​روبرو باشیم. کارایی خوب، تجهیزات ایمنی پیشرفته و ویژگی‌های استاندارد در این خودرو حضور دارند البته قیمت آن کمی بالاست و کابین نیز خیلی جادار نیست. تویوتا قصد دارد Crown Signia را جایگزین تویوتا ونزا کند.

هردو مدل مانند هم هستند ولی در بخش موتور، سیگنیا قدرت بالاتری داشته و در طراحی بیرونی نیز چشمگیر است. این مدل جدید به تریم پایه LE مجهز نمی‌شود بنابراین قیمت اولیه خودرو گران‌تر از ونزا ۲۰۲۴ خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا