مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات تانک 300، شاسی بلند آفرود وارداتی

شاسی‌بلندهای آفرود در همه جای دنیا خودروهای محبوبی هستند و مدل‌هایی مثل جیپ رانگلر و تویوتا لندکروزر سال‌ها است که در کشورهای مختلف فروش بالایی دارند. طی چند سال اخیر اما خودروسازان چینی هم به‌طورجدی وارد این بخش شده و اقدام به معرفی شاسی‌بلندهای آفرودی مختلفی در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف کرده‌اند. با آزادسازی واردات، پای این خودروها به کشورمان هم باز شده و پس از رونمایی بایک BJ60 در نمایشگاه خودروی تهران، حالا یک شاسی‌بلند آفرودی چینی دیگر بنام تانک 300 هم به سامانه خودروهای وارداتی ویژه جانبازان اضافه شده است. ازاین‌رو، در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این خودرو خواهیم پرداخت.

تانک 300

معرفی کلی تانک 300

شرکت گریت وال موتور که برندهای هاوال Way را هم در اختیار دارد، در سال 2020 شاسی‌بلند تانک 300 را با برند way رونمایی کرد. این خودرو از اواخر همان سال راهی بازار چین شد و ازآنجایی‌که با استقبال مناسبی مواجه شد، گریت وال تصمیم گرفت تانک را به برندی مستقل تبدیل کند. این تصمیم در نمایشگاه خودروی شانگهای اعلام شد و بدین ترتیب 300 به‌عنوان اولین محصول برند جدید تانک به بازار عرضه شد. بعداً نیز تانک شاسی‌بلندهای آفرودی دیگری مثل تانک 500 و تانک 400 را هم معرفی کرد. تانک 300 علاوه بر چین به مناطق دیگری شامل استرالیا، خاورمیانه و فیلیپین هم صادر می‌شود. در کشورمان هم قرار است شرکتی بنام شتاب ران خودرو پرشیا اقدام به واردات این شاسی‌بلند آفرودی چینی کند.

تانک 300

طراحی بیرونی تانک 300

تانک 300 به‌رسم شاسی‌بلندهای آفرودی سنتی، ظاهری جعبه‌ای شکل دارد که البته الهام گیری از دیگر آفرودهای مشهور جهان در آن مشهود است. در جلوی خودرو، فرم جلوپنجره و چراغ‌های دایره‌ای یادآور فورد برانکو است. در اینجا لوگوی بزرگ تانک در میانه جلوپنجره خودنمایی می‌کند و ارتفاع بالای سپر مشکی‌رنگ پلاستیکی نشان می‌دهد که با یک آفرودر طرف هستیم. در قسمت جانبی هم گلگیرهای پلاستیکی برجسته جلب‌توجه می‌کنند اما فرم کلی بدنه ساده و معمولی است. در عقب هم چراغ‌های ساده مستطیلی و درب صندوقی که به‌صورت افقی باز می‌شود و چرخ زاپاسی که روی آن قرار گرفته است، جیپ رانگلر را به یاد می‌آورد. به‌طورکلی، علیرغم این الگوبرداری‌ها، تانک 300 نمای قابل‌قبولی را به نمایش گذاشته است و توانسته نظر علاقه‌مندان به آفرود را جلب کند. این خودرو 4,760 میلی‌متر طول، 1,930 میلی‌متر عرض و 1,927 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,750 میلی‌متر است. این خودرو همچنین 224 میلی‌متر از زمین فاصله دارد.

تانک 300

داخل تانک 300

طراحان گریت وال برای داخل تانک 300 سراغ مرسدس بنز G کلاس رفته‌اند و کابین آفرودر خود را با الگوبرداری کامل از روی این شاسی‌بلند نمادین المانی طراحی کرده‌اند. در اینجا فرم کلی عمودی داشبورد، غربیلک فرمان سه پره، نمایشگرهای متصل به هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، دریچه‌های تهویه دایره‌ای و تریم نقره‌ای‌رنگ و حتی طراحی کنسول مرکزی همگی کاملاً مشابه G کلاس هستند. این موضوع هرچند فضای لوکسی را ایجاد کرده اما هویت مستقل تانک را از بین برده و حس یک کپی ارزان‌قیمت چینی را می‌دهد. البته تانک با استفاده از تودوزی چرمی با دوخت لوزی شکل روی درها و صندلی‌ها و متریال باکیفیت، سعی در ایجاد فضای لوکسی داشته و تا حدودی موفق شده است. تانک 300 خودرویی پنج‌نفره با دو ردیف صندلی است و به لطف طول زیاد، فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

تانک 300

  • امکانات و تجهیزات تانک 300
  • ازجمله امکانات و تجهیزات تانک 300 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • سیستم ورود بدون کلید
  • صفحه آمپر دیجیتالی
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
  • گرم‌کن و ماساژور صندلی‌های جلو
  • سیستم تهویه دو منطقه‌ای
  • نورپردازی داخلی
  • سانروف
  • 4 ایربگ
  • کروز کنترل تطبیقی
  • دوربین 360 درجه
  • هشدار خواب‌آلودگی راننده
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • سنسور نور و باران
  • گرم‌کن غربیلک فرمان

پیشرانه تانک 300

تانک 300 از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که 227 اسب بخار قدرت و 387 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. این شاسی‌بلند آفرودی چینی که 2150 کیلوگرم وزن دارد، ظرف 9.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 9.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند. تانک 300 همچنین به لطف برخورداری از شاسی مستقل نردبانی، سیستم دو دیفرانسیل با قفل دیفرانسیل و دنده سبک و سنگین و زوایای حمله و فرار مناسب، در آفرود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

تانک 300

قیمت و رقبا

قیمت تانک 300 در چین از 199,800 یوآن معادل 27,800 دلار آغاز شده و در گران‌ترین نسخه به 302,800 یوآن معادل 42 هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین، حتی اگر برای نمونه وارداتی قیمت 30 هزار دلاری را هم در نظر بگیریم، برای بازار ایران باید انتظار قیمتی در حدود 3.5 میلیارد تومان را داشته باشیم. اصلی‌ترین رقبای این خودرو در بازار ایران هم بایک BJ60 وارداتی و بایک BJ40 مونتاژی دیار خودرو خواهند بود.

تانک 300

مشخصات فنی تانک 300

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 227 اسب بخار
گشتاور 387 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 9.5 ثانیه
مصرف سوخت 9.3 لیتر ترکیبی
طول 4,760 میلی‌متر
عرض 1,930 میلی‌متر
ارتفاع 1,927 میلی‌متر
فاصله محوری 2,750 میلی‌متر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا